tisdag 12 februari 2013

Näthat ?

 Okej jag kan förstå att det skrivits en del om näthat de senaste veckorna. Jag håller med om att något är fel när människor som ifrågasätter eller tycker saker blir hotade. Jag tycker det är sinnessjukt att man hatar så frenetiskt att folk tar livet av sig.
 
Hatet uppfanns inte av nätet! Hatet har funnits mycket mycket längre. Våld är ingen nyhet. Människor som tyvärr tar livet av sig gör nog inte det bara på grund av nätet. Lynchmobbar förekom långt innan Facebook och Instagram.
 
Jag tror att vi måste se vad det är som händer. Att det händer på eller på grund av nätet är givetvis inte bra men jag är rädd att många tror att man kan bli av med problemen bara genom att ha strängare regler eller nedläggning av nätet. Problemet är inte nätet men nätet är ett sätt att sprida problemen.
 
Hatet är en gammal upptäckt, tror man på Bibeln så har det i allafall funnits sedan Kain och Abel. Människor har hatat väldigt länge. Så jag kan inte se att det är nätets fel att människor hatar. Våld och hot är inte heller nytt. Även där var Bibeln tidig, en hel del hat och hot mellan Kain och Abel, det slutade ju till och med i ett mord. Vad det gäller självmord är det lite mer tragiskt med nätet då man kan nå varandra så snabbt och så många på en gång så vill man sänka någon så är det lättare nu en innan nätet. Men det kan inte vara nätets fel. En människa som tar livet av sig efter påhopp på nätet, ofta vidriga påhopp mådde nog inte så bra innan beslutet. Att nätet kan bli den droppe som gör att bägaren rinner över är väl inte en för vild gissning men jag tror att det är fler och allvarligare faktorer som är grunden till beslutet. Lynchmobbar har också alltid förekommit, även om det inte hette så innan Amerikanska inbördeskriget.
 
Jag tror som jag skrivit flera gånger förut att vi måste jobba mer med värdegrundsfrågor både i skolan och på fritiden. Jag tror det är viktigt att visa på vad som kan hända på nätet, både vad man kan bli utsatt för och vad man kan utsätta andra för om man gör något som kanske inte var menat så allvarligt. Som jag skrev så tror jag inte att nätet är problemet. Det är handhavandet av sin egen etik och moral som kan påverka och skapa problem. Det är bristen av att vara källkritisk som kan vålla problem och göra så att man kränker människor medvetet eller omedvetet. Det är människosynen som kan vara ett problem. Finns nog en hel del till som man kan hänvisa problemen till men knappast nätet. Inte som orsaken till problemen, möjligtvis till spridningen av problemen men det är ett annat problem. Övriga medier sprider ju också problemen och skapar opponion. Inte allt som är sant där heller. Minns när man pratade om lungpest i Indien där människor gick runt med ansiktsmasker. Inte en enda Indier som de intervjuade hade hört talas om någon lungpest. De hade ansiktsmasker när de gick hem från jobbet för att slippa få i sig alla avgaser.
 
Jag skriver igen att vi vuxna måste ta större ansvar. Om ungdomar ser oss vuxna kränka varandra kommer de att kränka varandra oavsett om de har tillgång till nätet eller ej. Svårare är det inte. Vi vuxna måste ta ansvar för våra handlingar, för vårt agerande, speciellt när vi är på ungdomarnas arenor. Om två lärare i skolan kränker varandra kan du lugnt ge dig på att mobbingen på den skolan inte kommer att avta. Om jag nedvärderar mina kvinnliga kollegor på fritidsgården så kommer inte det bli en arena där det är någon idé att prata jämställdhet. Om en ledare i idrottsklubben tycker kamratuppfostran är ett bra tilltag så kommer de ungdomarna inte göra något för att stoppa liknande beteenden på andra arenor. Är vi inne på nätet som vi tillskrivit ungdomarna som deras arena så får vi förhålla oss till det och vara goda förebilder där med. Alltså man kanske ska fundera på när man är på ungdomarnas arenor varför man är där, vad man har för mål med att fortsätta vara där. Jag säger inte att vi ska därifrån, tvärtom det är bra med vuxna som kan vara trygghet för de som behöver det, som kan vara rådgivare och lotsar till de som behöver det. Som kan vara öron om någon behöver det men inte som diktator eller envåldshärskare för det behöver ingen oavsett om det är hemma, i skolan, på fritidsgården, i idrottsklubben eller på nätet. Som sagt jag har aldrig doktorerat i något ämne, jag skriver fritt från mina erfarenheter och de kunskaper jag kunnat lägga i min ryggsäck. Men jag tror på det jag skriver.
 
Och, jag vill inte glömma att nämna att nätet är så stort med oändliga möjligheter till bra kommunikation, kunskapsinhämtande, socialt umgänge, råd osv. Glöm inte det. Ungdomar och barn som mår bra med etiska och moraliska funderingar klarar sig väldigt bra på nätet. Annan media fokuserar gärna på problemen men det finns oändligt mycket bra på nätet, tänk om Aftonbladet och Expressen skulle vilja ta upp det någon gång.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar