torsdag 16 januari 2014

Fältgruppen i Jönköping

 Hittade en insändare i Jönköpingsposten från den 27:e december 2013. Först blev jag förvånad över vad som stod i insändaren, sedan blev jag förbannad, uppgiven, ledsen och ännu argare. Kritik från insidan kallar sig avsändaren.
 
Det handlar om att Socialtjänstens Fältgrupp i Jönköping är överbemannad, De åker bra runt  sina bilar och eventuellt stannar dom vid någon fritidsgård och tar en fika med personalen och i bästa fall slänger dom käft med ungdomarna som är där, de är ute på skolorna någon gång per år och har föräldramöten om narkotika. Insändarskribenten vill att det ska räcka med två fältare och resten skulle kunna jobba i de överbelastade barn och ungdomsgrupperna i socialtjänsten.
 
Detta är en fruktansvärt orättvis bild av fältarna i Jönköping. Om Kritik från insidan jobbar inom socialtjänsten är detta helt sjukt, då hoppas jag inte det är okunskap som får hen att skriva så urbota korkat, jag hoppas det är avundsjuka. Skulle det vara en socialtjänstanställd och det beror på okunskap så har hens chefgjort ett grymt bottennapp i den anställningen.
 
Jag kommer att ge min bild av fältarna och fältgruppen här. Jag har 17 års samverkan, samarbete och samråd med Jönköpingskommuns fältgrupp att luta mig på så jag vet vilken bild jag har. Jag tänker ta påstående för påstående.
 
"Socialtjänsten inom Jönköpings kommun har en stor grupp fältsekreterare som åker runt i sina bilar och då och då dyker (mycket sällan) på någon av de få fritidsgårdarna vi har kvar. De fikar med personalen och kanske i bästa fall slänger käft med någon av ungdomarna":
 
 Äntligen har vi nio fältare i Jönköpingskommun. Nio fältare på ca 12000 ungdomar i högstadie och gymnasieålder. Jo Johan men alla har ju inte behov av en fältare! Nej det är sant men det är väl en väldans tur. Då skulle det behövas 10000 fältare till. Däremot vet de flesta ungdomar i området vem som är fältare och de vet att de kan vända sig till dom i både stort och smått. Ja de åker runt i bilar. Det skulle vara meningslöst och fara kors och tvärs genom kommunen på cykel eller ännu värre gå den vägen. Ja de dyker upp på fritidsgårdarna då och då, väldigt ofta om det finns behov av det, bara för att kolla läget helt allmänt ibland. Jönköpingskommun har 9 fritidsgårdar, 1 ungdomens hus och Brunnen som är en plats för gymnasieungdomar. Ja det är klart de får en kopp kaffe när de kommer, klart det blir fika, blir det när polisen, föreningsfolk, och andra besökare kommer med. Men att sätta sig och växla ett par ord om hur läget är i området är guld värt då vi jobbar utifrån olika vinklar men med samma ungdomar. Att de kanske skulle slänga käft med någon ungdom är ju att minimalisera vad fältarna gör. Klart de slänger lite käft med vissa ungdomar men det är väl bra. Handlar ju om att bygga relationer. Vad insändarskribenten tydligen inte förstått är alla samtal fältarna har med många ungdomar, det stödet fältarna är för många. Den enda vuxna som vissa ungdomar vågar öppna sig för. En av få vuxna som de träffar på veckorna som orkar bry sig som orkar prata som orkar stötta. Jag tycker insändarskribenten är fruktansvärt oförskämd som påstår att fältarna inte gör något när de är ute och åker.
 
"Någon gång om året har de föräldramöte angående Narkotika. Varför inte bedriva ett kontinuerligt arbete bland ungdomarna själva året om på exempelvis skolorna?"
 
Jag tänkte inte skriva det men jag gör det ändå. Det måste vara en mycket korkad person som skriver något sådant! Sant är att de en gång om året i år 6,7,8,9 och 2:an på gymnasiet är ute tillsammans med skolkuratorer, annan skolpersonal, fritidsförvaltningens fritidsassistenter (Fritidsledare) och är med på föräldramöten där det bland annat diskuteras narkotika. Vad insändarskribenten har missat är all annan samverkan som fältarna deltar i. Vi har lokala samverkansgrupperna där Skola, Socialtjänst, Fritid, kultur och polisen ingår. Där det jobbas för att området skall bli bättre för ungdomarna. Det finns en lokal samverkansgrupp(LSG) knuten till varje skolområde. Till den lokala samverkansgruppen finns ett nätverk kopplat. Ett nät som skall verkställa det LSG kommer fram till skall göras, i det nätverket är fältaren, Fritidsförvaltningens SBU Fritidsledare på området, skolans kurator, skolans fritidsledare och i bland polisen de som samverkar. Många nätgrupper jobbar för att minska skolket, för att minska skadebeteenden bland ungdomarna, en del nätgrupper är inne i skolorna och kör värderingsövningar, medverkar vid lägerskolor eller hänger lite på skolorna för att prata med ungdomarna. Detta är i högsta grad förebyggande arbete.
 
Insändarskribenten vill att vi ska ha två fältare kvar och de andra sju skall över till socialtjänstens barn och ungdomsgrupper för de är överbelastade. Hur dum är man om man tror det är lösningen? Hur tänker man när man sätter dessa grupper mot varandra? Socialtjänstens barn och ungdomsgrupper är otroligt viktiga men sätt inte dom mot fältgruppen, det är bara korkat. Det jobb som fältarna gör inbillar jag mig gör att resten av socialtjänsten får mindre att göra.
 
Allt uppsökar arbete som fältarna gör på veckoslut och helger, storhelger diverse arrangemang så som Dreamhack, Jönköpings marknad, Rix FM festivalen, skolavslutningsveckan mm mm har tydligen insändarskribenten missat helt vilket är tråkigt. Fältarna gör ett stort jobb när Jönköping vill ha trevligt. Skulle hända mycket mer olyckliga saker om de inte var i stan.
 
Allt individarbete och allt grupparbete som fältarna gör verkar gått insändarskribenten förbi det också. Flera av fältarna jobbar med Repulse enkelt förklarat, impulskontroll. De har stödkontakter med ungdomar, de jobbar med kill och tjejgrupper, grupper med motsättningar osv 
 
Ja visst finns det fler som gör stort jobb dessa tillfällen, i skolan, med ungdomar som har det lite jobbigt men insändaren handlade om Jönköpings kommuns socialtjänsts fältgrupp så därför har jag koncentrerat mig på den gruppen i detta inlägg.
 
Ja jag vet vad en del kommer säga bakom ryggen på mig. Att fältarna är mina idoler, att jag ser upp till dom, att jag är köpt av dom och andra grejer som inte lämpar sig i skrift. Sanningen är att jag verkligen uppskattar fältarna i Jönköping, jag tycker dom gör ett fantastiskt bra jobb för ungdomarna i Jönköping, att jag verkligen har uppskattat sjutton års samverkan, samarbete och samråd och hoppas det håller i sig i väldigt många år till. Att få sådan skit kastat på sig även om det bara är en insändare kan inte vara roligt när det uppenbarligen handlar om smutskastning av en fantastisk verksamhet!
Detta är min bild av fältgruppen i Jönköping

Jag har inte fått med allt dessa fältare jobbar med men jag har fått med det jag sett, det jag samverkat i. Vill ni veta exakt vad en fältare gör så ta kontakt med Fältgruppen, jag tror de gärna berättar om sitt arbete. Och du Kritik från insidan ta kontakt med dom så får du hela bilden.

4 kommentarer: