onsdag 30 maj 2012

Media och SD del II. Björn Söder och Sverige






Okej. tack vare för mig nya inlägg av SDs Björn Söder så tänker jag inte försvara honom denna gången. Jag tycker fortfarande att DNs artikel var as kass. Jag gör blogginlägg som glad amatör så mina inlägg går inte att jämföra med en proffesionell journalists artikel i en av Sveriges största tidningar. Och denna blogg är till för att framföra mina åsikter och mina känslor för de som vill läsa. De som läser denna blogg kan knappast förutsätta att jag kommer med några inlägg som har något nyhetsvärde. De som läser DN ska kunna kräva att det finns nyhetsvärde i deras artiklar för det är väll därför man ger ut nyhetstidningar.

Tillbaka till Björn. Läste på Louises blogg. Hon har sparat ett inlägg från Björn Söders blogg. Jag förutsätter att det är äkta. En blogg är kanske inte säkraste källan och det skulle kunna vara så att det är smutskastning men det är inte den känslan jag får när jag läser hennes blogg. Hon verkar enligt mig äkta.  http://louisep.net/blogg/node/2186 Om ni läser den så kommer ni hänga med bättre i mina tankegångar. Om ni inte orkar så ska jag försöka kortfattat beskriva de saker jag väljer att ta upp men ni får inte helheten.

Varför tror vissa människor och då människor som ofta tillhör samma grupperingar att det var ursvenskar som bygde upp Sverige? Jag kan lova att Sverige är uppbyggt mångkulturellt. På 1600 talet var nästan 100% av sjöfartsstaden Göteborg bebodd av ickesvenskar. Vad skulle hänt om inte Vikingarna som vissa håller så högt tagit med sig trälar till Sverige. Var skulle Sverige varit om inte Turkiska och Ryska krigsfångar varit med och byggt upp Sverige efter sina frigivningar., Vi pratar 15 1600 tal. Vart skulle Sverige varit utan arabisk och romersk teknik, språk och siffror. Var i ligger faran med ett mångkulturellt samhälle? Varför är alla som inte tycker att Falukorv är det godaste som finns, och som tycker att knätofsar är lite ute sämre människor än de som tycker att det är det?

Kan man verkligen inte vara en stolt Svensk om man har sina rötter i en annan del av världen. Kan man inte älska vårat land bara för att man flytt hit. Kan man inte få tycka att vissa av våra seder och bruk är lite märkliga utan att få det kastat på sig att man kan återvända till svält och krig om det inte passar. Kanske vi ska använda det mot de som inte tycker om att Sverige tar emot flyktingar. Gillar du det inte så flytta till ett annat land då. Näää det är vårat land, våran kung, våran fana (Flagga heter det som vajar på flaggstängerna. Fanor är dekorerad duk på en stång som bärs och det finns ingen regel för hur den svenska fanan ser ut de är ofta unika med små skillnader på alla.) Vårat land ? Vem har bestämt det? Våran kung? Importerad från annan kultur som iochförsig har likheter med våran ? Våran Flagga ? Japp men flaggan fanns långt före vi hade våran. Danmark var först med offeciell flagga. Våran flagga är sydd efter en syn som Erik den helige fick när han landsteg i Finland 1157 i Sveriges första korståg. Gott, en religiös symbol kan visst vara asviktig för människor som tycker att Sverige skall vara fritt från religioner. Hade det inte varit mer naturligt för dessa grupper att försöka lansera det gamla riksvapnet med blå botten och tre gula kungakroner ? Riksvapnet finns dessutom på ett otal fanor som använts sedan 1100 talet. I Sverige bor vi dessutom 21 personer per kvadratmeter. Skulle det inte få plats ganska många människor till innan det börjar bli trångt.

Björn var hungrig när han gick i Malmö men han tänkte hellre förbli hungrig än att äta något utländskt och till sist hittade han ett ställe som sålde sillmackor. Men allvarligt. Hur säker är han på att det inte var importerad sill från något annat land. Varför kan man bo i hus byggda av tegel vilket araberna använde långt före oss. Varför kan vi gå runt i ett samhälle med vatten ledningar, akvedukter och annat som förbättrat hälsan på oss sedan man lärde sig att använda det, knappast en svensk uppfinning. Varför går vi till läkare när det faktiskt var romarna som kommit på mycket av det sjukhusen och doktorerna använder. Varför kan man inte äta mat från dessa länder? Skulle den inte vara bra nog? Förstår inte resonemanget. Jag gillar inte hur Turkiet behandlar kurderna men jag kan ha turkisk youghurt i kylen och jag kan äta kebab ändå. Jag gillar inte Kinas sätt att ta hand om oliktänkande men jag älskar kinesisk mat. Tror man inte att mat skulle vara viktigt för någon nation eller någon människa så är man nog ganska trångsynt. Alla försöker väll göra god mat av det man har tillgång till. Jag har inte hörttalas om att människor går in för att laga äcklig mat. Jag kan tycka att det är äckligt men den som tillagar maten har väll antagligen en tanke om att laga något han/hon skulle kunna tänka sig bli bjudna på.

Mat, kultur mm som är Svenskt är jag inte alltid helt stolt över. Jag gillar iochförsig blodpudding vilket inte alla andra gör. Vilket kanske skulle vara märkligt att äta i en annan kultur. Om jag måste fly från Sverige så skulle jag nog söka upp ett Ikea för att kunna få lite svensk husmanskost och kanske lyckas få tag i blodpudding. Surströmming däremot är absolut inte min grej, ja jag har testat. Lite kul att det är så svenskt, smakar nästan som den isländska delikatessen rutten haj. Den fina svenska dansen små grodorna är väll inget jag saknar om jag missar den på midsommarafton. Ja ni vet vart jag vill komma, fundera själva på vilka företeelser ni inte är stolta över. Ingen har någonsin bett mig lämna Sverige för att jag inte gillar vissa svenska seder och bruk men är man invandrare så skall man köpa all vår kultur annars kan man åka hem igen. Märkligt !

Nä du Björn Söder det är sådana som du som gör att den Svenska stoltheten blir lite ful i kanten. Kan inte du flytta härifrån så man kan vara riktigt stolt över den svenskamågkulturen. Tack för mig.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar