torsdag 19 januari 2012

Sitter könet i hjärnan och är det större skillnader än vi tror?




Läste en artikel från 2007
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article11038187.ab av Annica Dahlström, såg även ett klipp från 2009 http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=annica_dahlstrom_debatterar_konsidentitet_med_birgitta_ohlsson&videoid=826118 en dabatt med samma Annica Dahlström.

Jag började skratta åt det som jag tycker är rent dravel, men sedan fick jag rysningar av obehag när jag tänkte på att denna kvinna som faktiskt är en professor, får massa mediatid, skriver böcker och säger saker som verkligen kan användas av människor som inte vill ha ett jämställt samhälle. Jag har läst en hel del blogginlägg om Annicas idéer och de allra flesta tycks vara inne på samma tankar som jag har och det är ju bra för mig.
Ni ska få 5 punkter hon trycker på för att bevisa att män inte bör ha hand om sina barn innan de fyllt tre år.
Därför är män sämre lämpade att ha hand om små barn.
1. Sämre känsel i fingertopparna:
– Känsligheten har stor betydelse när du hanterar ett nyfött, ömtåligt barn. Du avväger dina rörelser beroende på vilken input du får från dina känselnerver.
2.Män har tunnelseende:
– Kvinnan har däremot ett bredare, nästan 180 graders synfält och kan nästan se ”bakom ryggen”. Det är oerhört viktigt för att ha en bra överblick när barnet börjar krypa omkring.
3. Mindre känslig hörsel:
– En mamma hör mycket svaga ljud och kan, på sitt barns skrik, avgöra om det är för varmt, för kallt, hungrigt, trött eller bajsnödigt. En man har inte alls samma känslighet i innerörat.
4. Doften och rösten:
– Mannens konstiga maskulina doft och mörka stämma passar inte barnen.
5. Modersinstinkten:
– Hos mamman utsöndras hormonet oxytocin i hennes blod efter förlossningen och det svämmar ut när hon hör barnet skrika. Detta hormon ger i normala fall den starka modersinstinkten, liksom hos alla däggdjursmödrar. Människan är inget undantag.

Synd för Emil(Min son) att jag fick ta hand om honom i två och en halv timme direkt efter födseln då de opererade lite i hans mor. Borde ju varit en sjuksköterska som gjorde det. Eftersom Annica hävdar i det hon säger och skriver att en barnflicka är ett mycket bättre alternativ att ta hand om barnet än en pappa. Jag har sett mycket annan forskning med referensmateriall som säger att pappan är lika viktig som mamman när barnet är fött. Givetvis är det väl en önskan för de allra flesta att mamman ska amma men i övrigt.

Problemet kan jag tycka är när en forskare och proffessor skriver och säger saker och det inte går att kolla referenserna så att man kan läsa själv. Annica erkänner ju att det är ett fåtal intervjuer och hennes egna erfarenheter som kommit fram till dessa resultat. Forskning??????? Många forskare anser ju att detta absolut inte kan kallas forskning utan bara är personliga spekulationer. Men någon betalar ju uppenbart för denna typ av forskning och fortsättningsvis i detta inlägg kommer jag att kalla det forskning.

En sak som är lite komisk är ju att enligt Annica så är forskning manligt och då måste det ju betyda att hon har en manlig hjärna. En annan sak är ju också då att förvärvsarbetande kvinnor har manliga hjärnor! Vilket skulle vara onaturligt. Något som däremot skulle vara naturligt är när män våldtar kvinnor. hon har till och med sagt att unga grabbar borde gå till prostituerade för att bli av med sexuella frustrationer, för då minskar våldtäkterna. Altså skulle det betyda att det är fullt naturligt för en kvinna att prostituera sig. Vilket jä--a skitsnack enligt mig. Och det här betalar något universitet hennes lön för att få fram. Hur tänkte dom där??.  Enligt hennes resonemang borde kärnfamiljen bestå i Mamma, mamma barn för att barnet ska få det så bra som möjligt ändå hävdar hon att med hennes forskning kan man räkna ut att det blir färre skilsmässor om man tar hennes forskning på allvar. Jag har inget emot homosexuallitet om det lät så nu. Bli kär och lev med vem du än blir lycklig med, så tycker jag det ska vara. Hon säger också att flickor med mer testosteron i hjärnan än medel värdet inte är vettiga. Vilket med enkel mattematik skulle kunna innebära ungefär hälften. Problemet här är att mattematik är typiskt manligt och därför inte viktigt.

Annica har fått stöttning och hjälp från alla kollegor, de flesta manliga så hon har inte kännt sig mindre värd säger hon. Samtidigt har det varit hantverkare på hennes jobb som klappat henne på huvudet och sagt -Det där är väl för svårt för dig, när hon sitter med sin forskning. Jag har väldigt svårt att tro på just det. Att en hantverkare skulle göra så mot en professor och forskare även om hon nu är kvinna. Väldigt svårt att tro det. Finns inte i min fantasi helt enkelt.

En annan grej som gör henne mindre trovärdig är att hon letat efter statistik för att få forskningen att verka trovärdig men det finns ingen statistik som går att använda! Man har inte undersökt det här på rätt sätt! Fantastiskt säger jag då.
 Det går inte bevisa för hon har uppenbarligen inte forskat utan bygger allt på egna idéer och ett fåtal intervjuer. Hon har inte hittat de resultat hon vill ha i någon annan forskning, hon kan inte ens med hjälp av statistik lägga fram bevis på sin forskning men det är hennes slutsatser som är rätt.

Återigen måste jag ifrågasätta hennes arbetsgivare varför man inte har högre krav på en professor som skriver böcker, forskningsrapporter och sprider sin forskning i media.

Jag kanske inte borde skriva detta men hon känns som en liten Hitler i sitt försök att dela upp människor i bättre och sämre. Det enda som jag tycker är bra med det hon skrivit är att hon gav mig uppslag för ett nytt inlägg här i Bloggen. Ja man kanske ska tysta ner sådana här människor genom att inte ta upp dom överhuvudtaget men skadan är skedd för länge sedan så då vill jag bara utnyttja min rätt att inte hålla med henne.

Har upptäckt att det finns mycket att skriva om jämställdhet och kön så bli inte förvånade om det dyker upp ett nytt inlägg någon dag i detta ämne. Ha det gott alla människor.

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning Johan, men tyvärr tycker jag att hon har förbrukat sin professor-titel...förmodligen har hon forskat väldigt länge på detta om känslorna som ett barn har möjligtvis är starkare till mamman (9 mån har dom ju faktiskt stött och blött ihop)än pappan men det handlar ju om helt olika känslor och hon har bara redovisat att mannen skadar barnet genom att bara vara..man..tog lite illa upp av att läsa artikeln i sisådär 30 sek för att övergå i ilska och raseri i en hel dag:) ha det gött nu

    SvaraRadera
  2. Håller med dig Mire. Ha det bra.

    SvaraRadera