måndag 2 januari 2012

Dags för jämlikhet mellan könen kanske, det är ju ändå 2012.

I dag ska jag göra något som kan verka korkat, finns risk för att halva min bekantskapskrets blir lite sura på mig tills de läst vad jag egentligen är ute efter, då tror jag den halvan också lugnat ner sig. Jag vill också be om ursäkt för mitt språk i vissa delar men jag måste få förstärka ibland så ni förstår vad jag menar.
 Lyssnat en hel del på Magnus Betnér, Cleas Malmberg och Johan Glans, vilket ni som läst mina inlägg innan redan kunnat lista ut. Och jag är lite förvånad över att det är dessa tre personer som fått mig att tänka lite till när det gäller jämlikhet mellan könen. Det är ju tre komiker men de tar upp ämnet så att man förstår hur illa snett det är och det är nu 2012. Jag tycker inte att det är viktigt att tjejer går runt i kostym eller att killar går runt i klänning, kläder är inget problem. Ta på dig något du tycker om. Jag har inget problem med att det finns kvinnor som vill vara hemmafruar eller att det fins män som vill vara den som drar in flisen till familjen, vill bägge ha det så så är det ju inget problem. Gör som ni vill men var överens om att bägge vill ha det så. Ska man leva i en parrelation så är det ju bra om man är överens annras får man ju jämka, ge och ta ni vet. Jag tror helt ärligt att det är som Magnus Betnér säger att det finns vissa skillnader i psyket mellan könen, fysiken behöver vi inte ens ta upp för det ser man ju om man inte är gravt synskadad. Nej inte på alla säger någon då. Vad är problemet, vet du inte, så gör som du borde. Behandla den människa du möter med samma respekt som du själv vill bli bemött med. Inte svårt alls, kan inte bli fel då. Visst kan folk tycka man är dum i huvudet om man bemöter någon respektlöst men dom behöver ju aldrig träffa den personen igen om dom inte vill och de vet ju då att den personen inte vill bli respektfullt bemött. Tillbaka till psyket, jag tror det är så att vi män har mer självförtroende än vi mår bra av, tittar vi oss i spegeln så ser vi Brad Pitt fast vi kanske ser ut som överkörda grävlingar, medans tjejer ser en överkörd grävling fast de ofta verkligen ser ut som miss universum. Jag tror det är så att tjejer i ett förhållande ligger mycket högre på snygghetsskalan än deras pojkvänner/män. Ja jag kör hetronormen i mitt resonemang, det får ni stå ut med i dag, bara för att annars hade detta inlägget blivit tjockt som gulasidorna 08 delen. Det är så manligt att borra två hål i väggen för att sätta upp t.ex en hylla, varför? En borr maskin är så jäkla enkel att sköta så att min 5 åring klarar den, däremot vet jag män som inte vet hur man lagar mat för de vet inte vad som går att blanda med vad och man orkar ju inte slå upp kokboken men det tar vi förgivet att kvinnorna klarar men det arbetet är inte lika mycket värt som att borra två hål i en vägg. Byta däck på bilen är manligt, lossa 16-20 bultar ta bort däcken och sätta dit dom igen oh gud va svårt det är. Tvätt maskinen däremot med miljarders inställningsmöjligheter det får kvinnorna sköta men det är inte värt lika mycket. Tvätta bilen kan ju bara en man göra eller hur men städa hemmet är ju kvinnligt men inget värt. Göra barnen är ju manligt och öva på det så in i hel--e är ju super manligt men att ta hand om barnen när dom kommer det är kvinnligt och inget värt. Det verkar vara så förbannat snett att det som är värt något är det männen gör ett par gånger om året medans det kvinnorna gör dagligen bara är värt noll. Hur fan tänkte vi där och varför accepteras detta till stor del fortfarande? Dags att vi uppskattar kvinnorna lite mer annars kommer det sluta med att de kommer på ett sätt att bli gravida där vi män inte behövs så då kommer vi att precis som dinosaurierna dö ut. Det bör ju vara den enda anledningen till att kvinmnor ens pratar med oss män, att de vill fortplanta sig någon gång för sexet kan de få på annat sätt, det finns ju hur mycket leksaker som helst för kvinnor.
Och tjejer/kvinnor att ni fortfarande inte tror att vi män kan göra två saker samtidigt är erat stora problem. Vi kan, men skiter vi i den ena saken så kommer en snäll kvinna att göra det åt oss.
 Självklart generaliserar jag så mycket det går och jag raljerar över detta bara för att jag tycker det är så jä--a dumt. Klart det ska vara lika lön för lika arbete, det ska vara lika lätt för alla med samma kompetens att få ett jobb, det är helt otroligt att det blivit så här, det är antagligen så gammalt att det inte går att räkna ut men kan man inte ändra på det iallafall? Vi måste få en värld där det inte spelar någon roll vad eller vem man är vi ska ha samma rättigheter i allafall.
Och jag står upp och säjer det här nu för de män som tycker det är okej, FÖRLÅT oss snälla ni kvinnor där ute, ge oss en chans till. Jag vet att vi fått 1000 000 000 chanser men snälla ge oss en chans till, vi kommer att bättra oss. vi lovar för vi vill inte dö ut eller leva i samhällen där inga kvinnor vill bo, skulle ju bli som i Kumlabunkern och hur kul skulle det vara så snälla snälla förlåt oss. Jag har också en uppmaning till ett fåtal men ändå besvärande (män) dumhuvuden, SLUTA SLÅ PÅ ERA KVINNOR era jä--a idioter. Vill ni slåss så blida en facebook grupp bestäm träff i något träsk och slåss tills det bara är en kvar så kan ju förstapriset vara en lyxsvit på Tidaholmsanstalten. För tusan SKÄRP er, sök hjälp eller skjut er. Och en grej till, Våldtäkt är ju inte okej eller? Tror inte det är många män som tycker det är okej. Men en del män(ett fåtal hoppas jag) har svårt för detta begrepp då de tror att en våldäkt bara räknas om den polisanmäls. När du ligger hemma med din partner och partnen inte vill så sluta för hel--e, du äger ingen annan. Om ni så påbörjat penetreringen och din partner ändrar sig och säger nej så för bövelen dra ut din penis. klarar du inte detta så sök hjälp eller skjut dig. Inte okej att våldta någon och absolut inte sin partner som man ska försöka ha ett kärleksfullt förhållande med. LÄGG AV ni ger alla oss andra män dåligt rykte också och det är f-n inte okej. Jag låter kanske bitter och det är jag när jag ser hur ett fåtal men ändå utmärkande puckon som kallar sig män förstör för oss andra som vill att det ska gå att leva tillsammans med ömsesidik respekt och ömsesidigt bestämmande. Kvinnor/Tjejer res er och kräv förändring, vi är många riktiga män som står upp bakom er och stöttar er så länge det är jämlikhet ni vill ha. Och en än gång Förlåt oss att vi inte reagerat innan, att vi accepterat detta i årtusenden, att vi njutit av att få vara lite "viktigare och bättre". Så förlåt oss och börja kräva jämlikhet hemma, går nog fort. Sen på jobbet, lite knivigare kanske men ingen stor grej. Och sedan samhället, så håller ni på så och tar en bit i taget för då kan ni aldrig förlora kampen. Låt 2012 bli jämlikhetens år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar