fredag 12 oktober 2012

Fredspris & Fackföreningar


 
 Har läst, sett och hört en del enligt mig konstiga saker de senaste dagarna. Tänker börja med den självklara frågan. Varför ger man Nobels fredspris till EU? Inte kan det vara för EUs engagemang i Romernas livssituation i Europa i allafall. Inte kan det vara för att man behandlar Grekland så humanistiskt. Ett förbund där de flesta medlemsländer lyckas få fram högerextrema partier som växer snabt och börjar få makt på riktigt kan inte vara orsaken. Carl Bildt håller nog inte med mig, hans tweets radade upp gratulationer till sig själv och andra personer som jobbar för EU. Tror nästan att Carl Bildt upplevde Nirvana. Lät så på det han skrev iallafall.
 
Nästa grej som var lite märklig var enligt mig Marcus Birros artikel i expressen om facket. Han påstår att fackföreningarna de senaste 40 åren försökt att sänka Sverige. Att fackföreningarna är arbetsgivarens lakejer. Att fackföreningarna är årorna på maktens skepp ute på svarta vatten. Ett par saker verkar inte herr Birro begripit. Arbetsgivaren är skyldig att förhandla med facket, arbetsgivaren är dock inte skyldig att förhandla med den enskilda arbetstagaren. Arbetsgivaren är skyldig att följa de avtal, lagar och regler som finns uppställda tack vare fackföreningarna. Ja de som är oorganiserade i t.ex kommunalverksamhet kan åka snålskjuts på de organiserade men det är sådant vi som är organiserade får ta. Däremot står oorganiserade helt utan hjälp av facken om det blir en tvist, då får man hoppas man har försäkringar som täcker t.ex juristkostnader om det skulle behövas annars står man där med en kanske hög kostnad om det går till rätten och man skulle förlora. Nej det behövs inte vara organiserad för att få ta del av skyddsombud så där åker de snålskjuts igen. Som fackansluten i vissa fack så har man en inkomstbortfallsförsäkring om man skulle bli utan jobb och få börja använda A-kassan. A-kassan har ett tak på 18750:- och det får man ut 80% av. Inte facken som bestämt, det är nuvarande regering. Med exempelvis Visions(fd SKTF) försäkring får du 80% av din lön (tak på 35000:-) i 200 dagar. För att fortsätta med Vision som jag känner till bäst så är det en facklig organisation som gör en hel del för rättvisa i världen. Vid tillfällen där arbetsgivaren blir dömd till att betala vite till Vision så går de pengarna alltid till ett välgörande ändamål i världen. Vision behåller inget.  Nä marcus Birro läs på lite innan du säger att fackföreningarna förstört i Sverige de senaste 40 åren.
 
Marcus Birro visar vad han står för och det är inte den svaga människans rätt att bli behandlad rättvist i allafall. Okej jag kanske inte hade trott det heller av en person som ville bli ledare för Krist Demokraterna och som har mycket gott att säga om sina vänner i livets ord. Ni vet den där församlingen som tror homosexualitet är en sjukdom, som tror att man kan få defekter kroppsligt och psykiskt bara för att någon gammal avliden släkting har syndat.(Detta är enligt pressansvarig på Livets ord inte församlingens värderingar. Noga som jag är skriver jag inte sådant om jag inte har belägg, diskuterat med folk som är medlemmar och läst en hel del medlemmars bloggar, hemsidor osv så värderingarna finns där även om församlingen inte har det inskrivet i några stadgar. Jag kan ju haft otur och bara hittat medlemmar med extrema värdegrunder. Jag ska givetvis leta redare och försöka hitta bloggskrivare som är medlemmar och som säger att detta är en mytbild av Livetsord.) Nä varför skulle han bry sig om den svaga människan. Kanske för att han påstår att han vill företräda den svaga människan. Han vet precis hur alla ska rehabiliteras för han är ju själv nykter alkolist. Han är ju ganska snabb på att gå ut i media när han känner sig kränkt. Synd att alla människor han kränkt inte har samma tillgång till media.

2 kommentarer:

  1. Hej, tråkigt att du vidarebefordrar fördomar och felaktigheter om Livets Ord. Inget av det du påstår om Livets Ord stämmer. Inte ens i närheten.
    Magnus Dahlberg, pressansvarig Licets Ord

    SvaraRadera
  2. Okej, bra att du kommenterar. Jag har bara det att gå på som gamla vänner som är medlemmar i Livets ord sprider och vad jag läser i medlemmars bloggar. Eftersom det är en hel del som säger/skriver samma sak så får de det att se ut som att det är en inställning Livetsord har. Kanske är speciellt i Jönköping, men bloggarna är från personer spridda över stora delar av landet. Men Tack för att du skriver så kan jag konfrontera och ställa frågor i de bloggar jag läser och med de personer jag känner.

    SvaraRadera