söndag 16 september 2012

Muslimska världen

 
 Nu har Svt,s reportrar bland många andra pratat en hel del om den muslimska världen. Men när man lyssnar på dom noga så är det inte indonesien de pratar om (det bor väldigt många muslimer där). Det verkar mer vara Nord Afrika och Syrien de pratar om. Men okej för att de inte läser geografi på journalisthögskolan. Tveksamt om dagens journalister gått där iochförsig verkar vara den treåriga medialinjen på gymnasiet som räcker för att få kalla sig journalist. Men ändå, den muslimska världen. å bor vi i den protestantiska världen då och syd Europa och syd Amerika borde då vara den katolska världen. Stora delar av Asien den Hinduiska och Buddhistiska världen. Jag undrar lite grann om det är praktiskt att dela upp jorden i olika världar, jag kan inte riktigt se varför det skulle vara religionen som styr indelningen då. Varför inte resursfördelningen? Vi pratar ju om I och U länder men kan vi inte börja kalla det för I och U världar istället? Pratas det om olika världar för att man känner att man bara behöver bry sig om sin egen värld eller har dagens journalister läst för mycket av böcker typ Sagan om ringen, Liftarens guide till galaxen, Narnia, osv.
 
Jag skulle vilja att vi bestämde hur världarna skall se ut. Ta mig tusan om vi gjorde en Norden värld så skulle Sverige kunna ta ädla medaljer i både fotbolls VM och basket VM, helt plötsligt ser jag något positivt med att dela in jorden i olika världar. Förlåt, självklart tycker jag att det är en urusel idé att stycka upp jorden i olika världar, jag kunde bara inte låta bli. Varför ska vi dela upp lilla jorden i olika världar när vi har ett universum som verkar vara oändligt stort och växande hur det nu går till.
 
Kan det vara så att vi vill skylla alla handlingar vi tycker är fel på folk från en annan värld? Det låter ju som de är så långt från oss så duktiga välutbildade människor i den rätta kulturella och religiösa världen? Får vem som helst lägga sig i och bestämma var världsgränserna ska gå? Eller vem gör det? Tycker det känns illa att vi tror vi är bättre än alla andra människor på vår planet.
 
Varför säger vi muslimska och islamistiska terrordåd? Inte många indonesier som åkt dit för bilbomber och ambasadattacker. Fundamentalister finns i alla religioner inte minst bland de kristna. Det är fundamentalisterna som är farliga inte de 99% av religionsutövarna som aldrig kommer att göra någon illa.
 
Blir lite bedrövad över att det finns Facebook grupper som Nej till moskéer i Sverige. Blir ännu mer bedrövad när jag ser att det är många som kallar sig kristna som går med där, är väl en av få gånger då dessa har något gemensamt med högerextrema grupper. Vilket hot mot mänskligheten utgör en Moskè ? Skymmer de sjöutsikten ? Kommer muslimer börja självmordsbomba hej villt om de får en samlingslokal? Eller är man bara rädd om muslimerna och vill inte att PEAB ska vara där och fuskbygga? Altså kom igen lite folket, vad är det värsta som kan hända om det byggs en moskè där vi bor? Jag bor väldigt nära pingstkyrkan som jag ibland inte har så mycket till övers för men jag skulle aldrig drömma om att spränga den lokalen. Det finns ju folk som får ut något av att gå dit och det är väl bra att man kan bestämma själv vilka lokaler man vill gå till. Måste förtydliga mig lite, har lite svårt för vad pingstvänner i regionen där jag bor uttalar sig om. Det händer inte sällan att det pratas om homosexuallitet som sjukdom, inte under predikningarna men mellan varandra på byn. Men de får tycka som de vill för jag får ju tycka som jag vill. Vilket inte betyder att jag skulle vara tyst och hålla med dem i en diskussion.
 
Varför blir det sådant motstånd mot Islam i Sverige? Kan media vara lite skyldiga här med sina beskrivningar av den muslimska "världen" och sättet de framställer muslimer på som skäggiga miffon som bara vill döda alla som inte håller med dom? Kan det vara sådan raportering som får folk att lyssna på och rösta på Sverige demokraterna? Vilken miss Krist demokraterna gjorde där i så fall för det skiljer inte mycket på de båda partiernas Islamofobi. När 4000 Islamistiska fundamentalister demonstrerar våldsamt i t.ex Kairo så kanske man ska fundera på vad de andra 10 000 000 na gör som inte vill vara med. Om 4000 muslimska fundamentalister skulle våldsamt demonstrera i t.ex Forserum så hade det varit en enormt stor demonstration. Tycker journalister måste hitta perspektiven i stället för att skrämma upp människor oftast helt i onödan. Ja de vill sälja lösnummer men är det okej att göra det genom att ökapå främlingsfientligheten.
 
Nä sluta att dela upp vår lilla jord i en massa världar jag gillar den uppdelningen som är med en värld, världsmästerskap där alla kan delta oavsett religion, hudfärg, kulturell bakgrund, ekonomisk förutsättning osv Vi måste skapa en värld för alla där alla har rätt att bli accepterade, där alla har samma rätt till hjälp, där alla har samma skyldigheter att inte skada varandra osv. En värld där folk får må bra och vilja leva.
 
Nu ska jag sova och i morgon tänker jag åka till mitt jobb i den stora och enda världen som finns för mig, vår värld, allas värld. God natt.
 
 

2 kommentarer:

  1. Återigen spot on! Vi diskuterade medias inflytande igår, deras vinklingar är ju det enda vi kan ta del av och då är den redan vägd, avvägd och värderad!

    SvaraRadera
  2. Så är det ju. Bra med Twitter och bloggar där jag kan hämta in andra vinklar.

    SvaraRadera