tisdag 7 januari 2014

Lite funderingar runt användandet av heliga skrifter för att beskylla.

 Har läst lite på bloggar om Jihad Jane, om hur folk som kallar sig Kristna vill visa hur Muslimer är, folk som kallar sig Nationalister vill visa hur Islamiter är. Får nog ge en poäng till nationalisterna där. Islamister är nog mer rätt benämning. Jihad Jane fick ju tio års fängelse för planering av mord på Lars Vilks. Lars Vilks Tyckte att det var lite hårt straff och tyckte hon skulle fått vård istället.
 
 Blir lite fundersam på folk som tror att alla muslimer är våldsverkare. Ja det finns fundamentalister bland muslimer. Jo det finns fundamentalister blad kristna. Läste om muslimer som våldtäktsbenägna. Kollade lite i de Kristnas bok, Bibeln. Där kan man läsa. " om en flicka blivit våldtagen i en stad och inte ropat på hjälp skall hon dödas genom stening" 5 Mos 22:23-24. Bara vill visa att det finns tokigheter överallt och att saker kan vara olika beroende på hur de tolkas och av vem.
 
Om ni frågar mig kan väl Katolicismen betraktas som på gränsen till sekt. Nej jag är inte tokig. Jag bara undrar vart i Bibeln det står att det ska finnas en Påve som står närmare Gud än andra människor.  En Påve som talar om vad man ska tycka om saker som äktenskap, sexualitet, rätt och fel. En människa som levt länge i cellibat ska tala om för människor vad som gäller för deras kärleksliv och sexliv.
 

Har inte läst så mycket i Koranen eller Toran så jag kan inte säga vad som står i de skrifterna men har förstått att de inte skiljer sig ljusår från gamla testamentet. En sak som diskuteras en del i olika forum där "kristna", "judar", "muslimer är väldigt överens är frågan om homosexualitet. "
Kvinnor och män med onaturligt umgänge ”De vet vad Gud har bestämt: alla som lever så förtjänar döden” Rom 1:26-31Är en bibelvers som används av "kristna" bloggare för att tala om att homosexuallitet inte är okej. Då undra jag. Vad är onaturligt umgänge. Penis i Vagina borde vara naturligt då. Könsorgan i mun onaturligt efter som två av samma kön skulle kunna göra så. Könsorgan i anal likaså. Då kommer min fråga här. Hetrosexuella som idkar oral och/eller analsex bör väl rimligtvis också förtjäna döden. Ooops, många fina "kristna" som fick rullgardin ner där! Som sagt jag vet inte exakt vad det står i Toran eller Koranen så jag lämnar det så jag inte sitter här och har fel. Ja Romarbrevet är från nya testamentet men det är väl det som Kristendomen bygger på. Här kommer ett citat från gamla testamentet "Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna, det är något avskyvärt" 3Mos 18:22
 
Läst mycket om muslimers kvinnoförtryck på bloggar. "Liksom kyrkan underordnar sig Kristus, så skall också kvinnorna i allt underordna sig sina män" Ef 5:24. Det kallar jag kvinnoförtryck.
"Döda kvinnor som ej kan bevisa de inte haft samlag" 5 Mos 22:20 Det kallar jag sinnessjukt. Det sjukaste av allt är att jag känner "kristna" som hävdar att de aldrig skulle gift sig om de inte var säkra på att deras blivande fruar var oskulder, människor (män) som har legat med hur många som helst innan de var giftas redo.
 
Vad vill jag säga? Använd inte de heliga skrifterna för att förtrycka, anklaga, förleda människor. Använd inte de heliga skrifterna för att rättfärdiga dina dumheter. Läs gärna skrifterna men tänk själv. Känn vad som är rätt och dela med dig av det som är gott och som får folk att må bra. Bli inte en blint lydande slav till någon Pastor, predikant, eller någon annan. Knutby tragedin är inte alltför länge sedan. Låt folk tillbe den Gud de mår bra av att tillbe. Jag vet vad jag tycker och tror och det enda sätt jag kan förmedla att det är ett bra sätt är att vara den människa jag vill vara och hoppas det tilltalar andra.
 
Som sagt vi kan inte skylla tokigheter på religioner, bara på tokiga tolkningar av religiösa texter. Om man ska följa böckerna blint blir det tokigt. Det bor ganska många kristna i det samhället jag lever i. Tydligen normala människor med kristen livssyn. Inga mord har skett här på butikspersonal som jobbar söndagar vad jag vet. De kristna som jag känner är för jämställdhet, De kristna som jag känner skulle aldrig drömma om att ta livet av en kvinna för att hon inte är oskuld fast hon inte är gift. Och ja jag använder "" runt ordet kristna i mitt inlägg för jag är tveksam på att det är kristna som tycker som jag påstår. När jag skriver bara kristna om de jag känner så är det för att jag vet att de är kristna och vettiga vilket borde vara samma sak men inte alltid tycks vara det.
 
Så snälla "kristna" fundamentalister och fundamentalistiska "nationalister" sluta ge er på t.ex muslimer och spridningen av lögner om dessa. Vill ni bråka så bråka med det farligaste vapnet av de alla. KÄRLEK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar