onsdag 26 december 2012

Alkohol ! ?


 
 Läste i sydsvenskan om hur svårt det är att säga nej till att köpa ut till sin tonåring nu under Jul och Nyårshelgerna. 37% av föräldrarne som har 15 åringar tror inte det påverkar ungdomens alkoholvanor att få smaka på alkohol hemma. 65% tror att ungdomarna dricker oavsett vad föräldrarna säger. Dessa siffror är från en ny sifoundersökning enligt sydsvenskan. Många tror att man lär ungdomarna att hantera alkohol istället för att man lär dom dricka alkohol. Finns en hel del forskning som säger precis tvärt om.(bl.a har Nikolas Kotakis på Örebro universitet gjort en del sådan forskning och arbetat fram ett föräldramötesmaterial som heter Örebro Preventions Program ÖPP) Har ni sett systembolagets reklam? Där en mamma tänker igenom olika senarier om hur det blir om hon köper ut eller om hon inte gör det. Det är svårt att säga nej sägs det.
 
Om min son kommer hem och ber mig köpa ut så blir det ett solklart nej! Hur lätt som helst. Inte för alla Johan. Jo! Om min son kommer hem och ber mig köpa ut talar han samtidigt om att han tänker kröka oavsett om jag hjälper till eller ej. Jag tänker inte hjälpa honom att få hans första,andra,tredje... fylla. Men då vet jag ju inte hur han får tag i sprit och det kan bli farligt ju. Nä knappast. Om jag vet att han tänker kröka kommer jag att se till att veta vart han ska, vilka han ska vara med och jag tänker berätta att jag kommer förbi och kollar läget med han och då ska han vara nykter. Antingen köper han det eller så stannar han hemma. Skulle han försöka lura mig så gör han bara det en gång för nästa gång så tänker jag vara ännu mer jobbig och påträngande. Det innebär ju att jag inte kan ta en öl i soffan när han är ute och har planer på att dricka. Precis så, om jag bryr mig så mycket om honom så får jag helt enkelt vara nykter oavsett om det är en middag med grannar eller om jag bara tycker jag är värd en lördagspilsner. Jag har valt att ha barn, jag visste redan innan att en del saker kommer vara annorlunda i olika perioder tills barnen är vuxna. Jag har gjort det valet så då är det inte så krångligt. Det finns dessutom riktigt bra alkoholfria viner och ölsorter om man inte vill dricka vatten om man är bortbjuden.
 
Fortsätter till det jag tycker skrämmer mig lite mer. Cannabis. Läste i allt om stockholm aftonbladet om uteliggarna. I kommentars fälten så är det ganska många som tycker att det inte går att kalla cannabis för drog och att det inte alls skulle vara inkörsporten för andra droger. Att cannabis inte dödat någon, att det inte går att ta en överdos för att man röker på. Överdoserar man så blir man bara lite tröttare, mer godissugen och törstigare enligt dessa självutnämnda experter. Möjligt att man inte dör av själva rökandet. Men är du ouppmärksam och lite slö, sätter dig i en bil och råkar köra ihjäl någon så tycker jag ändå att man kan relatera dödsfallen till Cannabis. Det är ju ingen som inte skyller på alkoholen när någon full person kör ihjäl någon.
 
Ni som tycker Cannabisen är ofarligt, prata gärna med personal på akuten, ungdomsbehandlingen, psyk, polisen eller socialtjänstens fältsekreterare där det finns sådana. Att säga att Cannabis borde legaliseras för att alkohol är lagligt tänker antagligen bakvänt. Varför legalisera en hälsofarlig produkt för att det redan finns en annan? Då är det väl bättre att försöka få alkoholen till att bli illegal. 
 
Jag tycker det är lite tråkigt att alla morgonprogram på TV och vissa program på radion varje vecka måste presentera vad man ska dricka för alkohol i helgen för att det ska bli en bra helg. Och det är lite tråkigt att folk tror att dessa experter valt själva. Eftersom alkoholreklam är förbjudet på TV i Sverige så är det ju givetvis så att bryggerier och importörer tar fram det som skall visas i syfte att folk ska känna till deras produkter.
 
Det har skrivits i alla slags media på nätet att Julen är barnens högtid. Ändå är Systembolagsförsäljningen av alkoholhaltigadrycker rekordhög. Hoppas det inte är barnen som dricker allt det. Och det där med vitjul som så många skriver om i bloggar och krönikor verkar ju bara kunna bli av om det snöat en del innan jul.
 
Jag säger inte att folk inte ska dricka. Det är ert val men som sagt det är ett val och man ska kanske tänka över konsekvenserna innan. Vet man att man blir aggresiv av alkohol så kanske det är ett bra val att låta bli. Vet man att man kommer att bli skitfull och göra bort sig duktigt och man vet att man kommer att vakna med grym ångest dagen efter så kanske det är ett bra val att låta bli. Vet man att man blir dryg och kränker andra personer när man dricker så är det kanske ett bra val att låta bli. Har man ofta något av dessa problem så kanske man alltid ska låta bli. Vad är problemet att få vara nykter och slippa problem? Kan man inte låta bli kanske man ska fundera på varför. Måste man ha alkoholen för att kunna slappna av så kanske man ska ta och fundera på att leta reda på orsaken till att det är så i stället för att bedöva sig med alkohol. Som sagt jag tycker att man ska kunna få dricka alkohol men inte på bekostnad att andra far illa eller en själv. Visst kan det bli förmycket någon gång och det kanske inte är hela världen men blir det för mycket flertalet av de gånger man dricker så kanske man ska fundera lite på vad som är viktigt i livet.
 
Ha en god fortsättning och ett gott slut på 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar