fredag 18 januari 2013

Vart tog respekten vägen?

 
 Ni som är less på att läsa om mina frågor gällande kränkningar av kvinnor kan hoppa över detta inlägg. Däremot kan jag inte låta bli att skriva  då det varje dag dyker upp nya idiotgrejer i media.
 
Först vill jag tacka fina vän för att du kommer med andra provocerande vinklar då och då så jag får jobba med mina värderingar.
 
En man i Stockholm var upprörd över att han blivit anmäld för han klappat en kvinna i badhuset på brösten. Han ansåg att han var en snäll man och klappade vänligt. Var visst mer än en gång. Min fråga är. Hur tänkte han, han klappade kvinnans bröst för att han var snäll. Dom var ju ganska stora som han sa enligt Expo. Så om jag springer på en storbystad kvinna kan jag då gå fram och klappa hennes bröst då, för jag kan vara ganska snäll? Hade väl varit snällare om han frågat först och tagit ett nej för ett nej vilket verkar troligt eftersom han blev anmäld. Varför är det män som gör sådana saker? Tycker man att man har vissa rättigheter som man och där kvinnor har skyldighet att vara fogliga och le även om det är ett övergrepp? Snäll sa han, tror han menade kåt vilket inte heller är en ursäkt men en förklaring. Jag känner många snälla människor som aldrig skulle gå fram och klappa en främande kvinnas bröst.
 
Läste också om hur en del bilskollärare beter sig mot framförallt kvinnliga elever, kvinliga? Flickor på 16 år. Ja dom får enligt lag ha sex. Men om du i en maktposition som t.ex bilskollärare försöker utnyttja situationen av makt för att försöka få till nattliga gratislektioner så anser jag att man förbrukat rätten till sin lärarlicens. Likadant om man sitter och pratar om växelspakar som kukar och kommer med sexuella anspelningar hela tiden. Vad är det för fel på dessa människor? Skulle de vilja att deras döttrar tog sina körlektioner på den körskolan? Jag blir upprörd när män vilket det rör sig om i nästan alla fall inte kan hålla kåtheten borta från jobbet. Det är skillnad om det kommer frågor om man vill ha sex och råkar vara arbetskamrat och ha ett jämlikt maktläge. Men att utnyttja en kund som är beroende av dig som säljare är ju helt vansinnigt. Tänk om Taxi chauförer eller Busschauförer skulle börja ta betalt i natura. Då skulle alla tycka det var okej eller. Tänk om lärare på skolorna började sälja betyg och ta betalt i sex. Då skulle alla tycka det med var okej eller.
 
När ska vi börja behandla varandra med respekt och som människor? När ska vi sluta att se på kvinnor som nöjesfält och viljelösa slavar? Jag börjar bli allvarligt orolig för att män är känslokalla, kåta svin och jag vill inte se på mig och mina vänner på det sättet. När man läser kommentarer på olika media som handlar om sådana här saker så verkar det som att vi, män och kvinnor trubbas av tills det sker något med någon nära. Jag vägrar trubbas av. Vi måste handla nu men hur? Bra fråga som jag inte har något svar på. Kanske måste börja med att diskutera sådana frågor hemma, på jobbet... Ja bara en idé.
 
 

4 kommentarer:

  1. Och det skulle vara mera män som är som du oxå.så hade det inte varit några problem...

    SvaraRadera
  2. Tack och dom finns dom behöver bara låta lite dom också, går inte att tiga ihjäl problemet.

    SvaraRadera
  3. Just taxibranschen kanske inte var ett speciellt bra exempel med tanke på det senaste årens avslöjande om dem. Har dessutom upprepade gånger skett våldtäkter i och kring taxibilar.
    de har enligt vad jag har hört av kompisar som jobbar som chaffisar förekommit att deras kollegor har tagit betalt i natura. eller att de har fått erbjudannde.

    Nå nog om det. Du har givetvis rätt i att trafiklärare och lärare i allmänhet ska undvika göra saker som kan missuppfattat och definitivt inte ta initiativ till sexuella handlingar.
    Elever behöver egentligen inte stå ut med läraren på samma sätt som i skolan då det går att byta lärare eller skola utan problem till skillnad från en vanlig skola där det bytet ofta är svårare.
    Tjejer behöver veta att det är rätt att säga ifrån och markera och byta lärare om de känner sig kränkta

    Att tro att det är ok att klappa en kvinna på´bröstet utan minsta form av visat intresse från henne är ju helt sjukt..

    SvaraRadera
  4. Bra att du tog upp om chauförer. har letat efter artiklar men inte hittat, därför jag skrev så. Skönt att någon som vet kan fylla på med kunskaper där. Ja jag har tagit upp innan och borde gjort det här med om rätten att säga ifrån och om skyldigheten att acceptera ett nej. Tack för din respons.

    SvaraRadera