måndag 13 januari 2014

Tankar runt övergrepp.

 Läste lite i Aftonbladet. Hittade denna artikel.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article374289.ab .

Blir lite ledsen. Blir ledsen över hur vissa viktiga vuxna behandlar en del barn. Gillar inte att skolan säger att de inget visste om flickan för hon var ny i kommunen. På de skolor jag har jobbat på så har man varit mycket noga med att det blir innehållsfulla överlämningar mellan skolorna. Inte säkert att man hade misstänkt graviditet i allafall.
Men det låter märkligt om de nu sagt att de skulle agera på samma sätt igen.

Socialchefen i kommunen säger att det är pappan som svikit flickan. Ja det säger nog ingen emot men vad tänker socialtjänsten i den kommunen gör för att de inte skall hända igen, tänker man ens titta på om man kan göra annorlunda eller mer?

Socialnämnden säger, visst kan flickan få ett förlåt om hon blir lyckligare av det. Jag hoppas de inte sagt så för jag tycker det låter som ett hån!

Eftersom det bara är pappan som svikit flickan och hon var rädd för at säga något till någon så får hon väl helt enkelt skylla sig själv, puckade ungen! Klart en tolvårig tjej skall börja prata med vuxna hon känner lite eller inte alls om övergrepp i hemmet, fattar hon inte det? Klart hon ska förstå att hon måste rasera hela sin tillvaro och börja anmäla. Hon är ju tolv år så hon är ju nästan vuxen. Nej självklart tycke jag inte såhär. Jag tycker att vuxenvärlden måste fundera på hur detta inte ska hända igen. Vems fel det än är att det gick så långt så kan man inte bara skylla på andra och ovetskap. Om samvekan mellan förvaltningar och instanser blir bättre så tror jag att man kan göra mer och tidigare.

Jag tror at det kan vara viktigt att satsa på Socialtjänstens fältare, Skolornas elevhälsoteam, Kommunens fritidsledare och Områdespoliser/närpoliser. Människor som jobba i områdena och ofta bygger relationer med ungdomarna. Personer som ungdomarna vet jobbar för deras bästa. Självklart kommer det alltid finnas ungdomar som far illa utan att vi vet det men målet måste väl vara att minimera och eliminera dessa händelser.

Sedan funderar jag på om långa fängelsestraff hjälper gärningsmännen/kvinnorna i sådana här fall. Jag anser att det inte är friskt att göra sådana saker. Jag hoppas man skulle hitta fungerande vård för dessa människor. Men de får väl skylla sig själva, de skulle ha livstid hela bunten! Eller inte, om det är sjuka människor som begår övergrepp så är väl tragiken dubbel. Nä så skulle jag inte säga om det var en flicka som jag kände som blev utsatt. Det är därför viktig att det finns ojäviga personer som tar tag i sådana här fall. Jobbar man med ungdomar och får ett sådant här fall i sitt knä så är väl det man kan göra att bry sig, att finnas där och att stötta, man skulle nog inte vara lämplig till att tala om vilken straffskala som skall användas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar