tisdag 29 maj 2012

Media och SD


 Läste en rekomenderad artikel från DN om sverige demokraten Björn Söders facebook kommentar efter Loreens seger i Eurovision Song contest. Han skrev Sverige? läser på i artikeln och tänkte skriva ett inlägg här om korkade rasister.

Kom att tänka lite och läste artikeln igen. Hur kan jag veta att Björn Söder är en korkad rasist? Det som står i artikeln är en icke namngiven DN medarbetares tolkning av ett fb inlägg. Även om Björn Söder nu skulle vara en korkad rasist vad är det i hans fb inlägg som säger att detta är Sverige Demokraternas ställning. facebook kontot ser ut att vara hans privata så det borde ju betyda att åsiktens är hans privata eftersom den inte är delad från eller hämtad ur något Sverige Demokrat forum.

Vi får inte göra som vi beskyller SD för att göra. Vi kan inte klumpa ihop en samling människor och säga att de är likadana allihop oavsett hur korkade idéer vi tycker att dom har. Vi skäller på SD för att de klumpar ihop alla mörka invandrare och att de generalliserar. Här tycker jag att anonym DN skribent gör lika dant. DN skribenten köpte inte Björns förklaring om att Sverige? var en funderan över var det skulle innebära att få hit esc 2013. vet inte om jag gör det heller men jag kan in te vara säker på att det inte är så. DN skribenten däremot tycker att Björn ljuger så då måste DN komma med sanningen. Vilken sanning? DNs sanning.

Jag tycker det är lite väl billigt att hitta på en egen sanning för att kunna sparka lite till på SD. Jag tycker inte DN verkar trovärdiga i sitt betéende här. Givetvis tycker jag att man skall konfrontera grupper i samhället som sprider någon slags icke demokratiska värderingar, ja jag tycker SD passar in i den kategorin.

Jag tycker också att det är märkligt att det finns folk som tycker att esc 2012 vinnarens härkomst skulle spela någon större roll för det hon gör och gjorde för Sverige. Människor med sådana tankar som att det är inget värt för Loreen är inte etnisk svensk om det nu finns folk som tror på etniska svenskar. Dom kan ju knappast längta till fotbolls EM i allafall. Där vi har världstjärnan Zlatan i laget, eller längta till OS där Muhammed Mustafa och Al Hadji Jeng är med och leker med den blågula flaggan på bröstet. Jag blir lite små trött på sådant. Vad vore Sverige utan mångfald? Motsattsen till mångfald är väll enfald och i mina öron klingar inte detta så gott.

Som sagt att tolka saker och skriva i en av Sveriges största medier, är ett jobb som in nebär ansvar och fingertoppskänsla om man vill behålla trovärdigheten. Att provocera ingår också men att på ett så enligt mig kompetensbefriat sätt göra det verkar korkat. Vart finns journalisterna med journalist utbildning. Jag vill läsa vad proffs skriver. Samma sak om jag går till läkaren, jag vill inte träffa rörmokaren om jag behöver meicin mot t.ex astma.

En fundering till. Varför måste det skrivas om att Björn Söders tankar = SDs. Det kan vara hans egna som kanske till och med strider mot partiets. När Jonas Gardell är rolig är det bögsverige han representerar då. Att Carola vann esc en gång var det det religiösa sveriges hon representerade då . Fredrik Rainfeldts skilsmässa, är den ett moderat ställningstagande. Mona Sahlins något över dimensionerade tobleroneaffär är den ett socialdemokratiskt ställningstagande. Ulf Lundell, skulle han vara representativ i sina uttalanden för övriga missbruklare i Sverige?

Nä vi måste Fan kunna ställa lite krav på de som förmedlar nyheter i Sverige. Och ja jag är för en granskning av SDs parti program. Men möt dom på ett plan där de verkligen måste ta ställning i frågor där parti programmet ser odemokratiskt ut. Gå inte ut och gör en egen tolkning av ett fb uttalande som förklarats bara för att du vill visa att du inte är SD och tycker som dom. Det är bara ca 7-8% som röstar på dom, vi andra ca 90 % kan väll ta striden för demokratin. Jag tycker absolut att vi ska ha mångkulturellt samhälle, jag tycker att människor ska få bo här och tycka vad de vill, till och med Björn Söder. Men jag tycker också att man ska få säga emot. Man måste få väcka debatt och man ska få arbeta för sin sak. Men låt det vara riktiga saker. Inte en tolkning, som enligt "författaren" till Sverig? anser vara fel. Dessutom var tolken anonym.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar