fredag 26 april 2013

Tankar kring Hbtq angående folk som blivit provocerade av Södra Latin

 Såg på Sveriges radios hemsida att folk blir provocerade av att Södra Latins gymnasie har infört omkädningsrum för de som inte känner sig bekväma med att byta om med andra killar eller tjejer.
 
Så här skriver Blondinbella på twitter. "Kan fortfarande inte komma över Södra Latin införande av tredje omklädningsrum för hermafroditer", "Ja, så gott jag vet så finns det bara två kön. Även om man har annan läggning är man ju fortfarande ett kön","Hur långt ska vi dra det? Ska vi lägga till en toa ockpå offentliga platser för de som inte är en man eller en kvinna? En egen hentoa?", "Ska vi hitta på ett till yrke ockför de som inte känner att de kan gå till en gynekolog eller urolog för att man är något där i mellan?", "Ska vi göra en hen-avdelning i klädbutikernaatt ingen blir kränkt över att det bara finns manliga och kvinnliga kläder?"
 
Lite frågor jag kan tänka ut till Isabella (Blondinbella) är. Varför hermafrodit? Det handlar väl sällan om att ha två kön från födseln? Om vi tar t.ex homosexuella killar så handlar det väl inte så ofta om att tycka att man har fel kön, det handlar väl om att bli kär i någon av samma kön? Hen toa kanske är en idé men man är väl sällan mer en en eller möjligtvis två på toan, det är ju inte fullt med andra människor där samtidigt. Jo kanske på en urinoar men det finns väldigt många hetrokillar som inte tycker det är så mysigt där heller utan man väljer att stänga in sig på egen toalett för de flesta verkar vilja vara själva när de gör sina behov. Kan vi inte bara ha toaletter och urinoarer? Varför måste vi ha herr och dam avdelningar alls i klädaffärerna? För att det blir smidigare säger någon. Men om jag ser en snygg tröja på damavdelningen så kanske jag inte är så sugen på att gå och be att få prova den för jag vill inte att folk ska tro att jag är något jag inte är. Varför vill jag inte det? Är jag inte tillräckligt stark? Människor som inte rör sig inom de normer som gäller blir inte alltid behandlade med den respekt som de är värda. Kan vara skitjobbigt att bli behandlad som mindre vetande eller som en störd person.
 
Vad är problemet för alla som blir upprörda över hen begreppet?, över att Södra latin har tre sorters omkädningsrum?, och allt annat som har med hbtq att göra. Jag är helt säker på att ni kan leva era liv precis som ni gör nu, ingen kommer att tvinga er bli varken h,b,t eller q. Jag kan tänka mig att det var lika irriterat när man införde kvinnlig rösträtt en gång i tiden. Många säger ofta att vi inte ska se saker och ting svart eller vitt. Vad folk inte alltid tänker på är att mellan vitt och svart finns det en gråskala men det finns även en palett av härliga färger. Vad är problemet med att man försöker underlätta för människor? De olika handikappsförbunden är med och utformar samhället och det finns reglerat i lag på hur det får se ut för att alla ska kunna vara en del i samhället med samma rättigheter som alla andra. Det är det ingen som klagar över. Varför tar Isabella inte upp om det verkligen behövs så många handikapptoaletter, de är ju nästan alltid lediga ändå. Jag kanske ska förtydliga att jag tycker det är bra med handikappsanpassningar.  Jag tycker det vore naturligt om hbtq organisationer också fick vara med och skapa samhället, bara för att de vet vad som behövs för de vet vart deras problem finns.
 
Men Johan det vet väl alla att hbtq personer blir illa behandlade ibland. Ja det kan man ju läsa på alla medier ganska ofta. Alldeles för ofta. Varje gång en människa blir illa behandlad är det för ofta! Men vad gör vi åt problemet? Hur pratar vi, vilka uttryck använder vi om vi vill platta till någon?  Jag har varit på föreläsningar där människor funderar på om det är en kille eller tjej som föreläser. En sådan fundering kan ta allt fokus och man tar inte in något av det som förmedlas bara för att man måste veta. Varför måste man veta? Det är tråkigt om man missar en bra föreläsning bara för att man måste veta vad det är för kön på en föreläsare. Det är inte bra om man inte inser att man missar saker för att man fokuserar så mycket på kön. Det blir då också svårt att sätta sig in i och förstå problem som drabbar hbtq personer mer än hetropersoner så som mer våld, mer sexuellt våld, mer kränkningar osv.
 
Det ska bli mycket spännande att se hur hela Qom ut och Qom ut paraden  kommer att mottagas av Jönköpingsborna. Jag önskar Frida Ohlsson Sandahl med medarbetare ett stort lycka till. Jag hoppas detta kommer gå bra och att det blir ett återkommande arrangemang som förhoppningsvis skapar förståelse mellan människor och insikt att många normer är överskattade. Jag hoppas att samhället hittar nycklarna till låsta dörrar och öppnar dom och hakar av dom från gångjärnen. Jag tycker det är bra att Ung HBTQ i Jönköping har en plats att träffas. Men det borde kunna vara självklart att man kan träffas på vilken fritidsgård eller träffpunkt som helst i kommunen. Man kan träffas på dessa ställen men jag tror kommunen måste vara mer inbjudande i det läget.
 
Frida Sandahl Ohlsson verkar vara en mycket klok människa, följ Frida på twitter och gilla Fridas fb sida så får du lite mer inblick och kloka argument.
 
Som jag sagt innan. Kön, sexuell läggning, ursprung, kulturell bakgrund,  funktionsnedsättningar, religion, osv är ovidkommande så länge man respekterar andra människor, man respekterar olikheter, man inte kränker andra. Ja det finns dom som blir kränkta av att man vill ha jämställdhet mellan hbtq och hetro personer. Men vad jag menar är att man kränker inte andra för vad/vem de är/vill vara. Om jag känner mig kränkt för att människor säger att de är t.ex homosexuella så är det ett problem jag har och måste jobba med. Jag kan säkert känna mig kränkt om jag tycker det är fel men jag ser inte det som en kränkning för det.
 
Jag tycker om när människor vågar vara sig själva, det blir mer kärleksfullt då. Ingen kan tvinga mig att känna eller tycka något. Så länge jag blir accepterad oavsett brister och fel så bör väl jag acceptera andra som bara är sig själva. Vänner och ni jag inte känner är ni i närheten av Jönköping 17-19 Maj så missa inte Qom ut, Hbtq festivalen i Jönköpings Län.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar