torsdag 19 januari 2012

Mer om ojämställdhet.

En man är som regel en kvinnas säkra byte långt innan han själv har en aning om det. Walter Winchell
Kärlek och snuva kan inte döljas. Ryskt ordspråk
Min kärlek till dig är enkel, rak och sann. Det är bara jag som krånglar till det ibland. Caroline Wekell
Viss kärlek är som vinteräpplen, mognar sent och håller länge. Okänt ursprung
Ett enda ont ord om dig, har alltid fått mig upp i ringen. Håkan Hellström

Hittade lite kärleks citat som har ganska många träffar på internet. Blir lite förvånad att människor faktiskt läser och citerar dessa så mycket, inte för att de är dåliga. Tvärtom så tycker jag som många andra att de är tänkvärda och vackra. Ändå verkar det som att jämställdhets arbetet går långsamt framåt. Det verkar ju inte som att det bara är kvinnor som älskar, men när det kommer till det vardagliga så är det lite bättre att vara man. Titta på löner, vad män kan göra men inte kvinnor bör, skällsords grad av negativism när de är könsrelaterade osv. Jag har skrivit om detta ämne för inte så länge sedan och jag fortsätter här och nu.

Lönerna är ju bara fakta, det ser ut som det gör och en man har igenomsnitt ganska mycket högre lön än kvinnor så länge det inte handlar om att jobba med människor för där ligger lönen lågt för alla. Har det kanske att göra med att det räknas som kvinnliga yrken?

Vad män kan göra och kvinnor inte bör kan ta tid att skriva. En man kan utan några som helst problem släppa en brakare och folk tycker men ohnej och sen är det inte mer med det. Kan kvinnor göra så utan att få starkare reaktioner? En man kan prata om alla sina erövringar och det är ok. Har kvinnor samma förståelse bland folk? En man kan tycka vad som helst om vad som helst utan att bli betraktad som bitter och fientlig. Har kvinnor samma möjlighet till det? En man kan göra bort sig offentligt och folk skrattar eller rycker på axlarna. Kan kvinnor göra bort sig offentligt och få samma reaktion? Jag tror inte att vi är lika för varandra i samhället, jag tror att vi förväntar oss olika saker av varandra. Och jag tycker det är orättvist att det förväntas att kvinnorna ska vara smartare och ha högre förväntningar på sig angående beteende. Jag och troligtvis/förhoppningsvis många män med mig vill också ha förväntningar på oss att vi är smarta och kan bete oss.

Skällsord är ju roliga med, eller? Den manliga stora erövraren kallas ofta Hingst medan motsvarigheten hos kvinnorna kallas hora. Många tycker att det är bättre att bli kallad kuk än fitta. Gubbe är mer accepterat att vara än kärring. osv.

Varför är det så här, vi kan sjunga sånger och läsa dikter om och till de kvinnor vi älskar men att älska dom så mycket att vi ska vara jämlika i värde verkar inte finnas. Jag blir helt förvirrad.
Många förväntar sig att kvinnan i sitt liv ska inte ha varit med någon annan förut men männen måste ju få pröva sig fram. Nej det har inte med religion eller kultur att göra. I vissa kulturer verkar det kanske vara vanligare men lyssna på ungdomar hur de resonerar så är det en mångkulturell idé eller all kulturell kanske jag ska skriva. Vet inte om det ordet fanns innan men nu finns det för jag skrev det nyss.

Kvinnor som blir våldtagna/misshandlade/kränkta/osv verkar ju inte heller ha något vidare människovärde när dom sitter i rättssalen. Varför?

Varför bryr jag mig överhuvudtaget? Är jag feminist? Jag hoppas jag är humanistiskt tänkande men ses jag som feminist så är det inget problem för mig. Jag bryr mig just därför. Jag har ett jobb som inte kan innebära annat än att jag är för allas rätt att ha samma rättigheter oavsett om det är lagstadgade eller moraliska regler som diskuteras. Jag har en dotter som jag hoppas får växa upp med samma rättigheter och möjligheter som mina söner. Ja jag tycker det är viktigt. Varför ska det vara olika, precis som man inte kan välja var i världen man föds kan man ju inte välja till vad man föds heller.

Att det finns människor som nappat på Linnés och Retzius idéer att rasuppdela människor tycker ju många att är korkat, men jag känner ju att det blir värre om man samtidigt delar upp det på manligt och kvinnligt också. Då skulle det bli ett ganska stort glapp mellan en Arisk man och en Kinesisk kvinna(Kineserna tillhör ju enligt den tron på raser till homo monstrus som är den lägsta rasen) Är det verkligen okej?

Ja jag vet att jag tjatar och jag gör det här på en okänd blogg men det är här jag har min plattform och jag har ändå ett femtio till hundratals läsare / månad så det kommer i allafall ut en bit.
Men du har ju redan skrivit om detta Johan, ge dig! Nej jag tänker inte ge mig. Har suttit och kollat klipp från diverse debattprogram. Kolla vilket program som helst och se hur män trycker ner kvinnor som inte håller med. Spelar ingen roll om programledaren är man eller kvinna det är likadant. Kolla på hur männen stjäler utrymmet från kvinnorna och när kvinnorna försöker ta tillbaks utrymmet blir de "hånade", "klappade på huvudet", "betraktade som mindre värda". Varför gör vi så? Ska det vara så? Varför reagerar vi inte? Jag har inte svaren på dessa frågor men lyssnar gärna om någon annan har.

Hur ska vi kunna få en bra värld att leva i om ena hälften av befolkningen känner sig mer förtryckta en den andra hälften? Hur ska vi män kunna bli älskade så mycket som vi kräver om vi inte kan ge det tillbaka? Jag vet inte, tror det måste vara lika värde på olika människor. Jag är iallafall för mångfald. Människor som räknas som lite speciella ska ha samma rättigheter och värde som de andra, funktionshindrade likaså. Det tycker nästan alla. Men kvinnor behöver inte ha det eller?

Jag vet nu ältar jag och det kan anses vara lite kvinnlig. Varför kan inte män få älta lite om dom vill. För det är negativt så då heter det väl brainstorma eller något annat positivt laddat ord. Så därför ältar jag inte jag släpper lös mina tankar och hittar sätt att få ut dom. För jag är man och när jag skriver och gnäller så gnäller jag egentligen inte, jag delar med mig av mina tankar.
Ni kan kalla det vad ni vill, jag skriver detta i allafall och jag tänker lägga ut detta inlägg på min blogg så det så. Vill du ha en bra fortsättning på natten eller om ni läser detta senare, på dagen så önskar jag er det oavsett kön, etnisitet, sexuell läggning, religion, osv...............


 

2 kommentarer:

  1. Du är så klok Johan!! Ingen kan säga nåt om det, det är även min förväntning av dig, att du och jag kan mötas på samma plan, bete oss och respektera varandra och vara jämställda på alla plan!

    Ha en bäst dag med årets kolloplanering!

    Kram i

    SvaraRadera
  2. Tack Ida du är alltid så snäll mot mina inlägg.

    SvaraRadera