söndag 3 februari 2013

Socialamediekränkningar

 Då har det varit SM deltävling i Plattityder på TV och SM i kränkningar på Twitter. Spännande lördagskväll. I Aftonbladets mello extra tidning står det att Yohio var karl för sin klänning. Hur tänkte dom där? Spännande i allafall att se så mycket hat. Varför fortsätta titta om det är så illa, antagligen för att få göra sig rolig på andras bekostnad. Proffstyckarna på twitter gör en del övertramp men det finns ganska många vanliga twittrare som tar i så de blir blå. Vad får de ut av det? Det kan inte vara kul att läsa twitter riktade till sig själv med bara ifrågasättanden och kränkningar. Jo det är offentliga personer men de är även människor med känslor. Om dessa människor inte ställde upp, om ingen någonsin ställde upp vad skulle vi göra då? Kom igen, över 2000 000 tittare så det är ingen lokal företeelse. Ett par tusen tweeets, ett 50 tal fb inlägg har jag sett i kväll så kom inte och säg att ni inte bryr er. Det märks att personer som Özz Nujen är proffs på humor, han vet hur det ska bli bara roligt. Det märks att vi vanliga Svenssons inte är proffs på humor, det blir bara fel, inte bara, det finns en del som klarar att få det roligt.
 
Spännande med att följt i veckan om Petra Medes medverkan som ensam konfresier i Eurovision song contest. Jag är väl en av de som inte tycker Petra är roligast i världen. Jag köper till viss del åsikter om att man hade velat se någon annan på den posten om det är för att man inte gillar hennes stil. Men att för den sak skull gå ut och kränka henne och trycka till henne i alla möjliga medier är ju löjligt. Om du skulle bli erbjuden ett projekt som du hemskt gärna skulle vilja ha. Du är säker på att du skulle klara det. Det skulle bli en enorm skjuts i din karriär, skulle du då tacka nej för att det sitter bittra människor lite varstans och tycker en massa skit om dig? Människor som bara sett dig på stillbild, eller rörlig bild. Människor du aldrig haft äran att lära känna. Skulle du på allvar tacka nej då? Jag hade inte gjort det. Jag hade tackat ja utan att blinka. Petra kan ju inte vara kass. Hon får erbjudandet om ett av underhållningsbranschens hetaste jobb. Hon måste ju ha några kvaliteer annars hade de aldrig frågat henne. Jag skrev att jag inte tycker hon är speciellt rolig men det är väl för att hennes humor inte connectar med min. Jag har stor respekt för Petra som vågar köra det hon gör på ett sätt som retar upp och läser man nöjesjournalisternas smörja så är väl problemet att hon är uberkaxig och kvinna. Min respekt för Petra blir ännu större om det är därför hon upprör. Vågar hon vara så normbrytande och stå så själv med skitkastningen mot säg så är hon tuffare än mänga. Oavsett varför eller varför inte så beundrar jag människor som Petra som tar det mesta med ro (utåt sett i allafall), hon kör på det hon uppenbarligen är bra på annars skulle hon varit en föredätting för länge sedan.
 
Inte bara Petra och Mellodifestivaldeltagarna som får mycket skit på sociala medier. Alla som varit det minsta offeciella får sin del av kakan. Att kritisera är väl okej, att skoja med men att kränka ska inte ens offeciella perasoner behöva stå ut med så länge de inte kränkt andra eller har ett sätt att göra saker som såra eller kränker. Jag ger mig på personer här ibland och jag är inte säker på att jag gör det på ett okej sätt men jag försöker alltid tänka. Vad hade varit okej att skriva om mig om jag gjort samma idiotgrej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar