onsdag 4 januari 2012

Skönhet ?

Snart är det OS i London och då börjar även OS i skönhet. Man ska vara så bra det bara går att vara och man ska helst vara snygg också. Kvällstidningarna kommer att vara fulla av bilder på vackra människor som tagit medalj. Kolla när det är någon inte så vacker som vinner något, då blir det en liten bild och massor av text men är det någon som anses vacker så är det stora bilder och knappt någon text alls. Undantaget är väll om någon svensk vinner något för då blir det en extra bilaga i tidningen i allafall om det handlar om vad som helst utan kampsportsgrenarna och skytte. Är jag avundsjuk nu? Nä, tror jag inte. Bara lite bekymrad över hur vi väljer att värdesätta prestationer. Är man snygg verkar prestationen vara så mycket större. Betyder det att snygga människor är odugliga? Nä det tror jag inte, känner snygga människor som är otroligt kompetenta och bra på det dom sysslar med. Nä jag har inget emot snygga människor, Jag är väll som de flesta andra. Klart jag får mitt första intryck genom min syn det är inte det jag är emot. Klart jag vill se snygga människor hellre än osnygga. Men när man väl känner en människa så spelar snygghet inte så stor roll längre. Som den gamla slitna klyschan säger så finns det ju inre skönhet. En skönhet som man säkert går miste om hos andra bara för att man inte söker den. Vad jag är bekymrad över är vilka signaler vi sänder till dom som inte är helt nöjda med hur dom ser ut, och barn som inte hunnit fundera själva som bara matas med olika ideal. Är det konstigt att unga killar proppar i sig massa skit när man ser på tv att det är de stora (muskulärt sett) grabbarna som får de snygga brudarna medans de trevliga, snälla människorna ses som töntar som ska vara hackkycklingar åt broilern. Är väll ingen som vill vara snäll och duktig på annat än idrott om man ska bli hånad, slagen och aldrig få gå på fest. Kul att kvällstidningarna skriver i hårda ordalag när någon ungdom skjutit någon eller våldtagit eller grovt misshandlat  när kvällstidningarna själva hyllar skönhets och atlet idealet som gör att dessa, oftast grabbar proppar i sig steroider. Man skriver om barn som blir mobbade och att samhället måste ta sitt ansvar när man själv varit med och skapat den värld vi lever i idag.
Man skriver om psykisk ohälsa, drogmissbruk, ätstörningar, våld mm. Varför finns dessa problem, knappast för att vi anser att alla människor har samma värde, eller att vi accepterar alla som dom är, eller taskig barndom med cement i sandlådan. Nä jag tror att vi är världsbäst på att tala om för människor att de inte duger. Inte medvetet alltid. Men så länge vi ser på och läser om t.ex Top modell, vi köper kvällstidningarna när det kommer söndagsbilagor fulla med träning, gi och skönhetstips då kommer det fortsättas att produceras sådant. Det finns ganska gott om bloggar som talar om för företrädelsevis unga flickor hur dom ska se ut för att lyckas i livet. Är det bara fel då? Jag vet ärligt inte blir lite ledsen när det går reklam om Top modell på tv och 10 åriga flickor kollar frågande på sig själv och undrar om dom är så fina som deras föräldrar säger att dom är. Blir lite ledsen när vuxna människor hittar en skönhetsfläck på sig själva och tror att de blir snyggare om den fixas när dom är så vackra som det bara går innan. Blir lite ledsen när jag hör tonåringar pratar stora ingrepp för att bli av med kropp som inte finns. Vuxna människor får absolut göra som dom vill har jag inte med att göra ett skit egentligen men jag kommer ändå försöka påverka människor som vill ändra på något. Jag kommer också stödja vänner om det är så de vill göra för att må bättre men jag tror inte på det argumentet riktigt men mitt stöd har dom. Känner ett flertal som pratar om att göra kirurgiska ingrepp för att bli vackrare, när det i vissa fall torde vara omöjligt. Men vill de ha det så så kommer inte jag vara någon moraltant även om jag kanske försöker få dom att tänka ett varv till.. Man kan inte hälla mer än 1 liter vatten i ett mått på 1 liter. Men jag tycker att vi som är vuxna måste börja värdesätta allt bra ungdomar gör oavsett hur dom ser ut , vi måste tala om för dom att dom duger, vi måste se de "dåliga" ungdomarna när de presterar utöver det vanliga även om det bara är att de säger Tack eller öppnar en bok. Varför super så många ungdomar? Är världen tråkig? Mår dom bra? Får dom höra att de är önskvärda? Säkert mår dom bra , är önskvärda och tycker världen är lite lam men många tycker att världen är tråkig för att de inte mår bra och de är inte speciellt önskvärda i sociala sammanhang. Då blr det viktigt att synas, att vara snygg, ha rätt kläder, att utmärka sig lite/ mycket, att göra saker ingen annan vågar. Då har vi inte lyckats med att utveckla deras positiva kompetenser. Och tro mig. Jag jobbar med dessa ungdomar dom har positiva kompetenser, erhört många positiva kompetenser men de har inte hittat någon anledning till att visa det. För vi vuxna bryr oss inte. Bättre att bygga muskler eller svälta sig eller göra något annat så man passar in i snygghetsidealet. Man vill ju inte vara osynlig. Många vuxna har dessa problem med. Jag vet inte vad som bör göras mer än att tala om för dessa att de duger. Har faktiskt inte en aning men jag hoppas någon kommer på det. Tycker det är lite tragiskt att vi "köper" det vi inte vill ha. Vet inte vad jag ska skriva mer finns nog massor men huvudet börjar bli tomt. Gå ut och dug för det tänker jag göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar