torsdag 18 oktober 2012

Sila mygg och svälja kameler.

 Vad är det för fel på folk? Är det fel på folk? Jag vet inte. Min pappa brukade prata om att sila mygg och svälja kameler. Nu vet jag precis vad han menar. Har haft en idé innan såklart för det är ett ganska enkelt bildspråk han använde. Kung Carl XVI Gustav vägrar att dela ut priset till årets miljöhjälte. Alva Snis Sigtryggsson som ska få priset var med och kämpade för Ojnareskogen på Gotland. Kungen vill inte förknippas med civil olydnad är orsaken sägs det. Säger inte så mycket om det, kan vara ett själ så gott som något. MEN. Att dela ut scoututmärkelsen bronsvargen till kung Abdullah av Saudiarabien var inga problem. Nä diktatorer är nog okej. Sultan Haji Hassanal Bolkiah av Brunei fick visserligen nöja sig med positiva omtalande, han fick ingen utmärkelse. Så, diktatorer är okej. Nicolae Ceausescu fick ta emot Serefimerorden när han var på statsbesök här. Så absolut så är diktatorer okej. Alva skulle givetvis passat på att framföra horribla åsikter mot demokratin så hade hon kanske fått ta emot priset av kungen. Eller varför? Skulle det vara en merit att ta emot ett pris från en människa som har en värdegrundssyn som är så långt ifrån det som man försöker lära ut i svenska skolan.
 
Ja jag hoppar på kungen igen. Så länge man inte ber om ursäkt för saker som är gjorda så står man väl för dom fortfarande? Altså anser jag att våran svenska kung står för en kvinnoförnedrande, diskriminerande, omänsklig värdegrundssyn. Varför har vi överseende med detta hela tiden? Klart han ska få ha sina åsikter men han är vår statschef och bör enligt mig bete sig som en sådan. Har man krav på att Bo Hansson ska ta sitt ansvar och be om ursäkt för sina uttalanden och han inte gör det utan får stå sitt kast så borde man kunna ställa ännu större krav på kungen. Får väl mail igen om att det är synd om kungen som fötts till sitt uppdrag och att det inte kan vara lätt. Ja han är född till att bli kung. Hela hans uppväxt var en utbildning till att bli kung. Har han ändå efter 39 år som statschef inte lärt sig jobbet så kanske det är dags att lämna över till sin dotter. Men det måste ju finnas många saker som gör att det är värt att vara kvar som kung när han väljer att inte abdikera. Kommer väl få kritik av royalisterna med för kungen ska omtalas med Hans Majestät enligt seder och bruk. Men eftersom jag inte har den respekt för kungen utan ser honom som en människa av kött och blod med en del tokiga idéer, inte mer värd en någon annan så kommer jag fortsätta skriva kungen.
 
Vad som inte stod i artikeln är att kungens Hovauditör (Kungahusets Jurist/Advokat) Axel Calissendorff  bisatt Nordkalk i miljööverdomstolen 2009. Nordkalk altså det företag som ville hugga ner Ojnareskogen för att bryta kalk, samma skog som Alva var med och slogs för att bevara. Förra året fick Axel ta emot en erinran för att åsidosatt god advokatsed. Kungen vet nog vilka han ska knyta till sig. Kungen kanske umgås med diktatorer och skrupelfria människor för att själv framstå som en helyllekille som går att lita på. Bara en idé jag har inte en aning. Och som jag skrev i början så tycker jag att kungen ger prov på  ett praktexempel vad det gäller att sila mygg och svälja kameler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar