måndag 9 januari 2012

Lite blandat skräp som jag tänker kasta här i min egen lilla soptunna.

Jag satt och kollade min lista från 2010 års sumering, sju rätt och tre fel men det är så enkelt att sia om framtiden när man satsar på de säkra korten. Därför gjorde jag ingen sådan lista nu i mellandagarna. Finns ju iallafall saker jag skulle vilja att de slog in nu under 2012, men det som händer händer och det som inte händer händer inte. Kan absolut bero på mitt eget agerande när det gäller småsaker som mitt liv. Men som jag skrev i somras så vill jag bli bättre på att tala om för folk när de gjort något bra, när de bytt till snygg frisyr, om de har fina kläder osv, självklart ärligt och gärna brutalt ärligt men bara positivt. Det negativa kan jag också bli bättre på, även då ärligt men kanske inte brutalt ärligt. Riskerar jag att såra någon så håller jag nog hellre käften om det inte är nödvändigt att säga något. Har också bestämt mig för att fortsätta skriva här om saker som gör mig upprörd eller lycklig. Alltid enklare att såga i detta forum tycker jag men skall försöka få med saker som gör mig glad lite oftare för jag är en ganska glad person, vill jag tro iallafall. Jag tycker om när människor inte riktigt vet var dom har mig men jag ska försöka bättra mig där med, iallafall så att mina vänner inte behöver tvivla på att jag räknar dom som vänner. Det var det lilla jag hoppas på i mitt liv. Jo en sak till hittar jag någon att dela det med så kommer jag inte gråta om jag känner mig beredd att ta nästa avtagsväg på livets stig.Vi får se vad som händer 2012.

Nu till saker som jag inte kan ändra på direkt eller själv. Som dom vet som läst lite här så följer jag andra bloggar och sidor där det står saker som jag kan angripa lite som jag vill utan att bli avbryten, det är fördelar med en blogg jämfört med att låta truten gå, även om jag inte har svårt för det heller.
Ska bli intressant att se om folk fortsätter att håna SD i diverse forum och behandla dom som barn. Jag skulle inte ha några problem med om dom la ner sitt parti och lämnade politiken och vi kan komma dit. Om vi slutar att skratta åt deras inte alltid så genomtänkta agerande och ställer lite krav på dom, låter dom ta lite ansvar och tvingar fram deras åsikter i alla frågor. Varför ska vi ha ett parti som bara lipar över hur de behandlas. Ställ SD till svars för sin politik om de nu ska vara där de är, och när vi ändå håller på så gör samma sak med KD och FP. Vi kan börja där iallafall sen tycker jag att det finns fler partier man kan ställa lite krav på. Vad är S, V och MP s plan inför nästa val? Vill man att folk ska rösta måste man nog börja bli tydlig annars är risken att enfråge partier som SD får ännu mera röster och det är bara okej om majoriteten faktiskt vill ha det så. Kanske ska ta med alla höger extrema partier så kan vi i en framtid få ett land där man lägger ner rösträtten. Det har hänt i historien och kan mycket väl hända igen eftersom vi homosapiens inte är så duktiga på att lära oss av andras misstag utan måste begå dem själva. Jag tror på demokrati och yttrande frihet så därför måste jag värna om enligt mig extremas rätt att säga vad dom vill men vi som vill annat har rätt att ifrågasätta och säga emot. Inte bara högerextrema som vill lägga ner rösträtten, vänsterextrema är likadana där. De vill också bara ha ett parti att rösta på där man ska tvingas till vallokalen. Nä politiskt i Sverige 2012 hoppas jag på en uppryckning av de partier som värnar om den demokrati vi har idag. Är det förmycket begärt så tror jag vi är illa ute och kommer att få svårt att igen få en majoritetsregering vilket är det bästa ett land kan ha enligt mig. Nä så läs era partiprogram och börja agera efter dom nu så vi kan få en förändring till det bättre. Lämnar politiken där, men man vet aldrig den kan smyga sig in lite varstans.

Nästa grej, hur gör man i skolan när man pratar brott och straff?
Jag hoppas verkligen man gör det där och som jag har förstått så gör man det på so,n i högstadiet. Verkligen bra eller, ett litet kapitel i en lärobok. Vad lär vi ungdomarna? Vi lär dom att om du stjäler finns denna straffskala, om du misshandlar någon ökar den lite och om du råkar ha ihjäl någon så blir det jättelänge i fängelse. Pratas det någonsin om att om du stjäler denna sak från X så kommer X att bli ledsen och få det jobbigt med att lita på människor, om du misshandlar X så kommer dessa skador att påverka X både fysiskt och psykiskt kanske hela livet. Jag tror inte att barn och unga saknar empatisk förmåga men vi vuxna saknar antagligen redskapen att få in tankesättet hos dom. Det är lättare att prata straff för det är tydligt men att prata om att kanske både gärningsman och offer mår skitdåligt efter begånget brott det är svårt och jobbigt. Vi vuxna är inga maskiner, visar vi vad vi känner när det blir fel så blir det lättare att förmedla hur vi tänker när vi vill lära ut sådana här saker. Så vad jag önskar av 2012 är att vi börjar ta tag i sådana här saker för att när vi är gamla och ungdomarna är vuxna ska vi leva i en varmare mer kärleksfull värld.

Och jag fortsätter på ett annat kriminellt spår. Jag vet att det finns länder som bara överlever genom att odla diverse narkotiska preparat. dags att använda biståndspengar ännumera i dessa länder för att hjälpa dom att lämna drogerna. Jag är inte det minsta liberal när det gäller droger men kan inte världen enas om ett förhållningssätt när det gäller droger så kommer det att bli ännumera våld i världen bara på grund av att vi inte vill ha det legalt i de flesta länder medans andra länder tycker det ska vara legalt. Vill vi satsa på friska välmående människor i världen så måste nog lagar bli tydligare och straffen mer kännbara för dom som förser dom stackarna som gjort sig beroende av denna skit. Vi kanske behöver hårdare vårdlagar för att göra dessa stackare som gjort sig beroende till drogfria. Man kan inte tvinga någon att ta emot vård för det är verkningslöst säger någon. Vi måste med andra ord hitta motivation som är starkare än drogen och det tror jag redan finns i kärleksfullt bemötande och en hiskelig massa hjälp att komma tillbaka till noll i den nedåtgående spiralen så man kan följa den uppåtgående istället. Har vi en människa som går igenom ett avvänjningsprogram och sedan skall ut i verkligheten med skulder på miliontals kronor så tror jag risken för återfall är väldigt stor. Jag tror att samhället måste göra vissa eftergifter här och vad spelar det för roll ekonomiskt? Vi får ju aldrig in dom pengarna ändå. Nä jag hoppas att 2012 blir ett år då man börjar se över om det finns mer vi kan göra för att stoppa droghandeln och hitta bättre vård för dom som hamnat i skiten.

Finns nog saker jag inte fick med här som dyker upp lite då & då i den här bloggen längre fram. Men som sagt jag hoppas 2012 blir ett år fullt av uppvaknande där vi faktiskt börjar bry oss ordentligt mycket om vårt land och dess invånare, alla invånare oavsett vad det står i pass, läkarjournaler osv. Hoppas 2012 har börjat bra för er och att det bara blir bättre. För mig kan nog 2012 bara bli bättre än 2011 så det året begraver jag gärna nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar