torsdag 10 januari 2013

Varför? Blir så trött!

 En 16 årig flicka från Steubenville i Ohio blev våldtagen natten mellan den 11-12 /8 2012 enligt Aftonbladet här om dagen. Hon blebv våldtagen av stadens football team. Två spelare blev till slut anhållna. De hade burit henne mellan massa fester och fotat och lagt på Twitter med texter som drunk girl och rape. Många tycker att polisen inte gjort tillräckligt i utredningen för att inte smutskasta stadens stolthet Big Red. Sedan våldtäkten uppdagades får hon leva med polisskydd 24 timmar om dygnet efter att fått allvarliga dödshot.
 
En 15 årig flicka på Maldiverna riskerar spö straff eftersom hon haft sex innan äktenskap. Våldtagen av sin styvfar i och för sig. Enligt lag på Maldiverna ska kvinnor som har sex innan äktenskapet straffas med spöstraff och det kommer verkställas när hon fyllt 18. Också detta har hittats i Aftonbladet.
 
16 åringen i Ohio börjar jag med. Vad är det för fel på människor. Okej hon var ju tydligen stupfull. Men är det en anledning till att våldta. Grattis i så fall alla kåta män som går på lokal på lördagarna eller andra dagar med för den delen. Bara att ta för sig av smörgåsbordet ju. Super man bort medmänskligheten och den moral man påstås ha så kanske man inte ska dricka alls någonsin. Om det är sant att man inte ville smutskasta stadens Stolthet så är man ju antagligen helt befriad från etik och moral om man inte tycker att de redan har vältrat sig i skit. Inte ens dyngbaggarna kan ju ha sådan längtan efter att bli skitiga. Hoppas folk inser att de inte behöver vara stolta över vad medlemmarna i stoltheten gjort. Flickan får mordhot. Varför? För att hon lät sig bli våldtagen eller? För alla er som tycker hon får skylla sig själv säger jag bara att våldtäktsoffer väljar man inte att bli! Gärningsman däremot är ett helt frivilligt val. Om man väljer att bli gärningsman så får man väl ta konsekvenserna av det då. Men snälla ni som är beredda på det. Tänk efter om ni skulle vilja att era barn, syskon, vänner etc blev utsatta av någon som du.
 
15 åringen på Maldiverna har ju också ett intressant läge. Okej hon följde inte landets lagar och ska då straffas. Hon ska straffas för att en sjuk människa tvingade till sig sex av henne. En människa som hon antagligen litade på efter som den människan ingick i familjen. Är det kanske dags att se över sina lagar. Vad kan en 15 åring sätta emot en vuxen man?
 
Jag kan ha fel men det känns som att det i båda fallen är män som utreder och som skall bestämma straffpåföljd. Är det rimligt? Finns korkade kvinnor med! Tro mig jag vet. Ingen som jag levt med dock och tack. Men som sagt. Varför kan män inte bara låta unga flickor vara. Hur fulla flickorna än är eller hur kåta männen än är. Vem tror man att man är när man tar sig friheter och förnedrar andra människor. Jag är absolut inte för principen öga för öga men ibland i ren ilska kan jag känna att det skulle vara spännande att höra gärningsmännens reaktioner om de vore offer i stället. Men som sagt öga för öga principen vill jag absolut inte acceptera. Jag tror inte på hämnd men skulle det hända mina barn, mina familjemedlemmar, mina vänner något så hoppas jag att polisen är där innan jag fått tag i ett lämpligt vapen för att släcka någons liv. Risken finns att det skulle slå över på mig, det är jag ganska säker på.
 
Vad är det som händer på jorden egentligen? Varför kan inte folk bara få vara lyckliga utan att vara rädda? Våldtäktsoffer kommer ofta tillbaks till ett ganska normalt liv men det tar tid och ska man behöva gå runt och vara rädd för nya övergrepp? Ska man behöva gråta sig till sömns på nätterna och vakna med ångest? Ska man inte kunna lita på människor som finns i ens närhet? Ska man råka illa ut för att man kanske är naiv? Vad jag vet så finns det inget brottsligt i att vara naiv.
 
Jag kommer in på detta ämne då och då, inte för att jag har personlig erfarenhet men jag vet människor som har. Jag tycker det är viktigt. Jag vill ha en värld där kärlek regerar. Där det i de kallaste nätter finns värme. Där det i de mörkaste stunder finns ljus. Jag känner ingen som inte vill ha det så. Men varför är det inte så då? Det finns säkert miljoner och åter miljoner orsaker men kan man inte försöka att förebygga dom orsakerna ett efter ett tills de tar slut? Ha en god natt alla fina och underbara människor.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar