tisdag 23 oktober 2012

Dumhet, feghet, eller bara idioti ?

 Trodde inte jag skulle skriva något sådant som jag kommer att skriva nu. Jag är besviken på vissa fackföreningar. Och jag håller med SD för en gångsskull. Känns lite ovant men jag känner att jag måste. Vissa fackföreningar vill utesluta aktiva SD medlemmar. Jag köper att man tycker att deras idé och och värdegrund är förskräcklig. Men de flesta fackföreningar vad jag vet säger sig vara partipolitiskt obundna. De säger att de slåss för den lilla människans rätt i arbetslivet. Det är bara fackföreningarna som arbetsgivaren är tvugna att förhandla med, oanslutna arbetare kan de säga nej till att förhandla med.
 
Det känns lite som att vi är i Sverige på 1800 talet fast då var det kvinnorna som man skulle diskriminera. Man kan tycka vad man vill om SD, men de är ett riksdagsparti och uppfyller således alla kriterier för att vara ett röstningsbart parti i DEMOKRATIN Sverige. Vad fackföreningarna gör är att säga att ca 10% av Sveriges befolkning är mindre värda en de övriga 90% en. Ja SD har väl åsikter som man kan ifrågasätta om de inte är grovt diskrimenerande men ska man verkligen möta dumhet med dumhet? Varför försvarar inte facken rätten att ha sina egna åsikter i stället för att bestämma vad folk ska tycka. Just nu får jag lite obehaglig känsla av sektbeteende. Jag tycker absolut att man ska ifrågasätta SDs syn på ett välfärds Sverige. Tycker absolut att SD har en märklig flyktingpolitik. Men det ger väl inte mig rätten att diskriminera SD medlemmar. Argumentera med dem absolut, Diskutera i de fallen det funkar. Men aldrig diskriminera. Jag har skrivit saker i min blogg som nästan skulle kunna tas som diskriminerande men jag har alltid med att folk tycker och tänker vad de vill och jag tycker och tänker vad jag vill om dom.
 
Jag säger inget om att man vill ha en SDfri fackförening, finns många som vill ha en Moderatfri fackförening med. Jag bara undrar. Skulle fackföreningarna lyckas med att kasta ut SD medlemmar vilka kastas ut nästa gång då? Jehovas vittnen? Livetsordare? Muslimer? Judar? Kristna? Moderater? Politiskt och religiöst aktiva över huvudtaget? Skulle  bli som det nazisterna försökte göra på slutet av 30 och början på 40 talet. Skulle bli som Sovjetunionen försökte med. Är det ett sådant samhälle vi vill ha? Vill vi inte att Sverige skall vara en demokratisk stat där de "normöverträdande" åsikterna också kan debatteras, diskuteras och avhandlas.
 
Jag tycker inte som majoriteten, jag tycker bara som en tredjedel av Svenska folket. Även om det är den största enskilda tyckaren så är det ändå inte en majoritet av svenska folket som tycker som jag. Om alla de andra skulle gå ihop så skulle de kunna tvinga mig att vara tyst. Förbjuda mig att skriva mina åsikter här i min blogg. Förfölja mina barn, se till att de inte får några jobb. De skulle kunna tvinga sådana som mig att bo i rivningskåkar i något ytterområde som är inhängnat och har beväpnade vakter. De skulle kunna tvångstatuera mig med en ros på armen. De skulle kunna ta allt jag äger och ta ifrån mig alla fömåner som sjukvård, skola för barnen, tandvård, medeciner. Dom skulle kunna tvinga mina barn att bo någon annanstans utan att ha möjlighet att ha kontakt med mig. Dom skulle kunna misshandla mig systematiskt bara för att. Skulle jag råka dö så skulle dom kunna gräva ner mig i närmsta dike utan att berätta för någon vad som hänt. Nej detta senario har jag inte hittat på själv. Det finns åtskilligt beskrivet i historian. Vill vi dit igen? Nej inte jag. Någon säger det är dit SD vill ta oss (läste på en blogg). Det är möjligt att det är så. Men vi måste ändå värna om demokratin.
 
Jag vet inte mycket igentligen om Voltaire men det påstås att han skall ha sagt något så fint som: - "Jag delar inte dina åsikter men jag är beredd att dö för din rätt att framföra dem".
 
Som jag skrev i början så trodde jag aldrig att jag skulle gå in och hacka på något jag egentligen tror på(Fackföreningar) och försvara något jag inte tror på (SD) men så kan livet vara. Jag kan inte blunda för det jag tycker är dumhet. För jag hoppas någonstans att den dag jag blir utsatt för dumhet så kommer någon att reagera. Oavsett hur lite folk reagerar så kanske det stoppar någon från att göra samma dumhet och då har mänskligheten ännu en seger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar