lördag 6 oktober 2012

För folket i nutiden.

 Vet inte om jag är extra känslig när jag fått sova för lite? Men telefonen ringde och det var ingen i andra ändan av luren så mina fem timmars sömn var det jag fick nöja mig med. Gjorde som vanligt, kollade vad som hänt under natten och hittade en artikel i Svenska Dagbladet som jag fick ett mindre frispel på. Lugnade mig lite när jag såg vem som skrivit den och med ett par timmars sömn till så hade jag nog gissat att det var hon som gjort det. Madeleine Leijonhufvud har visst suttit vid tangentbordet igen. Mer om henne om en liten stund om det nu är någon som inte känner till henne.
 
Artikeln heter Kungabilden är vuxenmobbing. Kungabilden är enligt Madeleine vuxen mobbing. Bilden är ett montage gjort av Elisabeth Ohlsson Wallin. Bilden föreställer kungen med polare som äter pizza från en naken Camilla Henemark och Silvia liggandes på knä i färd med att försöka skura bort ett hakkors. Elisabeth säger att hennes bilder är en protest mot makten och hon har gjort flera sådana bilder och de kommer att ingå i en utställning som börjar nu i höst.
 
Madeleine säger att det är ett på hopp på två försvarslösa personer (Carl den XIV Gustav och Silvia Bernadotte). Kungen har ju ingen makt säger hon också och menar därför att det inte går att göra sådana satiriska bilder. Hon säger också att Elisabeth inte kommit med något nytt så det finns inget nyhetsvärde i den heller. Delvis sant det hon säger. Kungen har ingen politisk makt, det stämmer ganska bra när det gäller att stifta lagar, ha hand om Sveriges ekonomi, bestämma över hur äldreomsorgens resurser ska fördelas o.s.v . Kungen är däremot Sveriges statschef och har i uppdrag att representera Sverige i många olika sammanhang. Jag tycker inte om att ett kungahus med värderingar sedan 1200 talet ( Jag vet att nuvarande kungaätten har sin början i och med Jean Baptist Bernadottes kungakröning 11 Maj 1818 men idéen var inte ny i Sverige ens då.)ska representera mina värderingar. Jag är emot förföljelse på grund av etnisk härkomst, religiös övertygelse, kön, könstillhörighet, osv.
 
Va! skulle vårat kungahus representera något så avskyvärt? Ja kungen har ju t.ex gett kung Abdullah av Saudiarabien hedersutmärkelse. Saudiarabien är ju ett fritt och bra land, speciellt om du är kvinna eller homosexuell. Kung Abdullah har ju bara skickat lite trupper till sina grannländer för att hjälpa till att slåtillbaka frihetstänkare som demonstrerat och försökt få demokratiska ordningar i sina länder. Kungen  har ju skakat hand med diverse diktatorer. För svensk handels bästa säger en del. Klart man kan slicka r-v om det gäller pengar, i det läget är kungen långt ifrån ensam.
 
Jag är lite förvånad över att Madeleine vill att kungahuset ska vara en helig ko. Apanaget för Sveriges kungahus är ca 115 000 000 skr om året vilket är ganska lite om man ser till andra kungahus. Men ändå 115 000 000 skr. Apanage betyder för övrigt att ge bröd. Jag kan förstå att folk förväntar sig att en person med så stort bidrag från staten ska bete sig. Gör inte kungen det då? Jag vet faktiskt inte men jag får göra som alla andra och dra slutsatser från det som finns skrivet och det som finns fotat och det som sägs av trovärdiga personer. Hovet har ju en förmåga att knipa igen truten så fort det blir någon form av kritik mot kungahuset. Kvinnoaffärerna och nazibakrunden både i den Bernadottska och Sommerlathska ätten tänker jag inte ge plats åt just nu Men jag är som sagt inte road över att vi har ett system som fortfarande 2012 representerar en förlegad idé om bilden av kvinnan som ett kuttersmycke utan vilja och hjärna. Va? Ja jag tycker så. Drottningen åker med kungen och håller käft och ser snäll ut. Varför kan inte Drottningen få sköta representationen och kungen sitta bredvid och hålla käft och se snäll ut? Vi har ett system för Sveriges representation där kompetens är helt oviktigt, det gäller bara att vara född på rätt plats av rätt mamma vid rätt tidpunkt. Skulle vara intressant att se om susseccionsordningen hade ändrats om det visat sig att t.ex Kronprinsessan Estelle haft Downs syndrom. Tänk om Kronprinsessan visar sig vara homosexuell. undrar vad som händer då? Gustav V sägs ju varit det och tvingades ju i såfall att leva ett liv han inte kan varit helt nöjd med men det kanske var så roligt att vara kung att det var värt det. Undrar om det blir fart på att acceptera homo adoptioner om kronprinsessan skulle visa sig vara homosexuell. Om det skulle visa sig att kronprinsessan skulle vara homosexuell så hoppas jag att Madeleine Leijonhufvud får leva länge och uppleva det.
 
Vad har jag emot professor emerita i straffrätt Madeleine Leijonhufvud? Känner jag henne? Har hon kränkt mig? Som ni ser i hennes titel så är hon en föredetta proffessor i straffrätt. Emerita/emeritus betyder den som tjänat ut och är en titel professorer och präster får när de går i pension. Under tiden som ordförande i Jusek (förening för jurister, systemvetare, ekonomer personal och samhällsvetare)vägradehon att företräda en av sina medlemmar i arbetsdomstolen i en konflikt med arbetsgivaren. Okej han var Sverigedemokrat och hon delade inte hans grundvärderingar. Ska inte en människa som madeleine som säger sig slåss så för demokratiska rättigheter även ställa upp och företräda alla personer i demokratins namn. Återigen kommer jag att tänka på de personer som företrädde Anders Bhering Breijvik för nationens rättssäkerhet och demokratins grund fast det han gjort strider emot allt de personerna tror på. Madeleine är också en stark motståndare till homoadoptioner. Hon tycker altså att alla människor oavsett vad inte ska ha samma rättigheter. Professor i straffrätt var det ja och då borde man kunna tycka att man har förstått att alla människor är lika inför lagen och då kanske även borde ha samma rättigheter. Nä det är inte unnat alla att få barn. Om homosexualitet var ett val så köper jag argumentet att man gjort val att inte bli förälder. Men jag råkar vara en av de tydligt sjuka hjärnor som inte tror att detta är ett aktivt val. Jag skulle aldrig säga till ett barnlöst hetropar att ledsen men adoption kommer inte på tal här. Ni har valt att leva tillsammans och er gemensamma genbank kommer aldrig ge er ett barn. Nä med den bilden att man valt att leva med någon så man inte kan få barn med borde få igång lagstiftarna. Vill vi ha det så, så borde bara dom som kan få barn få adoptera. Madeleine har också gjort skumma uttalanden i lagförslag där hon om hon tycker som hon säger att män ska ta ansvar för sin sexuallitet. Gör inte män det? Ska inte alla människor ta ansvar? Eller ska alla män ta ansvar för det fåtal män som våldtar? Och för att svara på mina frågor. Nej jag känner inte Madeleine. Ja hon kränker mig genom att tala om att jag har fel när jag tycker att homosexuella också ska få adoptera, hon kränker mig när hon utgår från att jag som man inte tar ansvar för mina sexuella handlingar.
 
Om nu kungen känner sig så kränkt och mobbad som madeleine skriver så tycker jag att man får bita lite i det sura äpplet om man väljer att representera ett system som är odemokratiskt och kvinnoförnedrande. Nej det är inte rätt att kränka och mobba. Jag ser det inte som personliga kränkningar eller personlig mobbing. Jag ser det som en protest från Elisabeth Olsson Wallin mot ett system som vi inte borde ha kvar 2012. Jag undrar också om det är så att Elisabeth har tagit på sig att föra kampen för kristna HBT personer som gör att Madeleine ser rött. Hade hon skrivit en likadan artikel om det varit Lars Vilks som gjort fotot?
 
Om Kungen inte tycker att det är värt kritiken han får då och då så kan han alltid abdikera, läömna över till någon annan. jag skulle gärna se att monarkin skrotades. Jag tycker att det ska vara personer som är kunniga som ska ansvara för att företräda mig inom sina kunskapsområden. Jag har problem med att ha en kung som representant för mitt land. Jag skulle ha problem med att vissa politiker skulle kunna och faktiskt representerar mitt land. Men jag har mindre problem med att det enligt mig är fel färg på de politiker som representerar mitt land. Politiker väljer vi och jag är för demokrati. Jag böjer mig altså för majoriteten och låter dom företräda mig. Därmed inte sagt att jag håller med dom men det känns ändå mer rätt än att en kung ska göra det. Tycker inte att vi ska ha kungen på våra pengar och jag har ett förslag på ett valspråk för sverige som kunde vara tryckt på kronan. För folket i nutiden. Tack för mig.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar