torsdag 11 oktober 2012

Normkritiska frågor en vanlig torsdag

 Nu har jag sett Religiolous av Bill Mahr för fjärde gången. Och läst en del religiösa bloggar. Vad Bill försöker med är att så tvivel om religion och det kan han ju göra om han vill det. Filmen är intressant för det kommer fram så mycket skräp i värdegrundsfrågor. Bloggarna jag läst innehåller också de en massa skräp vad gäller värdegrund. Jag tycker det är skräp, det är mina åsikter jag tänker skriva om nu. Det är mina frågor jag söker svar på och en del av dem kanske jag kan ha teorier om. Jag gillar Bill Mahr för att han vågar ifrågasätta, därmed inte sagt att jag köper hans resonemang. Kan man inte ifrågasätta religioner och få argumentera för sina tvivel så är den religionen inget att ha. För de som förespråkar sina religioner säger säg ju ha sanningen och då borde man kunna ta en diskussion utan att behöva vara rädd.
 
Detta inlägg kommer inte handla i huvudsak om religion utan om könssynen enligt hetronormen. Jag kommer däremot att använda mig av religionen för att ställa en del frågor, religionen är en bra källa om man vill hitta ojämlika förhållanden.
 
Många tycker att Gud lika gärna kan vara kvinna, det kan man tycka. Men jag har aldrig hört en kvinna ifrågasätta om Djävulen verkligen är en man. Smart av kvinnorna att låta Hin Håle vara man. Ojämställt men smart. Varför? Kan man få den gode att eventuellt vara kvinna men den onde vara man så har man kommit en bra bit på väg för att höja kvinnans status. Jag har inga problem med det, som sagt jag tycker det är smart. Varför? De stora religiösa böckerna är skrivna av män så vitt man vet så det är de som än idag förespråkar en tusenårig kvinnoförnedrande syn. Hur kan man ha en sådan syn på kvinnan i t.ex kristendommen när det i nya testamentet föds en pojk som heter Jesus, hans pappa är Gud och hans mamma Maria är utvald av Gud att föda Jesus. Hon gör ju hela kristendomen möjlig. Hade Gud tyckt att kvinnor var mindre värda hade han väl låtit Josef föda Jesus! Hihihi det går ju inte, män kan ju inte föda barn. Mmmmm Är något omöjligt för Gud? Han låter en kvinna som är jungfru föda barn, han uppträder som en brinnande buske, han skapar hela världen, han skickar ner sin son till jorden där han helar sjuka, väcker döda, lär folket att kärlek är vägen, han går på vatten, han gör vatten till vin, han dör och uppstår efter att tagit på sig all världens synd för all framtid. Skulle Gud då inte kunna få Josef att föda Jesus? Kan ju inte varit den svåra biten om ni frågar mig.
 
Tillbaka till filmen en sväng. Bill frågar frågor om religion och diskuterar med många ledare inom de olika trossamfunden. Han diskuterar bara med män. Varför låter inte kyrkorna, moskeerna, synagogorna och templen kvinnorna vara med och diskutera? Männen lyckas ju inte dölja sina diskriminerande åsikter så väl iallafall. Det finns en spännande Pastor på Calvary Life Care Center, Exchange ministries i USA. Pastorn heter John Westcott och är som han säger en heterosexuell man som var ute i homosexualliteten en sväng men nu är tillbaka. Han hjälper homosexuella att bli "friska" homosexuella. Detta är vad John säger inte mina värderingar. Vad är det för människosyn? Han är inte ensam om den, det är många människor i hela världen som på riktigt tror att homosexuallitet är en sjukdom och att han kan bota dom. Fags die, God laughs är inga ovanliga paroller när böghatarna demonstrerar. Man brukar då hänvisa till Psaltaren 2:4. Där står det. Han som bor i himmelen ler, herren bespottar dem. Psalmen handlar om Guds utvalda kung. Inte ett ord om homosexuella i hela Psaltarens andra psalm. Det finner jag lite märkligt. Historien om Lot har nog många hört om. Lot ville skydda två änglar som människorna skulle våldta!? Han erbjöd då folket att ta hans döttrar istället?! Skulle Gud inte kunna skydda sina änglar?  Taskig attityd mot kvinnor av de som skrev Bibeln igen. I USA svär man fortfarande eder genom att lägga höger hand på Bibeln. Man bedyrar altså sin sanningsenlighet genom att markera att man aldrig skulle ljuga när man svurit på Bibeln. Man tycker altså att det är en så genombra bok att man aldrig skulle bryta ett löfte mot den. Man bejakar altså en flera tusenårig kvinnoförnedrande syn. Bibeln är nerskriven ca 300 år efter Jesu himlafärd. Jag är inte emot Bibeln som bok och rättesnöre i vissa fall men att följa den ordagrant verkar vara farligt. Det är fortfarande män som skrivit ner den och det är män som tolkat den och det i en tid då kvinnan var mannens ägodel.
 
Jag blir lite ledsen när jag år 2012 tillsammans med min samarbetspartner är ute i skolan hos årskurs sju hör att dessa trettonåringar och då framför allt tjejerna tycker att de är sämre, svagare och mindre värda en killarna. Vad har vi gjort för fel? Varför säger dom så? Vi kom in på diskussionen om killar och tjejer och kom då in på idrott. Tjejerna tror dom är sämre för att kvinnliga idrottare inte tjänar lika bra som manliga. De säger Landslaget och damlandslaget, fotboll och tjej fotboll osv. De tror på riktigt att de är sämre för att de inte visas lika mycket i TV. Min Teori är att Männen har alltid styrt företag, ekonomi, mediabolag, idrottsklubbar, idrottsförbund osv. Ja det har kommit in kvinnor på dessa arenor men de har inte varit med speciellt länge och har inte kunnat göra de stora förändringarna än. Hoppas det kommer. Men varför tror 13 åriga tjejer i Sverige idag att det är skillnad på manliga och kvinnliga prestationer och att det ska vara så? Borde inte skolan i allafall se till att sådana irrläror försvinner. Man har ju tagit bort det kristna budskapet på avslutningar i kyrkan, man lär ut om hur fel det var att förfölja människor och ha ihjäl olika grupper i koncentrationslägrena i Tyskland med ockuperade länder samt i Sovjet under andra världskriget. Men man har visst inte kommit så långt när det gäller alla människors lika värde oavsett kön eller könstillhörighet. Många jobbar tack och lov med dessa frågor men det finns fruktansvärt mycket kvar att göra. Varför har en del fruktansvärt duktiga kvinnor en förmåga att alltid förminska sin betydelse och oförmåga att räta på ryggen och vara stolta när man berömmer dom? Tror inte alltid att det är Jantelagens fel. Ibland tror jag de har det i ryggmärgen för att kvinnor får inte vara bättre än män. Inte ens när de är så mycket bättre att det nästan blir löjligt så kan de ta åt sig av det som var bra. Nä säger någon till dig som kvinna att du gjort något bra så ta åt dig, gör som många män Skryt lite. Så länge ni trycker ner er själva så behöver inte män med den gamla kvinnosynen argumentera och det tycker de är bra. Om kvinnor också kunde sluta att springa dessa mäns ärenden och trycka ner duktiga kvinnor så skulle det nog gå snabbare med jämställdhetsarbetet.
 
Nog nu. Nu kommer jag återigen få frågan om jag är militant feminist, bög och dum i huvudet mestadels från män men frågan om bög kommer ibland från kvinnor också. Ska börja spara alla mail jag får när jag skrivit sådana här saker. Jag kan svara nu så slipper folk maila. Är jag militant feminist? Nej jag ser mig som humanist! Är jag bög? Nej vad jag vet så är jag inte homosexuell, jag upplever mig som hetrosexuell om det är viktigt att veta. Är jag dum i huvudet? Den frågan överlåter jag åt er, somliga tycker det och jag hoppas det finns de som inte tycker det. Om ni tycker jag har fel så skriv gärna det och skriv gärna då var i jag har fel, tack.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar