onsdag 25 januari 2012

Homosexuallitet och tro. Igen. Säkert femte eller sjätte gången.

Jag måste börja med att säga förlåt till majoriteten av de kristna som finns. Detta är inte riktat till er. Detta är till dem som tycker att de kan bestämma över hur andra ska tro och leva. Fortsätt sprida er tro men låt folk avgöra själva om det är bra, vilket många kommer tycka om de får avgöra själva. Jag läste i bloggen Livet jag lever....... om guds kärlek och hur hon tycker om att ha en vän som kommit ut som homosexuell. Mycket bra skrivet. Tycker ämnet är spännande så jag letade vidare på andra bloggar. Oh hjälp vad grejer man kan hitta. ni som kastar ut ert hat mot homosexuella kom ihåg vad det står i Matteus 7:1-2. På det sättet du dömmer andra kommer du själv bli dömd! Och ska man som vissa av er säger följa allt ordagrant både från gamla och nya testamentet så vill jag här skriva av en insändare som för några år sedan var en insändare i en av de stora morgontidningarna. Insändaren är skriven av en man i Tånnö.

Måste grannen stenas?

Öppet brev till de präster som skrivit under uppropet mot välsignelseakten för homosexuella.

Jag har en del frågor till er präster som vet och kan allt.
Jag tänker sälja min dotter som slav (2:a Mos 21:7) Vad kan vara skäligt pris?
I tredje Moseboken 21:20 står det klart att jag får äga både manliga och kvinnliga slavar från ett grannland. En vän till mig hävdar att att detta gäller bara människor utanför EU. Kan han ha rätt?
Min granne som jobbar på Kvantum insisterar på att även jobba på söndagar. Enligt andra Moseboken 35:2 så måste han dräpas. Är jag moraliskt ansvarig för att göra detta själv?
Jag besöker inte kyrkan då jag lider av närsynthet och enligt tredja Moseboken 21:20 får jag inte närma mig Guds altare om jag ser dåligt. min son konfirmerar sig nu och det skulle vara kul att se hur han sköter sig i kyrkan. Är det okej om jag sitter i vapenhuset?
Kan mina barn börja träna fotboll i IFK Värmdö då tredje Moseboken 11:7-8 säger att de inte får röra resterna efter en död gris. Eller måste de fortsätta spela här hemma med en plastboll?
En bonde här i Tånnö envisas med att odla olika grödor på samma jord och syndar därmed mot tredje Moseboken 19:19.
Han har även den fula ovanan att svära mycket. Nu är hans fru inte heller mycket bättre då hon envisas med att gå klädd i kläder som är gjorda av mer än ett tygmaterial (vanligen bomull och polyester).
Är det nödvändigt att samla hela Tånnöbyn för att stena dem? (tredje Moseboken24:10-16). Kan vi inte bara bränna dem på bål som vi brukar göra med människorsom ligger med sina släktingar(tredje Moseboken 20:14). Jag vet att ni präster har gått på djupet i dessa frågor så jag ser fram emot tydliga och raka svar. stort tack till er rakryggade präster som tydligt visar att Guds ord är evigt och oföränderligt.

XXXXXXX  XXXXXXXX
Tånnö

I Insändaren står givetvis hans namn men det behöver jag inte sprida här.

Givetvis så ska vi inte följa det som står i gamla testamentet ordagrant om vi nu ska kalla oss kristna. Jesus sa själv att den som var utan synd skulle kasta första stenen. Jesus kom till oss för att Gud ville frälsa människorna från synd. Han till och med dog för oss människor, även för oss som lever 2000 år senare. Kommer också ihåg från mitt bröllop att prästen läste ur bibeln och då lästa han att vi ska ha tro, hopp och kärlek. Och att kärleken är den största. Och så vill man på vissa håll inom kyrkan att det inte ska vara lika för alla människor, speciellt inte om det är två personer av samma kön.

Jag vet inte vad jag missat i söndagsskolan men där sjöng vi varje gång att Jesus älskar alla barnen alla barnen på vår jord. Han gör altså inte undantag för någon. Det tycker jag är stort, han kanske har lätt för att säga så för han är ju stötrst. Men ska då vissa präster och andra som vet allt lite bättre rätta Jesus???? Verkar vara ett svårt fall av högmod tycker jag, och högmod är en dödssynd om man ska läsa bibeln som dom.

Hämtade hela texten om tro, hopp och kärlek som prästen lästa på mitt bröllop. Och det kommer från första Korintebrevet 13.
"Om jag talar både människors och änglars språk men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan förflytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit.
Kärleken är tålmodig och god. Kärleken är inte stridslysten, inte skrytsam och inte uppblåst. Den är inte utmanande, inte självisk, den brusar inte upp, den vill ingen något ont. Den finner inte glädje i orätten, men gläds med sanningen. Allt bär den, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den.
Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå. Tungotalet, det skall tystna. Kunskapen, den skall förgå. Ty vår kunskap är begränsad och den profetiska gåvan är begränsad. Men när det fullkomliga kommer, skall det begränsade förgå.
När jag var barn, talade jag som ett barn, förstod som ett barn och tänkte som ett barn. Men sedan jag blev vuxen har jag lagt bort det barnsliga. Ännu ser vi en gåtfull spegelbild; då skall vi se ansikte mot ansikte. Ännu är min kunskap begränsad; då skall den bli fullständig som Guds kunskap om mig.
Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken."
Spännande att allt ska förgås utom kärleken. Låt alla njuta av den på samma villkor. Låt homosexuella ha samma rättigheter att vara vigda med Gud som vittne som hetrosexuella. Du skall älska din nästa som dig själv står det på en av stentavlorna Moses fick med sig. Gör det då, jätte svårt men kan man bestämma vem som skall bli kär i vem så borde man klara även det. Inte ens Gud går in och pillar på den fria viljan. Varför ska människor göra det då. Återigen finns det människor som vet hur Gud ska göra, bättre än han vet det själv?. Skulle vilja höra den präst, pastor eller teolog som tycker att han/hon faktiskt kan det.
 Nu är jag ju bara en liten olärd fis i rymden som man kanske inte behöver fästa någon större uppmärksamhet på. Jag tar ju bara upp dom bibelord och verser som passar mitt syfte. Ja och så gör inte ni som kan bestämma över andras rätt att få leva samma liv som de ni tycker är "normala", rättroende.
Jag har skrivit flera gånger och hoppat på "kristna" särarter så jag är väl inte så bra heller. Nej antagligen inte, mycket möjligt att om er tro stämmer så kommer jag att brinna i helvetet men jag har ett ansvar enligt min tro att försvara folk som blir påhoppade av sådana som kallar sig kristna. Jag vet jag kommer att dömmas som jag dömmer andra som det står lite högre upp i detta inlägg, därför tänker jag inte hota er med något straff. Det är inte min uppgift. När vi skall ställas inför Guds domstol så är han både åklagre, domare och försvarsadvokat. Hoppas han är på bra humör när det är min tur. Hoppas han inte glömt varför han sände Jesus till jorden. Kommer han i håg det så kanske man slipper undan med lite samhällstjänst och villkorlig dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar