fredag 5 oktober 2012

En dag som vanligt vid blogger .com

 Jag tycker och gnäller hit och dit. men jag kan vara läskigt lycklig också. Tänker dock börja med lite funderingar som kan ses som gnäll.
 
Tittade på SVT Play och då på debatt. Arga snickarn blir hårt ansatt för sitt program med hemlösa. Jag vet inte om programmet gör rätt. Men jag vet att det finns en verksamhet som arbetar med behandling som står bakom. Oavsett vad som är rätt och fel, men programmet Arga snickarn belyser de hemlösas situation och gör något. Lite pinsamt av SVT att ha en hemlös i studion som faktiskt verkade vara påverkad.
 
Spännande debatt om/med Romer. Helt sjukt att vi i Sverige 2012 fortfarande diskrimenerar Romer på det sättet. Hur kan vuxna människor se på ett folkslag som en homogen grupp? Vi lär barnen i skolan om förföljelsen av Judar under andra världskriget. Det är bra. Vi lär barnen om förföljelse av KGB, Stasi och liknande organisationer under kalla kriget. Det är bra. Barnen läser om olika religiösa förföljelser i historia och religionskunskap. Det är bra. Jag har inte hört någon lärare någon gång berätta om förföljelsen av Romer fast det verkar vara så även idag, bara att kolla Frankrike, Sverige och andra Europeiska länder. Inte alls bra. Bara en sådan sak. Kanske ligger för nära när det händer i Sverige idag. Varför rangordna folkgrupper? Klart att det finns Romska rötägg likaväl som det finns i alla folkgrupper. Att många Romer är resande och flyttar runt verkar vara ett stort problem. Varför? EU skulle väl vara en union där man skulle kunna flytta runt och jobba i olika länder.
 
Nä nu till dagen som varit fantastiskt trevlig.
Jag jobbar som Fritidsledare så är det sagt och det kan vara bra att veta annars kan fortsättningen bli rörig.
 
Jag har varit på utbildningsmässa, ombedd av ungdomarna jag jobbar med. De vill gärna visa att de kan representera sina skolor. De vill att vi ska se att de är duktiga. Det är roligt att se att de vill och kan. Att de vill visa detta. De vet att vi vet men de vill att vi ska se det med egna ögon. De vill höra att de är bra och det säger jag gärna och jag menar det. De är ofta fantastiska. Speciellt om de ska göra något för andra och representera någon annan än sig själva.
 
Ikväll har Fritidsgården varit öppen för de som är 18 år och uppåt. Jag har haft så grymt trevligt. Vilka ungdomar vi har. Kanelbullensdag idag så en av grabbarna som knappt varit i ett kök bakade bullar som blev fantastiskt bra. Så kul att se dessa ganska vuxna ungdomar idag och jämföra med de yrväder de var när de gick på högstadiet. Mycket spännande och intressanta diskussioner om musik och budskap i musik. Mitt jobb är så bra och fruktansvärt intressant. Hoppas jag får vara frisk länge för jag kommer jobba på fritidsgård så länge som kroppen orkar. Inte bara ungdomarnas förtjänst att jag har världens bästa jobb även om de är en stor del av orsaken. Har många fantastiska kollegor på de andra områdena och gårdarna. Har också helt fantastiska samarbetspartners bland både skolpersonal, polis, och framförallt socialtjänsten. Det känns så jäkla gott att det går bra för ungdomar som folk för fyra fem årsedan sa skulle hamna i fängelse, på parkbänken eller vara döda idag. Jag tror att Patrik Pelosio (Stiftelsen Jiddra inte)har fruktansvärt rätt när han säger att: Någon sår ett frö hos en individ, någon annan kanske vattnar och ytterligare någon annan får se blomman när den slår ut. Det är ändå ALLA som på vägen vårdat blomman som är delaktiga i resultatet. Det är bara tråkigt att vissa bara får vattna alla blivande blommor medans andra har tur och får se dom en efter en blomma ut. Som sagt ungdomarna kan och vill bara vi vill/har tid att se och ger dom förtroende. "Skäller" på dom när det behövs och tar åt oss av deras visdom lika mycket som vi försöker ge dom våran. Till sist vill jag bara säga att jag är inte rädd för framtidens samhälle. Det finns så mycket klokhet hos ungdomarna så det är lugnt, jag lovar.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar