torsdag 13 september 2012

Våld i hemmet

 Om Aftonbladet har skrivit det som faktiskt hänt så kommer här lite funderingar om det jag skrev sist och det jag skrev 26:e Januari.
En man 42 år gammal i Vänersborg är åtalad för att ha misshandlat hela sin familj. Åtalad för inte dömd altså bara misstänkt så därför kan jag inte dömma i mitt inlägg här men jag kanske tycker till om hur det borde vara om han fälls. Han ska ha slagit och sparkat sin fru samt tryckt en kniv mot halsen på henne och slagit sina barn med både bälte och hockeyklubba. Han åtalas för grov kvinnofridskränkning och fridskränkning. Detta enligt Aftonbladet.
 
Jag har bara informerat om vad AB skrivit än så länge nu ska jag försöka förmedla mina funderingar. först vad det gäller själva brottet och konsekvenserna. Som jag skrev den 26/1 så tycker jag att vi har lite märkliga regler när det gäller försäkringar när det gäller våldsbrott i hemmet. Eftersom kvinnan i fallet har valt att bo med mannen och ha ett liv tillsammans med honom så får hon enligt försäkringsbolagen skylla sig själv och kan inte få ut försäkringspengar om hon är tvungen att söa upp sjukhus eller om hon sjukskriver sig oavsett vilken typ av försäkring hon har. Tänk på det när ni blir sambos. För visst räknar man med att få stryk av den som säger sig älska en.
 
Jag undrar vad barn och kvinnor som råkar ut för denna typen av män har gjort för att få en sådan behandling. Jag tycker det verkar mindre friskt att bete sig på det sätt vissa män gör. Svårt att hjälpa kvinnor i en sådan situation, de pratar ju sällan om det. Det stannar oftast inom hemmets väggar och jag känner kvinnor som har/har haft det så och dom hoppas alltid på att det ska bli bättre för han ångrade sig mer än sist. Känner ingen som stannat i förhållandet och inte anmält händelserna som fått det bättre. Däremot de som tagit steget att anmäla och lämna har fått det bättre. Det de säger är att man måste inse att man inte förtjänar en så ovärdig behandling och att det inte kommer att sluta om man inte ser till själv att det slutar och då gäller det att anmäla.
 
Kvinnor värna om er rätt att bli behandlade som människor och män värna om kvinnors rätt att bli behandlade som människor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar