lördag 29 december 2012

Rätten att ta för sig/kränka !?

 Följt ett par dagar vad som hänt den kvinna från Indien som nu dog efter sina skador från en gruppvåldtäkt och misshandel. Ytterligare en flicka 17 år från Indien har tagit sitt liv efter att pressats att ta tillbaks en anmälan av gruppvåldtäkt eller gifta sig med en av våldsverkarna. Är detta typiskt Indien? Nä jag tror inte det. Våldtäkter och kränkningar sker överallt hela tiden.
 
Jag tycker det är bra att man belyser problemen och att det får ett medialt utrymme men när man läser kommentarer på olika sidor så händer detta så långt ifrån oss. Jag skulle vilja se en artikelserie om alla våldtäkter som sker i Sverige, belysa det problemet lite mer. Belysa övergrepp som inte anmäls och diskutera de problemen lite.

Varför bryr jag mig överhuvudtaget? Det har väl inte hänt mig? Nä det har det inte! Men jag bryr mig ändå för jag blir så jävla trött på människor som tycker att man kan kränka och begå övergrepp på andra bara för att .... . Jag har en dotter som är 11 år. Hon kommer om några år röra sig ute bland andra bra mycket mer än vad hon gör idag. I resonemanget framåt så är jag i framtiden och min dotter kommer vara mellan 15 och 25 år. Sätt in olika åldrar och fundera själva på om det blir skillnader i situationerna.

Säg att min dotter går på fest, det är bara folk hon känner där och folk hon tycker om och litar på. Hon drar i sig alldeles förmycket alkohol, hon däckar och är snudd på okontaktbar. Några killar utnyttjar situationen och har sex med henne. Är det okej? Hon sa aldrig nej, sluddrade bara något obegripbart som nog kan tas för ett okej. Utnyttjar man då situationen för att få ha sex? Får hon skylla sig själv? Vems är ansvaret för att det händer? Hur får man en flicka att inte känna skam över det som hänt? Hur får man henne att "förlåta" sig själv? Hur får man henne att lita på människor igen om de som våldförtsig på henne var just människor hon litat på?

Säg att min dotter är tillsammans med någon kille och hon har varit det ett tag. Han är sugen men inte hon. Han börjar försöka "köpa" sig lite tid i sängen men hon vill inte. Han börjar hota med att gå till andra och tillslut så orkar hon inte längre utan går med på en stunds sex. Får hon skylla sig själv om hon då har sex mot sin vilja? Är det okej att inte acceptera ett nej om man är tillsammans, sambo, gifta etc.

Säg att min dotter skulle vara känd för att ha sex med vem som helst. Att henne kan man sätta på för det har alla andra gjort. Kan man behandla henne hur som helst då? Är det okej att göra vad som helst för att få ha sex med henne då? Är det okej att kränka en sådan flicka för att hon kan tyckas bete sig lösaktigt?

Säg att min dotter upplevs som slampig. Hon berättar om ett övergrepp för sin kompis. Detta råkar komma ut. Får hon då skylla sig själv om hon sedan blir trackad och omtalad som en hora? Att hon får skylla sig själv vad gäller övergreppet?

Byt ut ordet dotter och prova med syster, mamma, flickvän, sambo, fru, ex, bekant, vän, bästa vän, ovänn, namnet på en "slampa" du kommer i håg från högstadiet. Tänker du annorlunda beroende på vilket namn du sätter in i sammanhangen?

Sprang på tre olika bloggar i dag, mycket mörka bloggar. Tjejer i olika åldrar som skriver om saker de inte borde behövt uppleva. Jag vet inte om det de skriver är sant men det kan vara.

Om vi träffar på en människa som vi tycker beter sig jäkligt märkligt, tänker vi någonsin på att det kan finnas en orsak som kanske inte är så trevlig? Visst finns det människor som utifrån ens egna referensramar beter sig konstigt utan att det behöver föregås av något slags trauma.

Funderade på mina söner. Skulle senarierna innan kunna hända dom? Om de skulle det skulle man reagera likadant om det var en son istället för en dotter?

Varför är det vid 2012s slut fortfarande okej att se ner på kvinnor, fortfarande okej i vissa sammanhang att utnytja kvinnor, okej att tycka att skyll er själva? Vilken härlig bild av män! Eller? När jag umgås med kvinnor så vill jag att de ska vara helt trygga med att jag kan bete mig. Kan de det? Med den syn män har på kvinnor fortfarande. En syn på kvinnor som en handelsvara, en uppassare, ett nöjesfält etc... så känns det tveksamt. Varför kan folk som faktiskt säger att alla människor är lika värda ha en syn på ca 50% av jordens befolkning som mindre värda? Varför finns det kvinnor som försvarar männens "rätt" att ta för sig? Hur tänker sådana kvinnor? Eller gör de det av rädsla. Finns ju enligt statistik en hel del kvinnor som under hot går med på sex (vilket jag anser är övergrepp) för att slippa annan fysisk bestraffning som syns och som man måste ljuga om när folk frågar. Om du haft ofrivilligt sex behöver du aldrig vara rädd för att få frågan för det syns inte som blåmärken och yttre sår.

Jag undrar hur värdegrundsarbetet i skolan skall få ett bättre genomslag. Jag undrar hur man skall kunna krossa en syn på kvinnor som är lika gammal som kvinnor funnits. Ja det är kanske bättre i dag än för tio år sedan men det går för långsamt. Säg att Homosapiens har funnits i 150 000 år, hur lång tid ska det då ta att erkänna att kvinnor har samma människovärde och rättigheter som män? Vill vi verkligen att kvinnor ska ha det? Funderar på vilka krafter som kämpar emot. Jo det måste finnas starka sådana krafter, 150 000 år för helv--e. Det borde gå att lösa på en förmiddagsrast på jobbet. Vi kan inte höja kvinnors löner till männens nivå på en gång för det finns inte dom pengarna. Nähä, sänk männens lön så mycket att det blir lika då! Löner är bara ett exempel men det exemplet man hör mycket om. Tycker vi att kvinnor och män är lika värda så gör bara. Ska vi män ha fördelar bara för att vi har en penis? Känner kvinnor som har både en och två penisar i byrålådan, de skulle ju ha dubbelt så mycket lön som män då! Nä vi måste lära oss att acceptera skillnaderna rent fysiskt och psykiskt mellan män och kvinnor. Bortse från dessa skillnader och se varandra som likvärdiga.

Ni som tycker det är okej att kränka kvinnor/tjejer för misstag de gjort, sätt att leva som de trodde var rätt, val de gjort för att slippa kränkas. Tänk till. Det som hänt har hänt. Det är det som komma skall som har störst betydelse. En människa som gör i andras ögon korkade saker kan vara långt ifrån korkad.

Ca 1,5 år kvar till val också. Det finns partier som vill ha makt som inte tycker alla människor har samma människovärde, tänk på det när ni ska rösta. Ha en god natt.

2 kommentarer: