söndag 4 juni 2017

Om jag inte är för, är jag då emot? Om du inte tycker jag har rätt, har jag då fel?

Tyvärr blir detta en typ av försvarstal från min sida då jag uppenbarligen inte når fram till en del människor. Att jag ska nå fram nu är väl inte helt sannolikt men jag gör ett försök för det är tråkigt om människor hatar mig på fel grunder. Hata mig men hata mig för det jag står för, inte det ni tror jag står för.

Tack människor som skickar div artiklar om hur fel jag har. Tack för Ann Heberleins artikel i Ledarsidorna.se om -Vilka övergrepp sker på de "ensamkommande"? Har vi lärt något. Tack för att ni ger mig chansen att återigen förklara vart jag står. Tack för att ni fyller på mitt behov av olika synvinklar på olika problem som gör att jag får nytt material så jag kan fortsätta skriva. Utan er hade det blivit skrivtorka ibland. Fortsätt gärna tipsa mig.

Ni påstår att jag har fel vad det gäller sexuella övergrepp i samhället och att kvinnor är riktiga svin när det kommer till sexuella övergrepp, jag skriver ju bara om män. Ni skriver att jag har fel vad gäller de jag kallar hjältar som helt ideellt ger av sina hem till flyktingar. Ni säger att jag har fel när jag skriver om flyktingar och att jag är för IS.

Jag börjar direkt med Lektorn i etik Ann Heberleins artikel på Ledarsidorna.se. Och andra artiklar som jag fått som handlar om i stort sätt samma saker. Anns artikel är lätt att läsa så därför tar jag med att det är hennes här så att ni kan gå in och läsa själva om ni undrar vad jag motsätter mig.  Som jag tolkar artiklarna så är de kvinnor,(för det är ofta kvinnor som det skrivs om i allafal) som hjälper ensamkommande pojkar med kost och logi på en ideell basis sextörstande våldtäktskvinnor. Detta är en bild som avpixlat och friatider också spridit. Jag köper resonemanget att det finns idioter även inom denna kategori av människor men jag vägrar tro att det är normen inom denna kategori av människor. Det finns artiklar om polisutredningar om övergrepp i Hudiksvall, Arboga någon onämnd kommuns socialtjänst mm mm som man lätt kan hitta om man söker. Och de finns på SVT, Aftonbladet, Expressen, DN, SvD och diverse lokaltidningars sidor så jag tar det som troligt att de polisutredningarna finns. Om man skall säga att kvinnor som tar emot ensamkommande är våldtäktskvinnor så måste vissa kriterier uppfyllas då vita cis män skriker i kör, inte alla män jämt och ständigt. Det måste vara en stor grupp som representeras, det måste finnas en maktobalans, det måste vara ett strukturellt beteende. Jag har inte hittat någonstans att det skulle vara ett kvantitativt stort problem. Alla fall är en tragedi om det så bara är en endaste pojke som är utsatt så är det för jävligt och absolut en gång för mycket. Där har ni med mig. Anledningen till att det inte går att dra parallellen alla män med alla kvinnor som tar emot ensamkommande har med könsmaktsordningen att göra. De som hävdar alla kvinnor som tar emot ensamkommande är våldtäktskvinnor är mestadels män verkar det som, vi män är överordnade kvinnor i den skitnormen vi lever i. När kvinnor pratar om alla män så är de underordnade. Det är skillnad om kvinnor eller ensamkommande pojkar säger att alla kvinnor som....... Bara en liten reflektion på att jag får höra att jag måste skriva att alla kvinnor med när jag skrivit om alla män innan.

Vad vet vi. Det finns ensamkommande pojkar som hamnar mellan diverse myndighetsstolar, de lever i oklarhet, till skillnad från brottslingar så måste de ensamkommande pojkarna bevisa det de hävdar är sant, en brottsling behöver inte bevisa något, då är det målsägande som måste bevisa. Det finns ett problem med droger i samhället både bland vuxna och unga, så även bland de ensamkommande pojkarna såklart. Det har visat sig att dessa pojkar ofta/mer än sällan har varit utnyttjade på diverse sätt för att finansiera sin flykt hit. Det är inte jätteovanligt men jag kan inte säga vanligt för det har jag inga säkra siffror på att dessa pojkar prostituerar sig för att få råd med droger, för att ha en situation där de känner att de har kontrollen, för att döva annan smärta osv. Som allt för många andra ungdomar med ohälsa av något slag. Källa på det? Mikko Roth fd utbildare för länsstyrelsen vad gäller ungdomar och prostitution.

I de fall där det varit övergrepp på dessa pojkar, övergrepp begångna av kvinnor som erbjudit dessa pojkar trygghet, logi och kost. I de fallen hoppas jag dessa as till människor får stå till svars för sina vidriga handlingar. Att med låtsas empati och lögner om trygghet tvinga sig till egen sexuell tillfredsställelse av dessa pojkar är inget annat än våldtäkt. Man tvingar pojkarna med löfte om trygghet, mat och sovplats till sexuella tjänster. Dessa kvinnor tvingar pojkarna till prostitution. Det kan vara så fint och mjukt som någon kvinna hade försvarat sig med, det är likväl en våldtäkt. En vidrig våldtäkt om man frågar mig. Utnyttja dessa pojkars ångest, rädsla för myndigheter, rädsla för att bli tillbakaskickade. Det är ingen barmhärtighetsakt av värme och närhet dessa kvinnor begått. Det är våldtäkt. Nä han fick inte stryk, blev inte hotad med vapen men du spelade på skuldkänslor. Det blir inga ärr i ansiktet men gissa om det blir ärr på insidan. Hoppas jag är tillräckligt tydlig här. Jag tror och hoppas jag tror rätt (Jag hittar inga tillförlitliga siffror) när jag tror att detta är enstaka sjuka människors verk. Jag känner/känner till flera kvinnor som tagit emot ensamkommande pojkar för att de har vad jag tror är äkta empati, de erbjuder vad jag tror är äkta trygghet. Att pissa på dessa kvinnors engagemang för mänskliga värden, för FNs deklaration för mänskliga rättigheter. För vad det än må vara för etiska och moraliska värden. Det är en skymf mot dessa kvinnor. Att bli utpekad som en våldtäktskvinna för att man ger av sig själv och det som är sitt till en människa i behov av stöd, hjälp och trygghet måste vara vidrigt. Och nej det går inte att dra paralleller här till snacket om alla män (Det finns kvinnor som förklarar det på ett bra sätt varför, googla! ) Jag känner/känner till kvinnor som tagit emot ensamkommande pojkar som sagt, jag har aldrig ens funderat på om de skulle utnyttja dessa pojkar sexuellt, inte utnyttja alls faktiskt. Jag har inga bevis för att det inte hänt men hade jag trott det skulle jag polisanmält direkt. Att framställa kramar och fysisk kontakt som sexualiserat och suspekt kan jag tycka är korkat. Det beskriver väl personen som hävdar att kramen är något mer än bara en kram mer än den som kramar. Man måste kunna få trösta och visa omsorg utan att behöva bli utpekad som trolig våldtäktskvinna. Sammanfattningsvis så Ja jag håller med om att kvinnor som våldtar är ena riktiga svin, ingen tvekan om det. Jag håller inte med om att alla kvinnor som bryr sig och ideellt  tar emot ensamkommande pojkar skulle vara potentiella våldtäktskvinnor! Inte en chans. De människor som ger kost och logi helt p.g.a äkta empati till dessa pojkar(och givetvis även flickor) har fortfarande hjältestatus enligt mig! Därför kan jag som vanligt inte köpa Ann Heberleins syn på problemet.

För er som skrivit att jag är för IS så kan jag bara säga Nä inte någon gång. Det sägs att man kan hitta något gott i alla/allt. Jag är inte helt säker på det. Vad det bekommer IS, Al Quida, Boko Haram och liknande organisationer som fenomen så har jag inte hittat något gott än. Det har jag inte vad det gäller Ku Klux Klan heller om någon undrar. Jag är totalt emot dödsstraff men det betyder ju inte att jag inte tycker terrorister, mördare, våldtäktsmän, de som torterar och vad det nu än är inte skall lagföras för sina brott och ta konsekvenserna. Jag tycker att det är vidrigt när en människa eller en grupp människor bestämmer sig för att ta andra människors liv på grund av en religiös eller politisk övertygelse. Jag tycker det är fantastiskt när människor på grunda av en religiös eller politisk övertygelse hjälper andra människor till ett bättre liv. Därför kan jag inte vara emot att man skall få praktisera sin religion. Därför tycker jag det är bra att vissa partier kämpar mot partier och vägrar att samarbeta med de partier som vill minska våra demokratiska rättigheter. Det är inte mycket svårare än så. Jag tycker att har man deltagit i någon form av terrororganisation så skall man ställas inför krigsrätts tribunalen i Haag om man misstänks för krigsbrott. Det bör också utredas om man gått med p.g.a hot, våld eller en övertygelse. Jag tycker det är relevant för hur en sådan människa ska dömas. Och tro mig. Jag är bara en simpel människa. Jag har många gånger känt att om hen dör så lär ju inte jag gråta. Jag är i allafall emot dödsstraff. För att när jag inte är i affekt på något vis så säger mitt hjärta och min hjärna att dödsstraff inte är okej.

Jag hoppas jag har varit tydlig. Jag tror att kärleken är starkare än hat och det är så jag vill leva. Ja klart jag hatar då och då men jag hoppas att jag älskar oändligt många gånger oftare. Kärlek och respekt till alla er oavsett metod som gör dagen ännu lite bättre för en annan människa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar