söndag 25 juni 2017

Snart börjar valkampanjerna planeras.

 Om lite mer än ett år är det val till Sveriges riksdag. Jag blir lite orolig när Sverige demokraterna ligger stadigt på sina ca 20% . Jag blir orolig för de har lämnat in en del förslag och motioner som jag ställer mig lite mer frågande till än de som de klassiska partierna brukar lägga fram. 











 Förslaget om spartanska fängelser för utländska medborgare som väntar på utvisning känns lite märkligt. Varför skulle de ha sämre fängelser än svenska medborgare som begår brott. Det är inte brottet i sig helt klart som avgör om du ska sitta i ett spartanskare fängelse. Rattfyllerist eller mördare spelar ingen roll, är du utländsk medborgare ska du behandlas sämre uppenbarligen. Vi och dom tänket är SD inte främmande för.

Högre polisbemanning på landsbygden för att utländska ligor åker runt och begår brott känns lite märkligt det med. Kan man inte titta på vart brott begås oavsett vilken etnicitet brottslingen har och planera bemanningen utefter det. SD tycks ha en människosyn som säger att du är värre brottsling om du är av utländsk härkomst.

Förbud mot böneutrop oavsett religion skulle jag vilja höra mer utförligt om. Skulle man kunna tänka sig att det skulle gälla klockringningar från kyrkorna med? Bara en fundering. Kan ett helt land verkligen störas av ett fåtal böneutropare. Tror de bara hörs i närområdet. Borde vara en fråga för kommunfullmäktige i de kommuner och inte en riksdagsfråga.


Åldersbestämning av flyktingar som hävdar eller tror att de är under arton år görs ju nu och utvisas gör de precis som SD vill. Jag skulle vilja att man var restrektivare med de metoder man använder då de visat sig vara allt annat än tillförlitliga. Just nu är ju utvisningar av ensamkommande ungdomar som ett lotteri. Man kan till och med bli utvisad även om ens bror får stanna p.g.a skyddsskäl. Som sagt jag tycker denna typ av åldersbestämning är farlig för rättssäkerheten.

Invandring genom poängsystem. Återigen visar SD att man skiter i vad som händer i världen. Vore det inte rimligt att fortsätta hjälpa de som är i skyddsbehov helt enkelt. Vi säljer vapen och vapensystem runt till hela världen men vi vill inte ta ansvar där det blir krig och svenska vapen och system används.

Kostnader för tolkservice. Hur ska vi få människor att förstå vårt samhälle, vad de måste göra enligt de lagar och förordningar som finns om de inte kan få chansen att förstå vad vi begär. Skall vi som SD också vill ta ifrån flyktingar alla värdesaker när de kommer hit så kan de ju inte betala några tolkar heller. Min slutsats är att SD inte vill att människor som kommer hit ska förstå utan skickas tillbaka för att de inte vet hur de ska göra.

Förbjuda religiösa attribut inom polisen. Här är det slöjan problemet för SD sitter i. Tror nog inte det skulle vara läskigare med en slöja för folk från länder där slöja bärs än för en uniform.

Det finns några punkter till som ni ser.

Vad man än läser så verkar det som att SD vill försvåra för människor som inte är födda i eller har föräldrar/far eller morföräldrar som inte kommer från Sverige. Tror vi på detta partis företrädare och deras idéer så mycket att vi accepterar ett samhälle där de som är födda på enligt SD:s ide rätt ställe skulle vara mer värd än någon annan människa. Litar vi på politiker som även lagt fram förslag om att varje riksdagsledamot skall svära trohet för kungen vid riksdagens öppnande. Vi har ju ett politiskt system som tagit makten från kungen ska de som bestämmer svära sin trohet till kungen för att kunna styra vårt land.

SD vill även avskaffa 1:a maj som helgdag och införa helgdag på Engelbrektsdagen. En dag där vi skulle fira den svenska kulturen. Tyvärr har det inte gått att få fram vilken svensk kultur. Vi har ett språk som ändrats alltid och som fortsätter ändras, vi har musik som ändras och alltid har ändrats. Hade Bellman haft en keyboard är jag säker på att lutan åkt i strömmen. Vi har klädstil som ständigt ändras, varför har vi inte kravatter och tjocka tygkläder på de fina festerna. Varför går inte män i högklackat längre som Johan III. Ska vi införa de olika stånden igen?

Jag har inte sett hur de olika förslagen ska finansieras men det finns säkert någonstan.

Varför tar jag upp allt detta?  Jag vill bara vara säker på att jag röstar rätt nästa val. Och för mig är rösta rätt att inte rösta på SD eller partier som stödjer dem. Jag tänker rösta på det parti som står upp mest för FNs deklaration för mänskliga rättigheter och Barnkonventionen. Just nu verkar det ju vara Vänsterpartiet eller Feministiskt initiativ. Kom igen nu S, MP, M, C, L KD visa att ni också kan stå upp för människor som har det tufft. Det som skulle göra mig lycklig vore om SD trillar ner under 10% nästa val.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar