lördag 27 oktober 2012

Kalla värld.

 
 Funderade lite på vår kyliga värld när jag läste nyheter och bloggar på nätet. Jag kommer säkert inte göra det varmare men jag hoppas att inte fler drar ner termostaten ytterligare.
 
Den 49-årige politikern Geert Wilders som är ledare och grundare av Holländska Frihetspartiet. Har gjort sig känd för hårdför retorik mot islam och muslimsk invandring till Europa. Han vill stoppa alla moskébyggen och förbjuda Koranen. Han ska föreläsa för Tryckfrihetssällskapet i Malmö nästa vecka. Han får givet vis tycka, tänka och förmedla det han vill men jag tycker det är märkligt. Jag återkommer längre ner med varför. Journalisten Ingrid Carlqvist, som är ordförande och grundare av föreningen är hon som bjudit in Geert. Varför har hon bjudit in honom? Jo för han tar upp den kanske svåraste frågan vi har i västvärlden, nämligen islamiseringen och de mycket hårdföra krav som islamisterna ställer på oss att införa blasfemilagar i hela västvärlden, säger Ingrid Carlqvist och menar att världens muslimska länder gemensamt sysslar med massiv påtryckningskampanj mot EU och FN om att införa lagar om förbud mot kritik av islam och Muhammed. (Lånat av SvD) Återkommer till hennes tankar med.
 
Läste i Fria Tider att Tobias Billström var med på EU-mötet som sa att vi skulle ha friare asylregler i hela EU. Samme Tobias Billström som ville ha Visumtvång på de som kommer från Balkan och då främst Romer. Återkommer till han med. Fria Tider känns sådär trovärdig ibland men här är en länk till dokumentet http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_data/docs/pressdata/en/jha/133193.pdf
 
Läste en blogg skriven av en mormon. Blev nyfiken på vissa uttalanden och har nu letat fram fler uttalanden av mormoner så jag är säker på att det inte bara är en vilsen själ som skrivit sina högst privata åsikter. Mormonerna verkar tro att Mörkt skinn är en förbannelse från Gud, men är man rättfärdig så blir skinnet ljusare. Återkommer med mina funderingar om detta med.
 
Jag börjar med Geert och Ingrid. Islamisterna trycker på om lagändringar säger de. Det gör väl FN och EU med, med jämna mellanrum. Amnesty, Rödakorset, Rödahalvmånen mfl gör det också. Hur många försöker inte få Vatikanen att tillåta preventivmedel? Hur många trycker inte på om aborträtt i många länder. Hur många trycker inte på om abortförbud i ibland samma länder osv. Är det för att Islamister vill ha andra lagar som de vill förbjuda moskébyggen och Koranen? Förbjud Kyrkor och Bibeln samtidigt då för konstiga idéer om blandannat Islam har även fundamentalistiska kristna som t.ex Siewert Öholm. Siewert och hans fru har stått och predikat i tältmöten i Hok om stopp av muslimska flyktingar för att de islamifierar Sverige. På vissa håll i USA har man ju förbjudit att undervisa teorin om Big Bang och det är bara läran om hur jorden skapades enligt Bibeln för sextusen år sedan som får undervisas där. Tryckfrihetssällskapet lät som en seriös bra att ha förening i mina öron när jag först läste om det men nu vet i tusan. Tryckfrihet är väl bra så länge alla får skriva vad de vill och föra sin talan. Även muslimer. Kanske de får där men med Ingrids sätt att se på Islam så är jag tveksam.
 
Friare asylregler sa EU, vet inte vad Tobias Billström sa där men han var med på mötet. Han drev ju frågan om hårdare Visumregler för folk från Balkan och då främst Romer. Känns som att det krockar lite här eller anser EU att Romer inte har samma rättigheter som t.ex sina landsmän. Romer som enligt de flesta teorier är ett folkslag från Indien som kom till Europa via sidenvägen, kanske därför de kallas Gypsy på engelska. De kom Sidenvägen via Kairo till Europa som sagt och Gypsy skulle enligt flera forskare kunna syfta på Egyptier. Det är altså länge sedan de kom till just Europa. Varför måste man förfölja och diskriminera dem 2012? Är vi inte smartare än att vi tror på gamla sagor som berättar hur DOM är? Hurdana är VI andra då? Om man nu måste se Romerna som dom där.
 
Har inte läst eller hört mycket som jag stör mig på hos mormonerna, inte ens deras sätt att se på månggifte. Det är väl upp till dom. Stör mig inte heller på att de tror att deras Gud bor på en planet nära stjärnan Kolob. Stör mig fruktansvärt på deras syn på att mörkhyade människor är mörkhyade på grund av en förbannelse från Gud. Ännu värre att man då genom att vara rättfärdig får ljusare hy. grattis familjen Jacksson ni måste varit väldigt rättfärdiga. Om det skulle kunna finnas någon sanning i det påståendet så vet jag många vita som borde blivit förbannade av Gud och då borde varit kolsvarta i skinnet. Sorry mormoner men jag klarar inte av er syn på mörkhyade. Ni verkar ha liknande syn på dem som antroposoferna har. Och Rudolf Steiner hämtade en del idéer från Nazismen. Han tyckte inte de skulle utrotas men de får en ny chans varje liv de lever rätt. Nio liv per nivå och sju nivåer tror jag det var om jag minns rätt. 63 liv till att ta sig till vit. Ett jäkla kämpande. Måste vara jobbigt för mormonerna i USA att ha en "förbannad" president. Speciellt eftersom det är i USA som Judarnas förlorade stammar bor (Indianerna) och det är i USA som Edens lustgård funnits och det är till USA som Jesus återkommer när det är dags.
 
Jag önskar att vi någon dag snart bestämmer oss i världen för att vi ska älska vår nästa som oss själva så då skulle bara jobbet bli att få folk att älska sig själva. Och får man då kärlek från dom runtomkring så kanske det är lättare att älska sig själv oavsett vem man är eller tror sig vara.
 
De folk jag gärna umgås och pratar med är väldigt kärleksfulla och har stor empatisk förmåga. Ja jag umgås med andra med, med folk jag måste umgås med av olika anledningar så som jobb (exkl ungdomar), barnens lagkompisars föräldrar osv. Och där kan finnas både rasister, fundamentalister, antisemiter, politiskt extrema överhuvudtaget, homofober, ja allt man kan tänka sig.  Men de personerna försöker jag bara respektera för att de är människor, lägger inte ner så mycket mer på dem. Varför exkluderade jag ungdomarna nu då? Jo för att jag tycker det är bland det roligaste/intressantaste man kan göra när man får testa sina egna värderingar och se om man verkligen står för dom. Ungdomar är sällan så trångsynta som vuxna som levt med sina åsikter aldeles för länge. Ungdomar har lättare att respektera att vi som jobbar med dom inte alltid tycker likadant. De vet att vi jobbar för dom och det respekterar dom oss för.
 
Nä vi behöver inte människor som är emot människor. Vi behöver människor som är för människor om vi vill ha det varmare ibland oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar