torsdag 6 december 2012

Prestigens kostnad eller lön?

 
 Har i dag jobbat med saker som fått mig att fundera lite mer än vanligt. Jag har på förmiddagen idag jobbat med ungdomar som skall lyfta fram vad de anser är de viktigaste frågorna till politikerna i Jönköping. Ungdomar som är helt enorma på att tycka kloka saker. Saker som politikerna kommer att ta upp på fullmäktige möte och diverse nämndsmöten. Detta skulle jag i allra högsta grad kalla samhällelig samverkan. Politikerna lyssnar, för det gör dom, på ungdomarna och tar frågorna på allvar. Varför kallar jag det samverkan? Jo för Ulf Axberg FoU i Väst Göteborgs regionen, psykologiska institutionen på Göteborgs Universitet Hävdar att för att det skall kunna kallas samverkan måste det finnas en win win situation mellan de inblandade samverkansparterna. Politikerna i Jönköping vill veta vad ungdomarna tycker är viktigt samtidigt som ungdomarna gärna talar om för politikerna vad de tycker altså finns där någon form av win win om ni frågar mig. Ulf säger också att profession skall ses bort från då alla professioner i en samverkan är lika mycket värda. Är det så här? Ja just i arbetet med att ta fram frågorna och när de ska diskuteras så är det ett jämlikt förhållande. Men där slutar sedan samverkan vilket är bra då samverkan skall vara tidsbegränsad och ha klara mål.
 
Vart vill jag komma med dessa tankar nu då? Jo jag har i eftermiddag suttit och skrivit Verksamhetsplan för 2013. I våra riktlinjer står det mycket om samverkan. Är det alltid samverkan vi menar när vi pratar och skriver?
Här följer Huxhams tio råd om samverkan.

1. Samverka bara när det är nödvändigt!
2. Avsätt mycket mer tid än vad ni antar behövs
3. Kom ihåg att samarbetspartnerna aldrig vill exakt detsamma som du. Stå upp för dina mål, men kompromissa när det krävs
4. Sätt upp små, uppnåbara mål. Små vinster bygger ömsesidigt förtroende.
5. Lägg tid till att finna fram en fungerande kommunikation, red ut yrkesjargong
6. Tro inte att andra organisationer löser saker på samma sätt som din egen
7. Se till att de som ansvarar för samarbetet har erforderligt mandat att handla
8. Uppmärksamma maktspel som finns i många förhandlingar. Motarbeta underlägsenhet hos endera parten
9. Att få saker att hända involverar både stödjande och
"dirigerande" gentemot andra, alltså:
10. Utgå från att du inte kan bli i fullständig kontroll och att såväl dina partner som omgivningen förändras hela tiden. Därefter, med energi, övertygelse, skicklighet och kontinuerligt understödjande arbete, kan du åstadkomma vinnande samverkan.


Och när jag tittar på detta funderar jag igen om det alltid är samverkan vi menar.
Det finns ju fler Sam att ta till beroende på vad man tänkt att göra. Här följer några.
 
Samverkan - övergripande gemensamt handlande på organisatoriskt plan för ett visst syfte
Samarbete – gemensamt bedrivet arbete som gäller en avgränsad uppgift
Samordning - koordination av resurser och arbetsinsatser för att erhålla högre kvalitet och större effektivitet
Samråd - överläggning för att om möjligt enas om ett gemensamt handlande eller en gemensam ståndpunkt
Samsyn – ser på samma sätt, gemensam värdegrund

Det viktiga är att ta hand om Sam så det inte blir enSam som regerar.

Varför tar jag upp allt det här? Jo för att det pratas om samverkan överallt och ibland känns samverkan ganska skör. Ibland så tycker inte alla parter att det finns någon win win situation. Och då kan det lätt hända att enSam tar över och kör sitt race. För att samverkan skall fungera så krävs som sagt att alla är klara med vad samverkan är. Att alla är överens om att det ska samverkas. Min tanke är att kan den av SD så kallade sjuklövern inte samverka mot rasism, främlingsfientlighet och hatbrott? Är det därför som SD kan härja fritt och lyckas öka sitt stöd bland folket trots ganska sjuka saker som har uppdagats. Kan man samarbeta i stället för samverka för att få något att hända? Eller ska man kanske bara ha samsyn i frågorna? Spelar nog ingen roll vilket bara man gör något annars kan Sverige få det jobbigt nästkommande mandatperiod. Samverkansproblem finns nog överallt inom alla verksamheter och är försöken att samverka meningsfulla då? Kan man hitta andra former för att få arbetet framåt? Självklart tycker jag att samverkan är viktigt men är det viktigare än att nå de gemensamma målen? Jag har inget bra svar på det. Jag funderar på om vi alltid ska ösa båten eller om vi ska låta den sjunka, hoppa i vattnet och försöka få tag i en räddningsflotte. Jag bara delar med mig av mina funderingar kring dessa tankar. Ha en god natt.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar