tisdag 15 maj 2012

Regnig tisdagskväll vid Älvsborgsbron kan ge hjärnan frispel.

Jag har innan skrivit om att för att ungdomar ska göra det vi tycker är rätt så måste vi(samhället) göra rätt. Vi kan inte säga att gör så och göra si i stället. Våran kära statsminister har enligt DN ekonomi gjort ett uttalnde om att Etniska Svenskar i medelåldern har jobb och inte är representerade i arbetslöshetsstatistiken. Är säkert sant. Men va f-n är en etnisk svensk? Jag har frågat det förrut men ingen har svarat. Jag visste inte att Moderaterna hade samma defination på människor som Svenskarnas Parti. Är det en felsägning eller råkade han visa vad han tycker? Jag hoppas han tänkte rätt men sa fel. Inte ens Sverige demokraterna använder det uttrycket på de platser jag letat i alla fall.

Någon kanske tycker att jag är lite larvig. Men jag tycker inte det finns någon bra definition om vad en etnisk svensk är och det ger mig signaler om att det finns olika "raser" så som Linné påstod, han rangordnade dem dessutom. Våran stadsminister ska enligt mig inte prata i termer som används av människor /grupper som vill förminska andra människors värde. Säger han chokladboll eller använder han det gamla namnet?

Diskuterar detta ofta med ungdomar som jag jobbar med och då kommer ofta frågan upp vad är en äkta svensk. Jag brukar fråga om en person som är född i Sverige och som har en förälder från Sverige och en från något annat land är en äkta svensk. Jag brukar få svaret nej. När jag frågar om varför så kan ibland förklaringen komma att om man har en katt som föder sina ungar i ett stall blir det ändå kattungar och inte föl. Ett fattigt argument enligt mig då hästar och katter inte kan få ungar tillsammans. Om vi skulle utgå från att människor är indelade i raser som vissa tror. Hur kommer det sig då att olika raser kan reproducera sig över rasgränserna om det är fel. Varför dör inte dessa ungar om det naturliga urvalet bara låter den starke överleva. Jag tycker detta är bevis nog för att det inte finns en starkare/bättre/intelligentare ras.

Frågan kvarstår ändå,. varför använder Reinfeldt detta uttryck? Lär väl komma förklaringar de närmaste dagarna. Svenskarnas parti är väll i alla fall jublande glada nu när stadsministern har talat om att det finns något som heter etnisk svensk och genom det erkänner att formuleringarna i Svenskarnas partis partiprogramm är korrekt.

En annan sak som är skrämmande och rör våra ungdomar är. Det "gamla" gymnasiet ändrade det individuella programmet. Nu får inte ens alla gå det. Kommer du inte in där och inte på någon annan linje så står du utanför skolan och får hitta på något annat. Regeringens mål var att få ner antalet på dessa linjer från 22000 elever till 13000 elever. Nu har man ändå 22500 elever. Vilket måste betyda att grundskolan inte överhuvudtaget är anpassat till nya gymnasiet. Undrar vad herr Björklund har för medarbetare i utskottet. Något som är läskigt i detta är att den stora majoriteten av riksdagsledamoterna är lärare i grunden. När inte ens de vet hur det ser ut i sin gamla verklighet längre kan man undra om dom vet hur det ser ut på riktigt i t.ex vården.  Jag är allvarligt orolig över att vi sätter en orimlig press på högstadieelever att kämpa orimligt mycket för att komma in på gymnasiet. En sak med de nya linjerna var att få bort dom som inte vet vad dom vill från IV programmen. Vad ska de göra nu? Gå och skrota ett år och fundera. Förrut kunde de få vägledning och testa olika yrken genom praktik men det är kört med det nu. Ska man verkligen vara så säker på vad man vill göra när man är 16 år. Det finns elever som är trötta på skolan och vill ha praktik ett år för att sen komma igen. Den möjligheten är borta. Har man gått i skola i tio år kanske man måste ha grymt skickliga inspiratörer i skolan. Att ha samma jobb i tio år är inte samma sak, det är troligen självvalt. Många byter jobb och söker nya utmaningar. Svårt att söka nya utmaningar när man sysslar med samma sak hela tiden. Samma påtvingade uppgifter. Skulle jag eller mina kollegor inte ha några val utan vara tvungna att göra det chefer bestämmer utan att ha möjlighet att påverka skulle vi föra ett jädra liv och bli fruktansvärt ineffektiva.

Nä jag är inte helt nöjd med hur saker och ting utvecklas. Jag kan gnälla på skolan men jag tänker inte hugga på pedagogerna. De gör vad de kan och lite till. Förstår deras frustration och trötthet. Jag kan gnälla på politiker och det är för att jag är rädd för att vi ska få fler främlingsfientliga partier i riksdagen. Jag vill inte ha samma utveckling som i t.ex Danmark, Frankrike, Norge, Holland. Fler främlingsfientliga partier skrev jag ja. Jag hävdar att Sverige demokraterna är det. Nä jag tror att vi måste se om vårt hus och städa så att det är rent och fint när ungdomarna kommer hem. det är enklare för dom att hitta sina grejer om saker ligger på rätt plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar