fredag 19 oktober 2012

Jul vs Julblot

 Fredriksdals museers och trädgårdars verksamhetschef Joakim Thomasson ville först inte ha med något Jesus barn eller några visemän i julfirandet på Fredriksdal. Nä klart man inte ska ha med huvudpersonen Jesus när man firar Jul. Eller vänta nu. Jag tänkte inte på att Joakim kanske var ute efter att fira Julblot. Var det Julblot han ville att de ska fira på Fredriksdal så har han helt rätt när han inte vill ha med Jesus. Då är det ju faktiskt Jolner som ska firas eller Oden som han är mer känd som. Men om så är fallet så kanske man ska inbjuda till Julblot i stället för Julfirande, det blir så rörigt och lätt för missförstånd annars. Nu verkar det ändå som att det är kristet julfirande som är på gång eftersom Joakim ändrat sig och vill ha med Jesus och visemännen i allafall.
 
Joakim trodde ju att Julspelet var en kyrklig ritual det var ju därför som det inte skulle vara med. Kan man väl ändå påstå att det faktiskt är. Jag vet inte hur det står till med Joakims allmänbildning men jag tror inte det finns många som inte vet att ett Julspel skildrar Jesus födelse. Jesus som är de troende kristnas frälsare. Jesus som är skälet till dagens julfirande! Nä så är det kanske inte alls. Klart inte alla människor firar Jul för att hedra Jesus födelsedag. Verkar ju konstigt att fira en födelsedag för någon man ändå inte tror på. Många firar nog egentligen en del av det gamla Julblotet där faktiskt julbordet var en viktig del. Tyvärr kan man lika lite hitta ankdyrkan i Julblotet som i berättelsen om Jesus födelse så det är nog ytterligare en religion som gjort intrång på firandet i slutet av December. Talas en del om en Walt Disney där så han kanske är en sentida gudomlighet likt L Ron Hubbard, jag vet inte jag spekulerar bara lite nu.
 
För att återgå till Julspelet. Vad trodde Joakim att det var? Trodde han det var en kyrklig företeelse så har han nog rätt fast han upptäckt att det var fel vilket i sig skulle vara fel när han från början faktiskt hade rätt. Tänker man så så blir det rätt och fel hur han än gör. Trodde han det var ett Julblotsspel så är han en ganska makaber person. Det skulle innebära att barnen hängde djur och människor i träden i Fredriksdal. Oden eller Jolner(finns fler namn ändå) hängde sig i yggdrasil när han offrat sitt ena öga i mimers brunn för att få kunskap och runornas vishet så därför offrade (gav blot) man så att man hängde människor och djur i träden för att blidka Jolner/Oden.
 
Jo men vad tusan är de kristna sederna bättre då. När jag ska skriva om påsken fram i mars, april någon gång så måste jag ju då ta upp att man spikade upp Jesusu på ett kors. De kristna sederna är väl också makabra? ! Nu är det ju inte så att barnen spikar upp varandra på ett kors när ddet är påsk. Människorna i det forna norden offrade faktiskt med att hänga levande människor till Jolners ära och för att blidka honom. Jesus korsfästes för att inga andra människor skulle offras, han tog på sig det ansvaret och efter det så offrar man varken människor eller djur i kyrkan. Påsken är också spännande tänk om man ska ha påskfirande och inte ska ha med religiösa ritualer. Då blir det svårt. Även om man väljer att fira fastan i stället så blir det svårt. fastan är en central del i Islam, Judendom och Kristendom, säkert i andra religioner med. Då får man väl fira med de sentida gudomligheterna igen så som t.ex Kronfågel. För det här med målade ägg och en hare som delar ut dom är inte vanligt i vare sig Toran, Koranen eller Bibeln. Och ska man fira blot i stället då så blir det väl Segerblot men det är ju också en religiös handling.
 
Julblotet gick inte bara till att blidka Jolner, man välkomnade även solen igen, dagen återtog makten och det blev ljusare för var dag. Man firade för att få ett bra växtår. En annan viktig asagud under Julblotet var Ull. Ull vet man inte så mycket om och en del tror att det är en omskrivning av Oden. Ull var i allafall vinterns gud eller vangud. Det finns i allafall en gammal offerplats för Ull. Idag heter den Ullevi och ligger i Göteborg.
 
Nä det kan inte vara lätt att vara verksamhetschef och behöva göra en offentlig pudel då man faktiskt inte verkar veta vad man ändrar sin åsikt om. Tack alla tokiga människor som gör att jag vill förkovra mig i saker för att kunna sprida knasigheterna här. NEJ Jag har också fel och brister. Jag får också be om ursäkt för att jag är dåligt påläst/kunnig ibland. Just därför jag skriver här. Detta är bara mitt sätt att tänka högt. En hel del läser mina tankar här, det är därför jag fortsätter att skriva. Jag är väl som alla andra och söker bekräftelse på något vis och därför blir jag glad när jag kollar hur många som läser mina inlägg. Tills nästa inlägg är publicerat, ha det så gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar