lördag 15 december 2012

Förstör inte våra traditioner !?

 Jag undrar bara hur vi människor tänker ibland. Om vi är helt blinda för dolda agendor. Om vi tänker, vänta nu det här vill jag veta mer om när man hör något som verkar så dumt att det omöjligt kan förhålla sig så som man har uppfattat saken. Visst kan man missa ibland men inte 75 av 100 ggr.
 
Det är hemskt många som gått igång på Disneys val att klippa i filmen tomteverkstan, samma Disney företag som anklagats för att vara nazistsympatisörer. I bland är det tydligen inte bra att göra något hur man än gör. Folk blir arga för att man är inne och skär i den fina svenska traditionen att titta på när en Pickaninny (Docka, karikatyr av ett svart barn) hoppar upp och stämplar sig själv med ett OK i baken och tomten skrattar hjärtligt. Denna tradition att se detta kl 15.00 varje Julafton. En tradition som förts från mor och far till barn ända sedan 1230. Nej förlåt jag menar 1960. Det är ingen som värnar om det gamla fina Julbordet med dopp i grytan, julkorv och lutfisk. Skinka, lax och prinskorv dök upp i första hälften av 1900 talet och köttbullarna först p¨å 70 talet. Ganska stora förändringar tycker jag om man nu tycker att traditioner är statiska.
 
Det har gnällts en del på Svt s lucia morgon då man hade en Lucia med svart hår och mörk hy. Man hade även med en del inslag av rapmusik där man tydligt såg att de som rappade inte har sina rötter långt tillbaka i Sverige. Om man läser bloggar och kommentarer och givetvis den så upplysande Avpixlat så slår det mig att det är våld på en fin gammal svensk tradition. En tradition från slutet på 1800 talet där det inte spelade någon roll om Lucia var man eller kvinna. Det luciatåg vi har i dag är efter det Luciatåg Stockholms Tidning annordnade den 13/12 1927 så visst är det en tradition men skapad av en tidning då flickorna som var med skulle ha långt ljust utslaget hår. Tillbaka till Svts Luciatåg. I alla kommentarer, inlägg, artiklar så skrivs det bara om de "etniska" rötterna. Man lägger fokus på förändringarna på hudfärg. Hade folk reagerat likadant om det hade varit hårdrock, jazz, growling eller något annat än just rap? Ja jag tror det, tror att många hade reagerat på ett 3 minuters gitarrsolo under Staffans visan. Eller en 10 minuters modern jazz improvisation. Varför går folk på att det är ursprung och hudfärg som är problemet? Det finns ju naturligtvis krafter i samhället som vill att vi ska tycka det är hudfärgen som är problemet. De agnar kroken med gåslever och tryffel av plast, vi sväljer allt utan att tugga så vi känner inte ens vad det smakar och sen sitter vi där på kroken och tänker jaha det här var ju bra.
 
Jag blir riktigt trött på att höra vuxna säga, jaha då får vi väl inte ha bruna bönor på julbordet för då är man ju rasist. Men man får säga vitlök, vitkål och vit choklad. Jag kan glädja er med att ni kan ha era bruna bönor på julbordet utan att vara rasister då bönorna är bruna och att det är uppenbart varför de heter så. Många andra saker vi äter heter som dom gör för att dom har den färg dom har. Finurligt som bara den. Maila inte frågan, jag svarar här så kan ni använda det tankeutrymmet till något vettigare. Svar: Ja negro betyder svart. negro blev neger eller nigger när man talade om svarta/bruna människor som i och för sig inte behandlades av vita människor som just människor. Människor som de vita människorna kidnappade, skeppade över atlanten och sålde. (Och så gnäller jag när någon stulit min dotters mobiltelefon.) Ordet neger, negro, nigger användes altså för att trycka ner de ofrivilliga "gästerna" i USA. Vi blir aldeles upprörda över att inte få kalla Chokladbollen för negerboll som det står i Bonniers kokbok anno 1970.  Vi blir upprörda för att vi inte får säga negerboll utan skall använda ordet chokladboll som betyder just det detta bakverk är. Det är ju så illa. Jag är inte rasist för att jag säger negerboll säger ganska många. Jag säger bara, jag är inte elak för att jag kallar dig pucko i det läget! Jag blir också trött på folk som säger att invandrarna skrattar åt oss för att vi lägger energi på att tänka på vad vi säger. Bullshit säger jag då. Ge mig namnet på 50 invandrare som skrattat åt det. 50? va många. Nä det är jävligt få men ska vi säga att invandrarna tycker att vi är tokiga som inte tycker det är okej att säga negerboll så vill jag ha namnen på minst 50 av dom för att det ska finnas en promilles chans att ni har rätt. Att Achmed sa så en gång betyder inte att alla invandrare håller med. För tusan tänk!
 
Vart vill jag komma, skulle kunna hålla på en bra stund till. Någon undrar kanske varför jag skrev att jag blev trött på vuxna som säger vissa saker. Jag kan inte skylla ungdomars dumhet på annat än vuxnas ännu större dumhet så jag tar ansvaret från de unga och lägger det på oss som borde vara vuxna eftersom vi uppnått en viss ålder som borde lärt oss att vara just vuxna.
 
Ni vet fortfarande inte säkert vart jag vill komma men jag tänker berätta det nu. Det är jäkligt lätt för oss svenskar i generationer och sitta och säga att jag är inte rasist för att jag säger si eller så. Det är väl aldrig majoriteten i en demokrati som kan känna sig kränkt för att man använder nedsättande uttryck om andra. Att använda ordet neger är säkerligen inte alltid menat som en härskarteknik men fråga barnen med afrikanska rötter i skolan om de uppskattar detta. Fråga dom om de tycker det går bra om du som inte är rasist använder det ord som betyder dagliga kränkningar för dessa barn. Om jag skulle gå runt och kalla dig fitta eller bögjävel hela dagen, skulle du tycka det är okej. Jag är ju varken homofob eller feminstfientlig egentligen. Jag bara tycker att det är okej för jag har alltid sagt så. Men så kan man ju inte tänka! Jo jag kan, alla andra verkar ju kunna det med. Skulle det vara värre att kalla en puckad brud för fitta, en puckad man för bögjävel än att kalla en afrikan för neger. Nä jag tycker inte det.
 
Och jag blir upprörd när ungdomar sitter och spelar ett kortspel och de kallar det för neger och president, ett kortspel som går ut på att presidenten ska ta de bästa korten från negern. Ni som tycker det är okej att kalla ett kortspel så och att det är okej att innebörden av att vara neger är att man ska förtryckas tänk lite. På fritidsgården där jag jobbar försöker vi få in andra ord som inte heller ger en bra beskrivning av spelet, det blir fel hur man än tänker. Men allt är ändå bättre en ungdomarnas namn på spelet. Jag tror jag ska försöka att införa hieriakispelet som namn istället annars får jag väl försöka locka dom med andra spel, arbamie och ternibb funkar ibland, liknar fyrmanswist.

Det är spännande att jobba med ungdomar. Finns ju alltid saker och diskutera, ofta med väldigt bra,spännande och intressanta diskussioner. Vi diskuterar ofta hur vi andvänder språket och vilka ord vi säger. Spännande diskussioner som sagt och det är spännande hur kloka ungdomar är. Det är intressant att se på hur de reagerar när vi vuxna gör och säger saker. Ibland gör ju även vi saker eller säger saker som inte är helt genomtänkta och det är skönt att se att de reagerar och ibland även agerar. Om vi vuxna kunde vara lite smartare och inte gå i alla fällor och sprida facebookstatusar som om man tittar efter har ett ganska odemokratiskt syfte så skulle allt bli mycket mindre dramatiskt. Och som sagt så länge du envisas med att anväda nedsättande ord som du kanske inte menar så kommer jag använda nedsättande ord mot dig bara för att du ska få känna på känslan och de orden kommer jag välja fullt medvetet.

Vi måste hjälpas åt och tänka och att tänka på hur andra känner inför vissa traditioner och vårt språkbruk. Kultur och språk är levande och inte statiska, cementera inte dessa. Ha en trevlig lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar