söndag 16 december 2012

Grubbleri grubblera grubbleralla!

 Har funderat på ett ord i några dagar. Ordet är hyfs. Hyfs = manér, belevat sätt, god ton, gott uppförande. Vad betyder det egentligen? Har man brist på hyfs om man t.ex markerar mot någon genom att vara otrevlig? Ja jag vet att det heter ohyfsad. Var jag ohyfsad nu? Om jag ser någon bli verbalt kränkt är jag ohyfsad då om jag går in och markerar då? Om någon blir utsatt för utstuderad elakhet i ord eller aggerande är jag då ohyfsad om jag markerar där? Kan det vara okej att vara ohyfsad i så fall? Finns det olika grader av hyfs? Eller har jag helt enkelt ett udda manér om jag gör så? Jag upplevdes visst som ohyfsad i gårdagens inlägg. Eller i allafall vara utan hyfs vilket borde betyda samma sak. Ej mogen heter ju omogen. O:et berättar ju ofta om en motsats till originalordet. Jag hade kunnat vara än mer ohyfsad i går iså fall men jag använder bara så mycket ohyfs som jag tycker behövs för att nå fram med mitt budskap.
 
Varför blir jag då aggresiv när jag skriver och hotar om att kränka tillbaks om andra kränker andra? Jag blir förbannad när människor som inte gjort något fel anklagas för saker och kränks. Jag försöker oftast titta på både min närmiljö och på ett lite vidare perspektiv, ibland drar jag in hela universum och mycket vidare än så blir det inte.
 
Jag försöker dock att inte vara ohyfsad i möten med människor även om jag anser att vissa saker måste markeras. En del saker känner jag att jag måste vänta med att markera tills mottagaren är mottaglig för mina synpunkter. Ibland rinner situationen mig ur händerna för att jag inte förväntar mig vissa reaktioner och kränkande agerande. Om jag skulle sitta på t.ex Max och de skulle vilja börja städa en halvtimme innan stängning och frågar mig om jag har ätit klart, jag svarar nej men de ändå tar min bricka och slänger det jag har kvar så skulle jag inte vänta mig den reaktionen och skulle få svårt att markera i rätt läge då jag inte vill vara ohyfsad. Om jag satt och skrev något hemma jag var tvungen att ha färdigt till jobbet dagen efter och jag får en massa besök är jag ohyfsad då om jag säger att det inte är läge för en långfika men en kopp kaffe kan jag alltid bryta mitt jobb för? Om jag sitter på möten med kollegor och någon helt plötsligt får för sig att dissa en kollegas alla idéer utan motivering skulle det vara ohyfsat att ta upp det på plats? Är det ohyfsat mot kollegan att inte ta det direkt på plats?
 
Vill bara påvisa att det kan vara svårt att alltid bete sig hyfsat när händelsen förgår med ohyfs. Ni som känner er kränkta av det jag skriver kan väl fundera lite. Jag har inte en aning om vilka alla är som läser min blogg. Om ni känner er kränkta så är det på grund av den tolkning ni gör av det jag skriver. Kanske känner ni er träffade och tror att jag tycker genuint illa om er. Jag kan omöjligt tycka personligt om någon som jag inte har en aning om vem det är. Som sagt det är aldrig min mening att kränka enskilda personer. Däremot kan jag gärna säga att enskilda personer beter sig dumt alternativt är dumma för att jag tycker de är trångsynta men det är ju min tolkning av den/de personerna. Så när jag känns aggresiv så är det antagligen bara för att jag tycker något eller någon är korkad och det är fortfarande min sanning, den stämmer säkerligen inte överens med allas sanningar.
 
Ha nu en skön vecka innan Jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar