måndag 1 oktober 2012

Vuxen = Vuxet ?

 
 Tittade på Bully, dokumentären som gick för någon vecka sedan och som finns på svt play. Funderade på en del vuxnas ageranden och blev lite orolig. Funderade på hur det ser ut här i Sverige, och då främst på de 4 skolor där jag haft uppdrag på eller jobbat på. Jag blev inte orolig, jag blev rädd. Vad är det vi lär ungdomarna? Att det borde vara skojigt att bli mobbad? Att en ursäkt är ärligt menad för att den kommer ur munnen? Att man inte ska ta åt sig och ta allt så personligt?
 
Inte lär vi barn och unga att det borde vara skojjigt att bli mobbad. Inte säger väl vuxna att bry dig inte, han/hon menar det inte så elakt egentligen gå där ifrån så är det lugnt. Ska man behöva gå iväg och inte få bestämma själv var man ska vara någonstans. Ska man behöva gå iväg så att de vuxna slipper ta sitt ansvar och vara vuxna?
 
Menar jag att man inte ska godta en ursäkt? Menar jag att man kan be om ursäkt och skaka hand för att visa de vuxna att allt är lugnt tills nästa gång man tänker trakasera någon? Menar jag att det finns vuxna som tror att ett handslag är lösningen på ett problem? Menar jag att det finns vuxna som tar handslaget eller ursäkten som garant för att det är över med dumheterna? Antingen är de vuxna helt dumma i huvudet eller så vågar de vuxna inte vara vuxna. Jag är glad över att läkare inte agerar som vuxna i skolan gör. Tänk er själva om en cancerpatient går till läklarn och får morfin för att få bort smärtan men att läkarn inte bryr sig om tumören för att han inte vågar vara läkare.
 
Menar jag att det finns vuxna som säger att man inte ska ta åt sig och ta allt personligt? Menar jag att det finns vuxna som tycker att dom ska bestämma vad barnet/ungdomen ska känna? Varför ska dom inte ta åt sig och känna sig träffade? Om en elev kallar t.ex en lärare för bög, fitta, mongo, cp-barn, idiot osv, säger rektorn då till läraren att inte ta åt sig, skaka av dig det. Knappast. barn/ungdomar ska respektera lärarna. Varför? Respekt förtjänar man väl? Ger man inte respekt så kan man nog fetglömma att få respekt.
 
Har hört kommentaren på lärarrummen några gånger att pojkar är pojkar. Det kan mycket väl vara sant men vad menar dom. Ofta är det i samband med bråk. Ja pojkar vill ju slåss och kriga och ha manligt kul. Varför lär man ut att Hitler, Pol Pott, Stalin, Kristian Tyrann, Idi Amin, Kadaffi, Saddam Hussein mfl var massmördare och onda. Va fanken de var ju pojkar. Och pojkar är pojkar. Varför säjer man inte att flickor är ju flickor när flickor slåss. Nä just det för flickor vill ju leka med dockor, sminka sig, dansa balett, ha tofsar i håret som matchar den mysrosa klänningen. Glömde det. Förlåt.
 
Ska jag göra detta till en könsfråga igen? Har jag inte gjort det förut? Jag gör det inte till en könsfråga. Det gör alla som köper 1700 talets könsnormer och det verkar vara ganska många. Har jag inte gjort det förrut? Nä igen så hänvisar jag till de som kör den gamla könsnormen. Hur många gånger har jag inte suttit i något lärarrum och hört. Det är väl inget att gråta för! Kom igen och gå ut till uppehållsrummet igen när det är pojkar som gråtit. Om det nu sitter en kille och gråter på lärarrummet och det inte är vad som förväntas av honom kan då inte en normalbegåvad vuxen hjärna räkna ut att detta kanske är illa. Killen kanske är livrädd. Killen kanske mår illa av att behöva gå till denna inrättning som kallas skolan fem dagar i veckan 29 veckor om året bara för att bli fysiskt eller psykiskt trakaserad några gånger varenda jäkla dag.
 
Jag skulle vilja att alla som är föräldrar till skolbarn ställer frågan till skolan om skolan kan garantera barnens säkerhet. Svarar skolan Ja på den frågan så ska man också fråga hur. Får man svar att det finns planer som likabehandlingsplaner, mobbingplaner, trivselregler osv så kan man alltid fråga hur de funkar. Nu börjar det bli jobbigt att svara på frågorna och man kan få till svar att de finns på hemsidan, du kan läsa dom där. Sådana svar borde inte inge förtroende för de vuxna för en vuxen gömmer sig inte bakom planer man inte vet exakt vad de innehåller. Jag har mycket större förtroende för lärare som svarar. 100% säkerhet kommer vi nog aldrig uppnå men vi försöker se alla elever, vi pratar med dom och vi diskuterar värdegrundsfrågor ganska ofta.

Att fylla 18 tycker en del är att bli vuxen. Absolut finns det vuxna 18 åringar. Finns 18 åringar som är mer vuxna än 50 åringar när det gäller att vara vuxen. Tro mig jag har jobbat med en sådan 18(17)åring. Jag har också arbetat med personer som enligt körkortet är vuxna men som inte vågat ta ett enda vuxet beslut någonsin. Att bli vuxen är enligt mig inte samma sak som att bli tråkig. Jag vet många vuxna som har"barnasinnet" kvar men vet när det är dags att ta fram den vuxna personen i sig. Att bli vuxen enligt mig är att våga ta beslut även om de är obekväma, att våga agera när något känns fel. Kan säkert komma på fler kriterier men det får räcka så här så länge. Vad jag vill ha sagt är att jobbar du med barn och eller ungdomar och har utbildning för att jobba med det så våga vara vuxen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar