lördag 29 september 2012

Snurrigt i världen !

 
Finns en del saker som jag funderar på som en del som brukar läsa mina inlägg vet. I detta inlägg blir det tvära kast mellan olika företeelser och händelser.
 
Börjar med en av de mest irriterande artiklar i dag. Förutsätter att den är sann annars slösar jag energi i onödan här. Torbjörn 32 år var tvungen att lämna ett intyg om att han haft sex sedan han lämnade sin exfru. Varför och till vem? Jo till Jehovas vittne ! Annars skulle dom inte tillåta att hans exfru skulle få gifta om sig. Detta står i aftonbladet och Torbjörn säger att det finns ju humor i detta. Vad Jehovas vittne, Aftonbladet och Torbjörn verkar ha gemensamt är ju en kvinnosyn som hör hemma för mycket länge sedan. Inte ett ord någonstans om att det skulle vara kränkande för exfrun. Vad är det för fel på folk. Varför är det viktigt för Jehovas Vittne att ex mannen haft sex med någon annan? Varför skriver Viktor Friberg det ur en lite skrattretande vinkel om att det är kränkande för Torbjörn vilket det säkert kan vara. Vad i detta anser Torbjörn är humor? Om kvinnan som vill gifta om sig med någon annan har det som mål så är det väl förbövelen upp till henne och inte några dörrknackande lallalos. Om Viktor på Aftonbladet hade någon som helst journalistisk kunskap hade han kunnat skriva helt annorlunda och få folk att fundera lite. Varför utgår allt 2012 fortfarande från männens vinklar. Torbjörn kan jag förstå för han har blivit bemött och behandlad på ett sätt han tydligen inte är van på.
 
Ja jag kallar Jehovas vittnen för lallalos. Om jag skulle tvinga t.ex min yngsta son att börja med friidrott, spela trummor, gå med i SSU eller vad som helst och han inte vill det. Då skulle jag antagligen få en hel del andra föräldrar på mig, säkerligen en anmälan till socialtjänsten och troligtvis en son som aldrig skulle känna förtroende för mig. Jehovas vittnen har varit i min trappuppgång ett flertal gånger senaste veckorna och det är barn med i 8-12 årsåldern som delar ut Vakttornet. Är detta skäl till att ge dom öknamn. Inte bara. När jag har pratat med vittnena någon gång så bekräftar dom att de har den enda sanna boken. Och då brukar jag fråga om det inte är någon av alla världens vittnen som kan läsa. Va? fick jag till svar. Jo 1907 var det dags för harmageddon, 1922-23 skulle de döda uppstå, 1938 var det dags för Harmageddon igen! 1941 likaså, även 1942, 1969 skulle vara början på mänsklighetens utplåning och det skulle bara ta ett par år, 1984 var också ett tänkbart år för Harmageddon. Fruktansvärt mycket fel i den enda sanna boken kan jag tycka då. Ja enligt mig är de lallalos. De får tro vad de vill så länge de inte förtrycker människor. Ja jag anser att Jehovas vittnen förtrycker kvinnor.
 
Världen är bra på att förtrycka och snurra till begreppen på riktigt när det gäller de flesta människor. Ravil som är 1 år enligt aftonbladet som också skriver 20 månader är nästa barn som riskerar att utvisas. Mamman säger att hon sålts som sexslav från Kazakstan. Pappan är en okänd svensk. Ok, pappan är svensk säger mamman. Ska man inte försöka ta reda på det då och tills något annat är bevisat får man väl utgå från att det är så. Pappan är altså än så länge svensk. Borde inte barnet räknas som hemmahörande i Sverige då? Om mamman hade varit en svensk sexslav och pappan varit en okänd man från kazakstan hade man funderat på att utvisa barnet då?  Varför ska man straffa barn för att dom är i "fel" land. Barnet har väl inte bett om att få födas, barnet har väl inte valt sina föräldrar, barnet har varken valt hudfärg, kultur eller religion. Ändå ska man visa ut barnet. Undra hur väl det stämmer överens med FNs barnkonvention? Nä folk som är valda till att tänka och bestämma borde använda båda hjärnhalvorna samtidigt och hela tiden när de ska avgöra andra människors öden.
 
Ravil har ju också en mamma. Såld hit som sexslav. Fått ett barn med en av kunderna. Smitit ifrån de som hade hand om henne här och fött sin son. Hon ska utvisas med såklart. Varför kan man inte bara ge henne en ny chans här. Vad händer när hon kommer tillbaks och stöter på de som sålt henne? Är dom glada när deras köpare blivit blåsta på en investering och en stadig inkomst? Skulle inte tro det. Varför tänker folk fel? Jag kan säga det för i min blogg bestämmer jag vad som är tänka rätt. Här är jag diktator men som gärna tar emot synpunkter. 
 
Som jag skrev i rubriken så tycker jag världen är jäkligt snurrig ibland och sunt förnuft verkar bara gå att prata om inte utföra praktiskt. Fan folk ni som har något att säga till om. Tänk med hjärtat någon gång för hjärnorna verkar bara funka tidvis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar