måndag 7 maj 2012

Droger vs mitt jobb

 
Jag jobbar som sagt som fritidsledare. En del av mitt arbete innebär att jag samverkar med socialtjänsten. En del av detta arbete går ut på att vara på fältet/fälta vilket betyder att vi rör oss i riskmiljöer där ungdomar finns. Riskmiljöer kan vara där vi tror det kan finnas unga människor och mycket alkohol. Kan vara där vi tror det finns droger. Eller andra ställen där vi tror att det är ohälsosamt att vara när man är ung.

Inte helt sällan får jag höra från folk att det är larvigt, att jag ska låta ungdomarna få festa på för så gjorde vi när vi var yngre. Att det inte är farligt att testa "lätta" droger, de flesta fastnar inte ändå. Att ungdomarna måste få ha lite roligt utan att vi lägger oss i. Att vi inte ska jaga ungdomarna.

Jag vill i detta inlägg försvara varför jag jobbar med det jag gör. Varför jag inte låter yngre ungdomar festa helt fritt om jag kan hindra det. mm.

Ni som passerat 30 kan väll tänka tillbaka på eran högstadie/gymnasie tid. Om ni skulle ha en återträff idag skulle alla kunna komma på den då? Skulle det saknas någon? Lever alla? Sitter någon inspärrad? Om du kommer på någon som inte skulle komma på grund av anledningarna ovan, skulle det då vara den ni trodde skulle få det svårt redan när ni gick i trean. Eller skulle det vara någon ni trodde det skulle gå bra för?

Jag vet iallafall om åtta personer som inte lever längre på grund av våld, självvåld eller olycka orsakad under drog/alkoholpåverkan. Jag vet om tre personer som inte lever på grund av olycka där andra varit drog/alkoholpåverkad. Jag känner åtminstonde tre tjejer som blivit slagna hemma av sin/sina sambos/män när dessa varit påverkade. Känner två personer som blivit våldtagna, bägge gångerna har gärningsmännen varit påverkade. Jag kännertill fyra personer som suttit/sitter frihetsberövade på grund av brott begångna under drogpåverkan. Sammanlagt 20 personer som jag känner till så väl att jag skulle kunna sätta mig och prata med dom om vi åkte samma buss. Altså inga främlingar. Just nu dök det upp två namn till i huvudet och jag har inte suttit och letat i minnet utan bara räknat på dem som kommer upp först när jag tänker på dessa grejer. Vissa av dessa personer skulle jag aldrig trott detta om medans andra var stämplade till misslyckande redan när vi var små.

Jag har varit med och tagit hand om ungdomar som råkat illa ut p.g.a alkohol/droger. Jag har ringt föräldrar vilket vi alltid gör när vi tycker att det behövs. Jag har varit med och kallat på polis. Jag har ringt socialjouren. Jag har sabbat fester. Jag försöker att alltid synas när vi är ute och fältar. Jag tycker det är viktigt att ungdomar vet att vi är ute för deras skull. Jag skulle inte må bra om jag visste att hade jag gjort något istället för att strunta i det så hade jag kunnat förhindra en olycka, våld, våldtäkt, dödsfall, livslångt beroende osv. Jag vill kunna se mig i spegeln och tänka att jag gjorde iallafall något. Jag vill kunna se andra människor i ögonen utan att skämmas. Jag vill inte att de ungdomar som jag träffar när jag jobbar skall vara ute för att ha roligt den sista gången i deras liv. Jag vill att de ungdomar jag möter i jobbet ska ha en chans att förverkliga sina framtidsdrömmar.

Varför använder ungdomar alkohol/droger då?  Det är väldigt individuellt. Det enda jag kan referera till är de gånger jag själv fått morfin av läkare eller när jag festat på alkohol. Alkohol kan absolut vara en stämningshöjare i rätt mängd, tyvärr är den mängden lägre än det totala intaget för många under festen ganska ofta. Morfin är nog det härligaste smärtstillande jag någonsin fått. Och då har jag fått det av läkare på sjukhus. Ingen drog kan väll vara otäck första gången man tar den om man väljer att fortsätta ta den. Farlig ja visst men otäck, nejdå. Jag skulle aldrig våga testa diverse olagliga droger eftersom jag är rädd för att jag i början skulle må bra och sen antagligen inte kunna sluta då det börjar bli illa.

Jag har läst om och varit på en hel del kurser om droger. Jag har sett baksidan av drogberoende. Jag behöver altså inte testa om det är farligt, jag kan utgå från att det är så och jobba utifrån det. Jag har aldrig hoppat från toppen av Rötlebron heller men jag kan avråda ungdomarna från det ändå för det skulle vara det sista dom gjorde. Jag kan säga att det finns inga lätta droger för jag har sett vad de ställer till med. Inte ens alkohol skulle jag kalla en lätt drog i vissa sammanhang. Ungdomar och även vuxna pratar om hasch som ett naturligt preparat och även som medicin så därför kan det inte vara farligt. Vit flugsvamp är också naturlig men jag petar inte i mig det ändå, samma med Gullregn, liljekonvaljer och en mängd med saker som växer. Att hasch skulle vara en medicin är fel. På vissa platser används det till att vara smärtstillande men det har inga läkemedels egenskaper. Det bara påverkar smärtcentrat i hjärnan.

Ni som tycker att vi som jobbar med att försöka skjuta upp alkohol/drog debuten är larviga. Skulle ni vilja ringa till 14 åriga Lisa-Stinas mamma och tala om att Lisa-Stina blivit våldtagen bara för att du inte ville störa när de verkade ha så roligt på festen tidigare på kvällen. Skulle ni vilja ringa till Lars-Pers pappa och säga, ledsen att Lars-Per körde ihjäl sig på vägen hem men jag ville inte störa när de hade så roligt tidigare ikväll. osv. Ni förstår vad jag menar. Skulle ni vilja att ingen gjorde något om eran son/dotter var 14 år och var på en fest där det förekom massor med alkohol eller droger? Jag skulle bli galen om ingen gjorde det besvärligt för mina barn att festa oavsett hur mycket jag festade som ung och att det faktiskt gått hyffsat bra för mig.

Jag har ingen aning om vem det kommer gå åt helvete för därför gör jag vad jag kan för att det inte ska bli någon av dom jag träffar på för en sak ska ni veta. Droger är fruktansvärt demokratiska. Dom skiter fullständigt i om du är fattig eller rik, vit eller svart, hetro eller homo, stor eller liten osv.

Kom också ihåg att minsta lilla dos av en illegal drog är en sponsring av stora kriminella nätverk. Någon tjänar pengar på att ställa till det för andra människor. Ni som köper skiten sponsrar, trafficing, prostitution, lönnmord, tortyr, sönderslagna familjer osv

Så till er som tycker att jag är larvig när jag gör mitt fältjobb, ni får gärna bli arga på mig om jag ringer och tycker ni ska hämta era barn för att de befinner sig i en riskmiljö. Ni kan håna mig, snacka skit om mig, skratta åt mig. Men jag gör inte mitt jobb för att ni ska må bra jag gör mitt jobb för att ungdomarna ska kunna förverkliga sina framtidsdrömmar och kanske hjälpa andra ungdomar när de själva är vuxna. Det ända jag kan göra är att jobba på, försöka vara en bra förebild och vara en länk till andra bra vuxna när behovet finns. Jag vill att ungdomarna skall komma till mig och mina kollegor när de har det jobbigt för vi har ofta kompetensen att veta hur vi skickar vidare ungdomarna till rätt vuxna. Så åter igen. Tyck vad ni vill, nu vet ni hur jag tänker och jag tänker inte ge upp någon föräns det är försent.

4 kommentarer:

  1. Jag har sagt det tidigare, men det tåls att upprepas: du är så klok! Jag är stolt över att du är min kollega och jag är glad att du är min facklige representant!!

    Kram i

    SvaraRadera
  2. Jag har sagt det förut och säger det igen :) Tack Ida. Jag är glad att få vara din kollega. Mycket av det jag tänker och skriver kommer fram av diskussioner med kloka människor, och du inspirerar och påverkar mycket.

    SvaraRadera
  3. Hur hamnade jag på din sida?
    Tja. Säg det. Slö surfade under sömnbrist..
    Men jag blev rörd över det du skrev om ditt arbete.
    Som far till tonåringar vill jag tacka dig och alla andra i vårat avlånga land som jobbar på fältet för att hjälpa våra ungdomar.

    Tack för att ni finns

    Stora Norrland

    SvaraRadera