måndag 22 oktober 2012

Sekt eller bara sjukt?

 
 Tittade på morgon TV och fastnade för en diskussion med Erik Engqvist som är personen bakom rollfiguren Benjamin i Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar. Erik som varit ett Jehovas vittne och fått uppleva "sin egna begravning" som han kallade det. Hans föräldrar kom med Prinsesstårta och tio röda rosor inte för att fira något utan för att ta adjö. Som homosexuell kan man nämligen inte vara medlem i Jehovas vitnne. Som avhoppare kan man inte heller ha kontakt med medlemmar där ens om det är ens egna familj.
 
Vad får en förälder att ta avstånd från sitt barn bara för att han/hon älskar en annan av samma kön? Hur står det till i organisationer som slår sönder familjer. Jag hoppas att äldsterådsmedlemmar i Jehovas vittne får en massa homosexuella barn så de fattar hur det är för de som är drabbade av deras trångsynthet. Att en homosexuell människa automatiskt är ond bara för sin sexualitet verkar för mig totalt sinnessjukt.
 
Det måste vara ganska jobbigt att "komma ut" som homosexuell i sådana organisationer eftersom man vet vad som väntar en. Men kan man vara kvar i en organisation och ha ett hemligt liv bara för att organisationen inte vill ha sådana människor där? Kanske lika bra att bryta med dom och leva ett liv där man kan vara lyckligare även om man förlorar kontakten med människor som har brytt sig om en och älskat en. För mig är det främmande att man kan helt sluta tycka om och bry sig om en människa på grund av sexuell läggning. Även om jag inte förstår hur en kvinna kan vara kär i en kvinna eller man i en man så är det väl ändå samma människa man kännt hela tiden. Ja det kan säkert vara lite omtumlande att få reda på att ens vän burit på en sådan hemlighet men det finns kanske en orsak att man inte vågat berätta. Kanske inte är så lätt att ta det steget när man är 15 år och vet hur omgivningen kommer att reagera. Kanske måste vänta tills man är säker på att man kan ta hand om sig själv då man kommer att bli utfryst och "dödförklarad" som en hel del avhoppare säger.
 
Jag tycker och tänker inte som precis alla andra, jag har mina ideer och värderingar men jag kan ändå inte ta ifrån en människa sitt människovärde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar