onsdag 22 januari 2014

Cannabis !/?

 Blev lite nyfiken å hur de tänker i Centerns Ungdomsförbund när de säger att cannabis borde legaliseras. De vill att cannabis skall få säljas i speciella affärer och att det skall vara en åldersgräns på 20 år för att få köpa. De säger att ungdomar skulle respektera den politiken och att man skulle minska kriminaliter. De säger att det är farligare med alkohol.
 
Okej vart skall jag börja? Om man säljer i speciella affärer med en åldersgräns på 20 år skulle vi få färre ungdomar att röka på. Varför skulle det bli så? Vi har åldersgräns på vanlig tobak och det är ganska många som skiter i det och får tag på tobaken i alla fall, många som skiter i det och förser ungdomar med tobak. Skulle vi få de kriminella  ligor och personer som i dag smugglar in eller odlar själva att sluta sin kriminella gärning? Hembränningen gick ju ner när man fick föra n mer alkohol i Sverige! Jo förvisso. Men lastbilar överfulla med smugglad alkohol har ju ökat. Jag tror nog att de som gör pengar på cannabis kommer fortsätta göra det. De kommer aldrig ha högre priser än att det blir billigare att köpa av dom. Varför skulle dom välja att ge upp snabba pengar som staten inte tar en del av? Kommer de bry sig om en åldersgräns? Nej jag tror inte det. Är alkohol farligare? Det är lite svårt att jämföra eftersom de påverkar kroppen olika. Men oavsett om de ä mindre farligt eller ej, ska man legalisera en drog bara för att en annan skadlig produkt är legal? Jag tycker det verkar dumt.
 
Jag funderar över varför folk behöver ett stimulantia till. Varför är det så många ungdomar som söker sig till alkohol och droger? Antagligen testar man för att andra upplever positiva saker. Man testar själv och problemen börjar när upplevelserna som var normala innan bara upplevs med hjälp av gifterna. Och helt plötsligt behöver man öka doserna för att nå normaltillstånd. Känner tillräckligt många som fastnat både i alkohol och cannabis träsket. Människor som började och sedan fortsatte för att känna härliga rus. Enligt dem kunde de lägga av när de ville, de skulle varken bli alkisar eller knarkare. Tyvärr hade de fel. Gifterna blev nödvändiga. När de ökade doserna utan att de kom upp i normalnivå så var de tvungna att hitta starkare grejer. Det blev för dom en nedåtgående spiral.
 
Ni som är för legalisering, skulle ni tycka att det vore okej om era barn, syskon, föräldrar, vänner, partners skulle börja använda cannabis?
 
Jag är i alla fall helt på det klara om vart jag står i den frågan. Legaliser inte! Jag tror på forskningen som bedrivs i frågan. Jag tror på att hjärnan krymper, att man förlorar i intelligens, att det är skadligt   för många organ i kroppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar