söndag 17 februari 2013

Religionens eller utövarens fel del 2

 
 Fått lite reaktioner på mailen efter förra inlägget. 1 antingen känner ni er träffade. 2 eller så har ni inte läst eller förstått det jag skriver.
 
Frågan jag ställde i rubriken var om det var religionen eller religionsutövaren det var fel på. Jag pratar inte om majoriteten av kristna hoppas jag och tror jag inte heller.
 
Jag ifrågasätter människor som pratar om att allt är guds vilja men den verkar bara vara det oavsett hur om det kan gynna mig själv. Herrens vägar äro outgrundliga. Praktiskt om det inte är moraliskt eller etiskt är försvarbart men det gynnar mig.
 
Man berättar gärna att Pol Pot, Hitler, Idi Amin och andra liknande gubbar har lika lätt/svårt att komma in i himmelen som vem som helst. Man pratar om att alla människor är lika värda i Guds ögon. Man pratar om att älska sin nästa som sig själv. Bra! Fin tanke!
 
Bra att man säger att vi är lika värda i Guds ögon och inte i våra egna ögon! Bra att man har insikt att man aldrig kommer se alla människor som lika värda. Bra att man har målet att se alla som lika värda. Bra om man kan förstå skillnaden här i.
 
Jag undrar nu när människor blir mindre värda i Guds namn? Aldrig säger ni nu hoppas jag! Bra! Då är det eran egna svaga människa som rankar andra människor, ge tusan i att påstå att det är i Guds namn som ni agerar. Det är i erat egna namn ni fördömmer!
 
Jag ska göra det mer lättförståligt hoppas jag med tre autentiska fall.
 
Jag känner en kvinna som inte längre fick vara med i kyrkan (hon fick ta en time out) för att hon flyttade till sin kille som bodde långt bort och de skulle studera i samma stad. De ville inte ha två hyror att betala (som student blir man inte rik om nu någon trodde det), de ville inte ha dubbla elräkningar, de ville inte ha dubbla fasta telefoner att betala på. Inte för det borde ha med saken att göra men de hade redan ett datum för bröllop och det låg ett och ett halvt år fram. Hur kan en kyrka/församling be henne om något så korkat som en time out. Hon är troende och medlem i kyrkan för att hon tror på en Gud, samma goda Gud som de andra i församlingen tror på. Hur i hela friden kan man utesluta människor på grund av det och samtidigt göra allt för att värva nya medlemmar? Vart i bibeln står det att mannen och kvinnan ska vara gifta? Kanske står där men tala om vart. Kul om det står. Josef och Maria var bara trolovade, inte gifta. Kom gärna med motbevis. Jag pratar altså om Jesus mamma och styvfar.
 
Jag har som sagt jobbat i skolan under mer än tio år. Slutade för ca 5 år sedan. Man blir lite ledsen när man pratar alkohol och narkotika och det förvånansvärt ofta är flickor (högstadiet) som är aktiva kyrkobesökare som tycker att missbrukare får skylla sig själva. Man kan ju välja att dricka mjölk i stället för sprit! är inte helt ovanliga argument. Sant ioch för sig. Men det finns ingen vilja att försöka förstå att det kan vara hur många anledningar som helst att man hamnar i missbruk och inte kommer ur det. De tror att det bara är att vända sig till Jesus så är det klart sen. Funkar för en del men långt ifrån alla. De får skylla sig själva de har ju gjort ett val! kan man höra med. Man måste veta var i valet består av för att kunna välja. Det har Gud redan visat i vårt hjärta får man höra då. Då har han väl glömt att visa vissa människor det då. Nä för Gud kan inte göra fel! Bra då skiter han altså i vissa människor då? Eller kan det vara så att vissa/ganska många behöver hjälp för att se vad som är alternativet till missbruket? Jag är absolut inte arg på dessa flickor. De kan inte hjälpa att deras hjärntvättade? föräldrar alternativt ungdomsledare inte lärt dom om livet utanför kyrkan. Hur skulle en sådan flicka kunna bli en bra läkare, lärare, psykolog, präst/pastor, diakon, brandman... vad som helst som rör att jobba med människor om man har den inställningen att folk får skylla sig själva när de går fel väg? Lugna nu, jag känner flera kristna förskolärare, lärare, fritidspedagoger osv som är fantastiska. Men de är vidsynta och förstår hela världen runt dom inte bara den man är i söndag förmiddag.
 
Jag älskar när folk skriver och talar om att man ska brinna i helvetet. Är inte det att sätta sig på Guds tron och ta makten från honom att säga så? Är det upp till dig att bestämma? Den enda gång det kan bli ett reelt hot är om man tror att du har den makten. Om du som kristen tror att du kan bestämma åt Gud så ska du nog ta en funderare på vad du sysslar med. Tror du att det är Guds röst som talar om att du ska säga det så fundera i allafall hur troligt det är. Hör du röster som talar om förintelse av människor så tror jag du har problem och kanske behöver hjälp av sjukvården. Om jag skriver saker som gör din Gud upprörd så borde han kunna tala förstånd med mig.
 
Vad som är intressant är att folk reagerar på att jag tycker att vi människor ska älska varandra oavsett vad, att vi ska respektera varandras mänskliga värden. Detta kan alltså få folk att bli fruktansvärt arga. Kalla mig det ena och det andra, hota med helvetet och andra hemska saker innan jag kommer dit. Konstigt nog är det ett riksdagspartis väljare som skriver sådant när jag pratar om allt, och två riksdagspartis väljare som skriver så när jag skriver om religion. Två partier som verkar ha samma människosyn, familjepolitiksyn, agressioner och de låter i debatten som de tycker lika i mycket men inte vill bli sammankopplade.
 
Men som jag skrev i början. Detta handlar inte om majoriteten av Kristna hoppas jag.
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar