söndag 23 september 2012

Vad är det jag inte förstår

 Jag försöker verkligen, vänder ut och in på hela mig men jag fattar inte! Nyheterna har frossat i om elitserien ska få säga nej till NHL proffs. Det är guldstrider hit och kvalstrider dit. Jo jag är en sportnörd men hur överdimensionerat kan det bli. 
 
Okej det har pratats en del om Haddile och jag gillar att socialnämnden i Lund har beslutat sig för att kämpa för henne. En sak till jag inte förstår. varför behandlar man inte flickan som en varelse med känslor? Hon har en fosterfamilj som vill ta hand om henne! Man vet inte var hennes mamma är, man tror hon är i nord Afrika och man ska utvisa Haddile till Frankrike! Bara för att hon är född där. Ska man utvisa henne så borde man ju berätta det för mamman. Mamman kanske inte är kapabel att ta hand om henne, hon kanske borde få komma hit och ta hand om sin dotter om hon kan, det finns ju en familj som kan i allafall de borde kunna vara till hjälp.
 
Okej hockey och fotboll är kul. Hittade en liten notis om att man slutat odla mariuana i gardrober hemma. Nu hyr man industrilokaler för storodlingar. Varför? Hur hårdhjärtad kan man bli om man bryr sig mer om pengarna man tjänar och slipper skatta för än att bry sig om oftast ungdomar vilkas liv man förstör. Inte nog med det. Man kan gnälla på våra skatter men om vi inte hade så höga skatter som vi har hur skulle då Emma 16 år få hjälp när hon fastnar i drogträsk och kriminallitet? Tänker de organisationer som tjänar miljoner och åter miljoner skattefritt på det?
 
Varför kan människor oavsett religion, hudfärg, kulturellbakgrund, sexuell läggning,osv inte bara se jorden som våran gemensamma jord. Utan att dela upp den i olika världar. Jag fattar inte.
 
Det är i allafall skönt att ha fina vänner i sin närhet, det känns tryggt nu när jag insett att jag inte fattar. Hoppas dom fattar och kan förklara för mig. Och som sagt media, skriv gärna om sport men ställ det i proportion till allt elände som händer hela tiden på vår jord. Om folk får veta kanske folk vaknar och agerar men det är klart, med en bra värld skulle era tidningar och tv program bli ointressantare för den stora massan eller? Nä jag tror inte det. Visst kan väl dom flesta människor glädja sig åt andra glada människor. Jag vill tro det i allafall. Bevisa inte att jag har fel om jag nu har det för då kommer jag att grubbla ihjäl mig om varför.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar