fredag 7 februari 2014

Mobbing

 Läste att 371000 vuxna blir mobbade på jobbet varje år. 371000! Det är ganska många. Och så undrar vi varför barn mobbas. Jo i och för sig är barn klokare än vuxna väldigt ofta men vi vuxna tvingar ju barn att bli just vuxna. Och vi tvingar på dom hela vuxenpaketet.
 
Undrar hur många som jobbar med människor som mobbas? Alldeles för många tror jag. Jag tänker lägga krutet på skolan för där går alla barn och ungdomar med bara några få undantag. Jag menar absolut inte att alla lärare mobbar varandra men som sagt jag jämför bara vuxna och barn/ungdomar och då är det lättast för mig att göra det på arenan där de möts ofta och många.
 
Lena har bytt klass av någon anledning och är ny i det gänget. De andra barnen fryser ut henne för de tycker de har det bra och tjejerna vet att Lena är omtyckt så de vill inte släppa in henne i gruppen för de är rädda för att kompisarna börjar lyssna på henne och ger henne plats som de andra delade på innan. Man talar inte om för Lena vart man skall vara efter skolan, man låter inte Lena sitta med i matsalen, man ger inte Lena info hon missar när hon av någon anledning är borta från någon eller några lektioner. Detta skulle vi vuxna kalla utfrysning vilket är mobbing. Säg att Lena är lärare. Hon har bytt arbetslag. De andra i arbetslaget vet att hon är duktig på sitt jobb, man vet att hennes gamla arbetslag uppskattar henne. Man vill inte i det nya arbetslaget göra saker som Lena vill. Man väljer att göra som man alltid gjort. Man informerar inte Lena om planer man har. Man hälsar inte på henne när hon kommer till jobbet. Man ser till att fikabordet är fullt när et är rast osv. Detta är utfrysning och alltså mobbing. Är det lika illa eller borde vuxna Lena klara detta bättre än eleven Lena?
 
Om en elev mobbas så reagerar förhoppningsvis de vuxna i skolan. Man pratar med eleverna, kanske med föräldrarna. Man pratar om att man inte behöver älska alla men ska respektera varandra när man är i skolan. Om en vuxen mobbas vem reagerar och agerar då? Är det lika själklart att reagera? Kan rädsla för vad övriga kollegiet hindra folk från att agera? 
 
Ja hävdar att vuxenmobbingen i många fall är värre. Barn/ungdomar som mobbas är absolut ingen bagatell, finns barn som tar livet av sig på grund av mobbing. men finns det vettiga vuxna runt dom så får de ofta bra hjälp att lösa situationen.  Många vuxna som också tar livet av sig p.g.a mobbing. Har de samma skyddsnät som eleverna? Vi ojjar oss över mobbingen på sociala medier bland ungdomar. Absolut något att ta på allvar. Vi vill gärna reda ut vad som blev fel bland ungdomarna och ofta slutar mobbingen och man accepterar att man inte gillar varandra men man gör inget väsen av det. Hur ofta ojjar vi oss om en kollega blir mobbad? Jag tycker inte vi vill reda ut det, vi hoppas någon annan gör det. Vad som orsaka mobbingen tar vi inte heller tag i för det kan vara så att tuffa jag blir liten för jag har en del i det och då blir det lite jobbigt.
 
Mobbing är alltid ett problem oavsett om det är ungdomar eller vuxna som blir utsatta. Mobbing känns lika mycketför vuxna som för ungdomar även om många vuxna låtsas kunna klara situationen oftare än ungdomar. Jag har jobbat med över 250 kollegor, (har jobbat på ett par stora skolor och förskolor) jag älskar inte alla dom. Jag har pratat skit om många men bara med vänner som inte startar rykten på stan. Jag är inte speciellt stolt över det. Men när jag jobbar så måste jag vara professionell. Jag måste bortse från mina känslor för en annan människa och se till att jobbet blir gjort på bästa sätt. Jag vill verkligen inte att en människa ska bli sjukskriven p.g.a mig. För jag vill inte bli sjukskriven p.g.a dig. Och om vi jobbar för att inte ungdomar skall göra illa varandra fysiskt eller psykiskt så kan vi vuxna inte göra varandra illa fysiskt eller psykiskt. Tro mig! ungdomarna vet när det inte står rätt till bland oss vuxna och ska vi då tala om att dom gör fel så kan vi få problem med vår trovärdighet. I bland måste vi vuxna vara de vuxna som vi utger oss för att vara och är den kostymen för stor så har vi problem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar