torsdag 26 januari 2012

Hur skyddar jag mig?



Vi svenskar blir ibland beskyllda för att överförsäkra oss mot allt. Kan vara så men vet vi egentligen hur långt försäkringsskyddet gäller? Pratade med en vän idag och jag är fortfarande illa berörd över vad det finns för klausuler i försäkringarna vi tar och tror är helskyddande. Det låter ju som att vi är helförsäkrade när vi tecknar dom.

Min vän känner till ett fall där X blev knuffade ner för en trappa av den personen X då levde tillsammans med. Åtal och fällande dom. Ett skadestånd som förhoppningsvis betalas ut. Vi har inga höga skadeståndsbelopp i Sverige om någon nu trodde det. Inte höga alls typ en hyfsad månadslön. Och med hyfsad menar jag lite mer än vad en kommunal fritidsledare tjänar.
X fick allvarliga skador på bland annat ryggen, skador som kan visa sig vara bestående. Sjukhusbesök, sjukskrivning, mediciner, transporter fram och tillbaka till sjukhus osv. Tur att man är försäkrad i det läget.
Nej det är du inte. Du kan inte försäkra dig mot sådana saker om du valt att leva med en person som gör så. Även om du inte vet att personen du lever med skulle kunna göra så. Inte en spänn får du om det inträffar sådana här saker.

 Nej men då kanske man inte ska vara tillsammans med sådana personer. Om man nu inte vet att något sådant kan hända så är det ju lite svårt att tänka så. Du skulle kunna råka ut för detta i morgon. Det har du ingen aning om. Hur snäll och intelligent din partner än är så kan du aldrig veta riktigt säkert. Jag tror inte man går in i förhållanden där man förväntar sig att bli misshandlad. Jag känner människor som hamnat i sådana förhållanden och vet att det är ett helvete att ta sig ur. Det är inte bara att säga att nu räcker det jag går härifrån. Det är enkelt att säga att så borde det vara om man lever i ett bra förhållande men tro mig, jag har sett det på nära håll och det är inte så enkelt. Tror ni mig inte så ring och gör en intervju med t.ex Kvinnojouren.Varför tog jag kvinnojouren som exempel? Jo för jag vat att de har en brutal erfarenhet av sådant.

Som sagt inte en spänn betalas ut för sjukhusbesök/transporter, mediciner, rådgivning om man skulle behöva det osv.
Ett skadestånd täcker ju ändå en del grejer! Ja det kan man ju tycka men hur länge då? Om X inte kan fortsätta sitt jobb på grund av skadorna hur mycket förlorar X då?, Vill någon anställa X på ett annat jobb om man då vet att X har kanske bestående ryggskador? Tror inte det faktiskt för det kan bli dyrt med mycket sjukdagar. Kan X någonsin lita på att detta inte händer igen med en ny partner? Tror man kan isolera sig ganska mycket, ett tag i allafall. Tur att X har vänner som tänker på X och försöker klura ut lösningar på problemen.

Men personen som gjorde detta mot X blev ju iallafall fälld och dömd i domstol! Ja. Sant. Jag är absolut inte vän av långa straff utan vård, jag tycker absolut att man ska återanpassa människor som gjort fel även om det är fruktansvärt jä--a fel. Men jag kan inte ens sätta mig in i hur nerpissad av samhället X känner sig när X inte får någonting av sitt försäkringsbolag och personen som gjorde detta mot X får kanske fyra månaders fängelse. Nej jag skrev inte fel. Månader står det och det är det det ska stå här. Jag tycker att samhället begår en grov våldtäkt på offret när det blir så här. Jag tycker det är sinnesjukt för man talar i princip om för X att skyll dig själv din ointelligenta människa. Jag tycker inte detta är okej. För enligt mina säpolika undersökningar så handlar det absolut inte om en ointelligent människa. Vad för system har vi när det gäller säkerhet och trygghet i samhället? Antagligen det vi förtjänar om man tittar på hur vi röstar!! Ja det blev lite politiskt och jag ska försöka att inte upprepa det men det blir svårt. Ni får ursäkta mig och hugg gärna tillbaka om ni känner för det.

Jag har läst på en del ställen när det gäller statistik vad det gäller våld i hemmet mot kvinnor. Det sägs att det finns ett väldigt stort mörkertal så statistiken blir inte den sannigsenliga siffertabell som man önskar. Varför kollar jag just kvinnovåld igen. Jo för det är mycket lättare av någon anledning att hitta sådana siffror när jag vid den här tidpunkten inte kan ringa och fråga om siffror på våld mot män.
Det är inte det viktiga ändå just nu vilket kön jag väljer att kolla statistik på.

Varför är mörker talet så stort när det gäller våld i hemmet? Kanske just för att samhället pissar på dom som blir utsatta. Våldtäkt av den man lever med är kanske inte så lätt att anmäla. Kan ju varit mitt fel. Kanske inte var tillräckligt tydlig. Har ju inte ställt upp på länge. Han/Hon var ju lite berusad och förstod kanske inte mina signaler om inte ikväll. Vad fan ska grannar, släkt, jobbarkompisar, vänner säga om jag anmäler det här? Ok jag fick en smäll och några sparkar och blev hotad med kökskniven men vad fan ska grannar, släkt, jobbarkompisar, vänner säga om jag anmäler det här? osv....

Nä jag tycker att samhället måste bli mycket bättre på att ta hand om offren i sådana här brottsmål. Finns inget försvar mot att misshandla eller våldföra sig på den man valt att leva med. Och det finns ta mig tusan absolut aldrig någonsin något försvar för samhället att "kränka" offret på det här viset.

Jag vet inte vad man ska göra men kommer jag på det så kan ni ge er tusan på att jag kommer sprida det och då inte bara på min blogg. Och kommer ni på lösningen så sprid den så fort och långt ni kan.
Jag hoppas att ni alla får en trygg natt och att ni vaknar i morgon till en underbar dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar