söndag 4 juni 2017

Snäll, eller?

Återigen har jag pratat med kvinnor som får märkliga sms från män. Det är intressant att se hur långt vissa kan tänka sig att gå utan att de tycker de gått över någon form av gräns.
Såg en konversation mellan två vuxna människor bl.a. Det är två människor som känner varandra, kanske inte jätteväl men tillräckligt väl för att prata med varandra både IRL och via sociala medier.
Det är en man och en kvinna som skriver till varandra. Mannen har några gånger innan skrivit att han är på väg att lägga sig under täcket för att sova. Han talar om för kvinnan att han är naken och att hon är välkommen dit. Hon svarar artigt nej tack, jag är inte intresserad. Detta upprepar sig lite då och då. Kvinnan förklarar att hon har sällskap med en man och inte är intresserad sexuellt av den man hon skriver med. Mannen är singel så det är ingen annan människa i hans närhet som blir lurad i allafall. Han skickar en gif på en tecknad kuk som hoppar fram längs en väg. Han skojar till det att hon kanske vill se hans riktiga. Kvinnan avböjer erbjudandet och talar åter igen om att hon inte är intresserad av honom. Hon påpekar att hon inte är singel så han kan sluta hoppas. Ändå återkommer hans prat om att han sover naken och att hon är välkommen dit. Han behöver ju någon att gosa med. Det är inga hot med i bilden, han har ingen aggressiv ton som att hej vill du ha stryk i det han skriver. Han tycker att det han skriver är okej. Jag kan tycka att det är jäkligt om inte aggressivt så skadat offensivt att gå på, att ta noll notis om önskemålet att slippa diskutera hans nakenhet och sexuella önskningar. Det är inte okej. Jag skulle kalla det sexuella trakasserier då jag kan se i konversationen helt klart att kvinnan undanbett sig den form av uppvaktning. Detta är ingen människa som börjar hota och hata för att han inte får som han vill, kvinnan är trygg i att han inte skulle skada henne, så hon är inte rädd på det viset men hon tyckte det var lite obehagligt att han inte bara slutar när hon bett honom flera gånger.

Varje gång jag skriver om detta får jag frågan om jag skriver om det för att jag tror jag ska få ligga eller för att jag är bög. De här kvinnorna/tjejerna  jag pratat med är jag inte intresserad att inleda sexuella relationer  med av en jäkla massa anledningar, det kan vara ålder, släktskap, att jag inte vill, att jag är säker  på att dom inte vill osv i oändlighet så nej liggakortet är inte med i kortleken. Min sexuella läggning har väl ingen med att göra egentligen men vad jag vet så är jag heterosexuell så gaykortet finns inte heller med i kortleken. Vad jag tycker är märkligt är att dessa män för det är uppenbarligen män anser att man bara kan stå upp för kvinnor om man vill sätta på dem eller är bög. Alltså är man hetero och det gäller en kvinna man inte vill sätta på så är hon inte värd att stå upp för. Det tycker jag är en unken människosyn. För att en kvinna ska få känna sig trygg skall hon ställa upp på sex vare sig hon vill eller ej. Hur fan ska hon kunna känna sig trygg då? Det går bra att vilja utvisa och skjuta människor som har en tradition av hederskultur med sig, ja de här männen hävdar ofta det. Men att själv ta ifrån en kvinna sin frihet och rätten att slippa övergrepp, det är tydligen okej. Tro inte för en sekund att jag skulle vara för någon form av hedersförtryck eller våld. Aldrig, inte en chans. Jag är lika mycket emot all kvinnoföraktande handling så att tycka att man har rätten att bestämma vad en annan människa ska göra sexuellt emot sin vilja går också fetbort!

Varför ska det vara så svårt att förstå att man inte kan ta sig rätten över någons vilja på det sättet. Tror dessa män att de är  någon form av gudom eller? Eller tycker de bara att kvinnor inte har något vidare människovärde?  Detta tjatande kan tyckas harmlöst har jag förstått när jag läst om andra som råkat ut för det. Saken är bara den att det är alltid killar/män som skrattar åt det och tycker att det inte är farligt. Det är alltid killar som tycker att det är fint att mannen inte hotar, hatar eller skickar riktiga dickpics utan att fråga. Saken är bara den har jag lärt mig genom att lyssna istället för att negligera sådana saker att det händer ju hela tiden. Det verkar som att är du kvinna så får du räkna med att sexualiseras hela tiden, ett nej är inte ett nej, han rörde dig ju aldrig han bara sa, han bara föreslog, han bara antydde, han bara struntade i vad du tyckte eller ville. Det är inte okej. Jag kan ju såklart inte sätta mig in i hur det känns på riktigt men jag blir illa till mods när jag förstår hur ofta det händer, hur unga tjejer det händer, hur ovetande vi vuxna framför allt män tycks vara. Jag har ingen enkel lösning på problemet men jag anser att vi måste lyfta problemet och lyssna utan att avbryta de som berättar. De kanske har lösningar men får inte fram dem för vi har lyssnat färdigt innan historien är färdig och redan tagit fram en lösning trots att vi inte sett hela problemet eller ens förstått en del av det.

Alltså, även om jag tycker jag är försiktig och snäll så kanske jag inte upplevs så, om jag inte upplevs så så ger det mig ingen rätt att bara köra på. Jag får ju göra om och göra rätt i de lägena. Det finns de som frågar om jag tror jag är Jesus när jag ska ta upp om kränkta kvinnor, jämställdhet och flyktingar hela tiden. Nej jag är absolut ingen Jesus. Jag har också gjort grisiga grejer, kallat människor för nedsättande saker.dragit rasistiska och kvinnoförnedrande skämt, gått över gränser. Men och nu menar jag men, jag är ju inte mer korkad än att jag lär mig av mina misstag. Jag är ju inte dummare än att jag kan lära mig saker som känns mer rätt. Vill jag ha respekt från andra människor så får jag ju jobba på det så att jag kan bli värd det. Svårare är det inte. Vill jag inte upplevas som ett rövhål så ska jag inte bete mig som ett rövhål!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar