söndag 19 januari 2014

Jämställdhet? Feminism? Rapakalja?

 Pratade lite med en vän om programmet Debatt om feminismen. Hon frågade om feminism inte kunde vara bred. Jag sa jo men la ut lite text om varför de var lite smalspåriga, Jag har funderat lite runt det jag svarade och inser att det måste vara en bred fråga. Frågan jag fick var klockren och jag förstår att feminism är en väg till jämställdhet. Det handlar ju bara om att man tycker att alla människor oavsett kön skall ha samma rättigheter och skyldigheter. I det läget borde feminism vara jätte brett. Jag är för jämlikhet men är inte säker på att jag agerar så jämställt alltid, säg gärna till mig då. Alltså är jag för feminism, vore konstigt annars. Håller inte med i alla frågor, eller snarare tror inte på vissa vägar för att nå målen.
 
Det handlar inte om att jag vill sitta och snyfta till Pretty Women eller att jag vill kunna dricka vin i stället för öl på krogen eller att jag vill ha lägre lön. Det är de argumenten jag får mot mig när jag diskuterar jämstäldhet med män. Om någon visar känslor och råkar vara man så fine, gör det. Om någon hellre vill ha vin i stället för öl när man festar med grabbarna så fine, vad är problemet. Att jag skulle vilja ha lägre lön kan bara en idiot tro! Om man kan höja lönerna för alla som inte har en jämställd lön. Jag tycker absolut att kvinnor skall upp på samma löner som män, inte att man skall sänka alla mäns löner till kvinnornas nivå. Men det finns inte pengar till det säger någon då. Okej om det är sant, sänk männens löner då! Men männen har ju kämpat sig till sina löner det är ju inte rättvist att sänka de lönerna! Jasså, kämpat hårt eller? Männen har ju fått sitt löneläge på grund av en pissig kvinnosyn när kvinnorna började jobba. Ungefär som att säga att Habo IFs F06 or skulle möta FC Barcelonas herrlag. Gå ut och vinn nu tjejer, gör Messi 90 mål så gör ni 91 annars får ni skylla er själva.
 
Ordet Hen verkar vara en het fråga inom feminismen, i övriga samhället med. Med en liten skillnad, en del feminister vill inte ha det ordet för då kommer ordet hon på tredje plats. Han hon hen. Han kommer tydligen alltid först. På bloggar, i intervjuer, i artiklar osv verkar många inte vilja ha ordet Hen för det finns tydligen bara två kön. Inte hela världen som håller med. Tyskland och Holland verkar ju insett att det kan finnas flera kön. Jo även biologiska dessutom. Men om teorin om två kön stämmer som en del hävdar rätt så högljutt och hävdar att dt varit så i hundratusentals år så är det så det ska vara oh det är naturligt. I så fall kanske jag skall åka ner till gräddhyllan slå ihjäl ägaren till finaste huset och sedan flytta in i det. Vadå, krig om mark och tillgångar har funnits i hundratusentals år och måste väl var naturligt. Men krig skadar ju och dödar människor Johan. Det går ju inte att jämföra har jag hört. Okej, antifeminism och ojämställdhet skadar väl verkligen människor och det dödar också!
 
Lite spännande diskussionen om naturligt också. Okej Män har alltid jobbat tydligen och försörjt familjerna. Så diskuteras det. Det kanske är så. Läser man historia så är det tydligen så. Det har bara funnits två kön, det är tydligen naturligt. Då undrar jag. Är det den genmanipulerande naturen som heter jorden och dess historia som man syftar på? Det verkar faktiskt så. Så nu undrar jag några saker. Blåa ögon är det naturligt? Nä inte det minsta, det är en mutation som visserligen är mycket gammal men likväl en mutation. Är det naturligt att köra hästar i vagnar och sen sitta på dom och hoppa över hinder på tid? Nä, inte ens hästen är väl naturlig. Varför är vi inte encelliga djur i havet? Finns ju hur mycket som helst som inte är naturligt om man resonerar så.
 
Om utveckling är naturligt så är väl rimligtvis blåa ögon naturligt, lika så hästar och dess olika användnings områden och varför vill man då stoppa utvecklingen inom jämställdhet, feminism, antal kön osv. Det handlar ju om utveckling så det borde vara naturligt.
 
Jag tror att jämställdhet och feminism. Allas lika värde oavsett kön, kulturell bakgrund, religiös bakgrund, ekonomiska förutsättningar osv. är läskiga frågor. Ska vi ha ett absolut jämställt samhälle med allt vad det innebär så kommer människor få släppa ifrån sig makt. Man skulle få ge upp privilegier. Man skulle konkurera på lika villkor. Det tror jag är jobbigt om man har levt på plussidan. Därför tror jag att det kommer ta lång tid innan vi har ett absolut jämställt samhälle men det är ju ingen orsak för att ge upp. Kämpa på alla som tror på alla människors lika värde.

2 kommentarer:

  1. Håller som vanligt med dig i stort!
    Tyvärr har jag resingerat och sköter i att ta diskussioner med dem sin inte vill förstå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Ida. Jag vet att du inte resignerat. Du brukar ju bita ifrån när det gäller orättvisor.Fortsätt med det. Du är en klok människa ;)

      Radera