torsdag 29 juni 2017

Pojkar blir män!?

Äntligen ska det bli män av våra ungdomar och liknande är det flera som skriver på sociala medier. Hen och kvinnor ska bara vara tysta verkar en hyfsat utbredd tanke vara (citerat från flera tweets)  Allmän värnplikt är det det handlar om såklart. Den allmänna värnplikten skall göra de ungdomar som kommer göra "lumpen" till män.

Den allmänna värnplikten är inte den samma som den var på 90 talet och tidigare. Samhället har kommit lite längre. Det kommer finnas killar, tjejer och ungdomar som har annan syn än tvåkönsnormen som gör "lumpen". Det är så det ser ut vare sig man vill eller inte. Alltså redan där tycker jag att ideen om att alla som gör värnplikten kommer bli män blir skev. 

Om vi bara tänker killar som gör värnplikten. Killar som identifierar sig som 100% killar så uppkommer ändå vissa problem för mig när jag ska få det att gå ihop sig om att man blir man i "lumpen" 

Vad är det som är så manligt med att göra värnplikten? Vad jag kan utläsa i diverse diskussioner ligger det manliga i att med vapen försvara kvinnor och barn från den lede fi. Det är tydligen manligt med vapen och statssubventionerat våld. Om vi börjar kolla med de ungdomar som flytt krig, tortyr och annat våld, tror vi då att de har samma syn på att killar med vapen blir män? I det militära krävs en viss form av disciplin. Det behövs en tydlig hierarkisk ordning i det militära för att alla ska veta vad som ska göras för att ingen kamrat skall fara illa. I det militära lär man sig lyda och fullfölja de order man får. Är det det som är så manligt? Att män i grupp låter en man tänka för alla och det han kommer fram till är det som gäller? Vi ser detta i diverse grupper i samhället. Vi ser det i kriminella gäng, vi ser det i kompisgäng när det begåtts gruppvåldtäkter bl.a . Det kan väl ändå inte vara det, att följa order som är det manliga. Det kan väl ändå inte vara att bära vapen som anses som det manliga? Alltför många män har haft vapen i sina ägor och använt dem på förödande sätt. Tänkte på bl.a Mattias Flink, Jackie Arklöv, Tony Olsson, Juha Valjakkala, Anders Bering Breivik osv osv ... . 

Jag säger inte att det inte behövs ett försvar för ett land. Jag ber er titta på vad som händer i USA. Det kommer hem en massa krigs veteraner! många inte fyllda 30 år som är helt förstörda p.g.a att de deltagit i krig. De har post traumatiska stress "sjukdomar" Mer än en är för många och räknat så är det många som tar sina liv när de kommer hem från kriget. Är det fullt friska killar vi vill ha till psykiskt sjuka män, är det där i det manliga ligger? 

91:an, Flygsoldat 113 Bom, Knasen, Biggles och andra fiktiva militärer och deras vänner bör vi inte jämföra riktiga soldater och deras erfarenheter med. Vi kan skratta åt tecknade och ungdomslitterära soldater. Vi vet att det alltid reder ut sig för dem. Vi hade knappast skrattat om 91:an kom hem från ett uppdrag i Afghanistan med amputerade ben och 87:an kommer med samma plan i en blykista. 

Som världen ser ut idag och har sett ut tydligen alltid så finns det på tok för mycket vapen och alldeles för många som gärna använder dom. Jag är antagligen satt på fel planet i fel tid. Jag märker att jag inte hör hemma här men det är här jag är så jag tänker fortsätta strida för att få min plats i historian att bli som jag vill. Jag kommer fortsätta hata krig. Jag kommer fortsätta älska kärleksfulla handlingar. Så är det. Synd om er jag förpestar världen för, oturligt nog lever vi i samma tid, hoppas du slipper mig i nästa liv om det blir några fler. 

Som sagt, värnplikten kan säkert vara bra för att lära sig att försvara sitt land men jag tror inte på tanken att bara vi skickar killarna till "lumpen" så blir de riktiga män.  Har du bra manliga förebilder från det du är liten så tror jag du blir mycket mera riktig man än om du bara gör "lumpen" Vad är en bra manlig förebild? Vad är en riktig man? Säg det. Jag anser att det är en man som visar respekt för liv och har en människosyn som säger att alla har samma värde och att FNs konvention för mänskliga rättigheter och barnkonventionen är värda att följa. Vad anser du? Det kan ju vara något helt annat.

Vi lever här och nu, kan vi inte bara sluta mörda varandra bara för att de som skickar oss att mörda varandra ska få lösa sina problem själva? Kan vi inte bara sluta mörda varandra för att livet är jäkligt kort som det är? Kan vi inte bara sluta mörda varandra för att olyckor och sjukdomar redan tar en massa liv i onödan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar