tisdag 10 januari 2012

Tro ?!

 
Nähä nu kom jag in på tro igen. Läst lite för många sidor där det står vad man ska tro och vad som händer om man inte har rätt tro, nu skriver jag om religiös tro om någon mot förmodan inte hängde med. Tro vad du vill om det känns bra för dig men låt ingen annan bestämma vad du ska tro och ni som hotar med helveten, reinkarnation till banan fluga o.s.v.... Lägg ner. Kan man inte övertyga någon att ens egen tro är rätt bara genom att vara eller diskutera med dom som vill diskutera så lägg ner. Ni som försöker tvinga på andra er tro måste ju missat något, ni kan säkert få folk att säga att de håller med men kan det vara bara för att slippa slåss för vad de själva tycker om du inte vill lyssna på dom. Nä ha gärna er tro men acceptera andras tro, visst vill man dela med sig av det som känns bra för en själv men acceptera att andra kanske inte tycker likadant. Om vi ska gå in på någon tro så är av någon inte helt underlig anledning kristendomen jag ¨går in på nu. En fråga till er som har kristendomen som grund för era liv. Hur många tvingade Jesus att lyssna på hans predikningar? Hur många hotade Jesus med diverse straff om de inte lyssnade på vad han sa? Han fick med sig folket för att han hade något som människor saknade i sina liv. Köp att inte alla tror likadant ens inom samma religiösa livsåskådning. Kolla bara inom den Kristna kyrkan. Hur många olika samfund har vi bara i Sverige och hur många finns det i världen. Islam är också indelat på många olika samfund, så även Judendomen. Så man är inte ens eniga i sin egen religioner. Nice, eller inte. Vi hade för ett antal årsedan ett krig på Nord Irland där det hävdades att det var på grund av religionen man stred. Var står det i bibeln att kristna skall slakta kristna. Jag är inte helt säker men jag tror inte det står i koranen att shia muslimer och sunni muslimer skall slakta varandra men det har också gjorts. Till och med tveksam att det står någonstans att kristna och muslimer skall slakta varandra. Alla religioner som jag hört talas om där det finns en Gud hävdar att Gud är god. Att ta liv har jag svårt att sätta ihop med en god Gud. Men jag vet inte, jag kan ha missat något men jag kräver bevis om jag ska ändra min uppfattning. Ni som nu sitter och tycker att all tro är rappakalja som bara dumma människor går på får jag ta upp er tid en stund? En lärare (L) sa en gång Kan ni se Gud ? Varpå eleverna(E) svarade nej. L -Kan ni känna på Gud? E -Nej L -Där ser ni det finns ingen Gud. Då frågade en elev -Kan du känna på din hjärna L -Nej. E -Kan du se din hjärna ? L -Nej. E - Då har du bevisat nu då att du inte har någon hjärna. Så kan det gå, men jag vet ju att jag har en hjärna säger någon. Då säger jag, du tror att du vet men du har antagligen inte sett efter om du aldrig haft någon sjukdom eller skada där dom faktiskt har kunnat bevisa att du har det med. Antagligen har alla en hjärna men självklara saker har motbevisats förr. Så därför, låt folk ha sin tro så låter dom förhoppningsvis dig leva i din tro även om det är att tro att det inte finns något att tro på. Om man ska kriga och lämlästa för att man har en tro så är jag för religionsförbud, om man ska behandla människor som man själv vill bli behandlad och där handlingar ska ske av kärlek är jag absolut för religionsfrihet. Frihet är ett väldigt vackert ord som tyvärr inte är självklart för alla men borde vara. Som sagt ha er tro men låt alla ha sin tro, jag har min och kommer aldrig att tvinga på den på någon och du har din men kommer förhoppningsvis aldrig försöka tvinga på mig den. Ska man inte diskutera religion då? Jo absolut om man gör det med respekt för alla människors tro. Jag kan tycka att vissa grejer i religioner verkar märkliga och ifrågasätta dessa bara för att dessa saker inte bygger på den fria viljan att läsa sin bok eller lyssna på historian, utan att det är någon som säger att såhär är det acceptera det. Jag vet jag skrev det själv innan men med innebörden att tänk själv, låt dig inte ledas om du inte tycker det är okej. Det behövs inga präster, pastorer, imamer, rabbiner eller schamaner för att du ska tro det du vill. Dom kan vara bra att ha om man vill sätta sig in i religionen bättre men det är människor som också tycker olika. Även ledare i samma samfund kan ofta ha olika syn på hur skrifter och historier ska tolkas. Jag vet. Jag skriver om hur jag vill att det ska vara och visst försöker jag sälja det till er som läser detta men jag tänker inte tvinga någon att tycka som jag, tänker inte försöka skada någon som inte håller med, tänker bara hota er med att jag inte tänker sluta att ta upp sådana här frågor om jag kommer på fler saker jag vill skriva ner här. Men eftersom jag tror att de flesta människor är smarta så tror jag att ni slutar att läsa i inlägget om ni tycker det är korkat eller så läser ni klart för att kunna bemöta mina tankar. Gör som ni vill och ta detta som ni känner är rätt för er. Jag tänker iallafall önska en bra dag till dom som vill ha det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar