måndag 28 januari 2013

Lite mer om val.


 
 Tack fina vän som skapar kaos bland cellerna och som gör att min fritid inte räcker till sömn. Jag har funderat och tänkt vidare på det här med aktiva val.
 
Jag skrev i höstas om Mitt Romney som sagt någon gång att om en kvinna blir våldtagen och därav gravid så är det Guds vilja. Det skulle altså ingå i hans plan för oss. Nu pratar jag om en liten del extrimister av de som kallar sig kristna. Långt ifrån alla. Om nu planen finns. Ska man bara acceptera och följa den då. Kan man inte välja att försöka göra sitt liv så bra som möjligt efter sina egna förutsättningar.Ska man acceptera att en makt man kanske inte ens tror på ska styra ens val bara för att andra tycker det? Ska man låta sig bli kränkt bara för att vissa tror att det ingår i planen för dig?  Ska man låta sig styras av en gudomlig vilja? Hur vet man att den är gudomlig och inte bara en fantasi? Hur många har inte mördat för att Gud har sgt åt dom? Men Gud är ju god det borde de sjuka människorna vetat! Jo kanske men många pratar ju om att Guds vägar äro outgrundliga så får man höra det man tror är Guds röst och att rösten ber om sjuka grejer så kanske man följer den ändå för att man har blivit itutad sig att vi inte förstår Guds vilja. Låter mer som en ursäkt för att gå fri från saker man inte borde gjort om ni frågar mig. I Bibeln står det också att Gud gav människan den fria viljan. Då kanske vi ska tänka ibland och använda oss av den fria viljan för att låta bli att kränka andra.
 
Det finns ju en hel del människor i vårt land som tycker att vi ska stoppa invandringen och kasta ut dom som redan är här. En handlare någonstans i Sverige skrev en välkomsthälsning till 300 Syrianer som skulle bo i samma samhälle som han. Handlarn har fått ta emot massor av hot och hat meddelande. Tror någon på riktigt att flyktingarna t.ex ger sig av från sitt land för att de väljer fel? Att riskera tortyr, fängelse eller död kanske inte är ett val många skulle göra. Är det ett egentligt val? Om man vill leva så kanske det är det enda alternativet och val kräver väl minst två alternativ? 
 
Vissa val kan man inte göra som jag skrev i förra inlägget. Jag tänker vidare lite på det. Jag kan inte välja mina föräldrar, min släkt, mina rötter. Jag kan inte välja till vilket kön jag blir fött. Jag kan inte välja när jag ska födas eller vart. Jag kan inte välja att inte dö någon gång. Mig veteligen har ingen lyckats med sådana val. Lite mindre omöjliga val men ändå "omöjliga". Om jag väljer att tacka ja till ett jobb så kan det vara omöjligt att välja vilka man ska jobba med, Det kan vara omöjligt att välja vilka man ska samverka och samarbeta med. Och det kan bli väldigt jobbigt om man inte conectar med de människorna. Om någon kränker mig i min proffession hela tiden så kan det hända att det blir en reaktion. Jag kanske går in i väggen. Jag kanske försöker döva mig med diverse "gifter". Jag kanske går till attack och kränker den personen värre. Är det lätt att välja sin egna reaktion? Fundera på det innan du förstör livet för någon
 
Vart jag vill komma är att vissa val kan man inte göra över huvud taget, vissa val kan vara ovalbara för att man inte känner till valmöjligheterna, vissa val kan vara ovalbara för man har någon form av övertygelse. Vissa val kan vara omöjliga för att man inte har kompetensen osv. Tänk på det när en medmänniska gör på ett sätt som ni tycker verkar korkat. Hen kanske inte har något egentligt val. Du kanske skulle ha det i samma situation men hen har inte det för att... Jag tror att man måste prata/diskutera mer när människor gör tillsynes korkade val. Först när man förstår varför valet blev det det blev så kan man komma vidare och försöka påvisa andra valmöjligheter. Det känns rörigt, kanske för att det är rörigt. Jag vet inte. Men efter att pratat med människor, vilket är en del av mitt jobb så har jag kommit på att ju fler människor man pratar med desto tydligare är det att val är väldigt individuellt. Ju fler jag pratar med desto mindre förstår jag varför vissa gör vissa val. Kanske för att antalet valmöjligheter blir ofantligt många om man klumpar ihop dom. Jag tror att man gör sina bästa val när man gör det som känns rätt i hjärtat och inte alltid det som känns mest logiskt i hjärnan. När det gäller valet hur jag handlar mot andra så väljer jag utefter hur jag skulle vilja att de gjorde för mig om situationen varit min istället.
 
Ursäkta om det blev rörigt och hoppas ni förstår min tanke gång. Jag fick inte till den tydligare denna gång. Ha en god natt alla och en bra dag i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar