tisdag 9 april 2013

Internationella Gin & Tonic dagen, behövs den?

 
 I dag är det tydligen internationella Gin & Tonic dagen. Säkert ett hantverk som folk kan vara stolta över som många andra hantverk.  Min fundering handlar inte om sprittillverkare, många som är duktiga och gör det på ett hantverksmässigt sätt. Jag funderar bara på varför man har en internationell Gin & tonic dag. Måste vi ha en speciell dag för sprit sorter? Jo man har ju våffeldagar, semledagar, kanelbullsdagar osv. Vi har helgdagar som styrs av religion, ja visst men måste man ha en speciell dag för sprit? Varför inte Johan? Därför att alkohol ställer till ganska mycket jäkelskap i många familjer. Och det göt inte religion eller? Jo absolut, finns många avarter där med. Jag bekymmrar mig över folk som inte kan dricka på ett sunt sätt, folk som blir agressiva och utsätter andra för diverse våld efter ett för stort intag av alkohol.Okej, och religionen kan inte förstöra familjer? Religion kan inte kränka kvinnor grovt? Religioner skapar inte våld? Jo absolut kan religionen bidra till det.
 
Hur tänker jag då? Jag tänker att det verkar som att livet blivit tråkigt för många när man måste ha en internationell spritdag en tisdag. Att det är reklam för alkohol varje fredag i tv och på radio. Reklam ja, vintips kallas det men så länge det inte är oberoende företag utan leverantörerna som betalar/sponsrar programmen så anser jag att det är reklam. När man hör på tv på fredagsförmiddagarna om vilket vin man måste ha till helgen så undrar jag vad folk tycker när jag inte köper vin varje helg. Har livet blivit så tråkigt att vi måste berusa oss när vi är lediga? Vill du dricka och tycker du kan hantera det så drick. Det är inte det jag är emot. Det är sättet att marknadsföra drickandet. Det är sättet att ha internationella spritdagar jag är emot. Jag skulle vilja se reklam om vilken kyrka jag ska gå i på söndag. Hade det blivit livat då? Man kan väl klara en helg utan kyrkan? Varför ska jag se reklam om kyrkan, jag vill ju inte gå dit. Varför skulle tv kanalerna visa reklam om sånt vi inte tror på?
 
Finns många bra kyrkor/församlingar där man får tänka och tycka själv, där det är okej att frågasätta  saker och diskutera med de andra medlemmarna. Finns också en hel del kyrkor/församlingar där det inte är okej och dom vill jag inte att folk ska fastna i. Jag vill inte heller att folk ska fastna i ett spritberoende, då man inte bestämmer själv hur man ska dricka utan där kroppen tagit över dryckestänket från dig. Men många kan ju dricka på ett bra sätt Johan! Vad är ett bra sätt? 
 
Inte helt ovanligt att berusade män på krogen t.ex taffsar på tjejer/kvinnor i kjol, skulle de göra det när de sitter nyktra på lunchresturangen? Antagligen inte för de vet att det är fel. Varför göra det när man är onykter på krogen då? För att man kan och går det åt helvete kan man alltid säga att man druckit för mycket. Altså är man usel på att dricka sunt. Varför muckas det oftare i krogkön än Icakön? Jag tror det kan ha med berusningsgrad att göra. Varför är det inte okej att köra bil full eller arbeta full? För att man börjar tappa omdömmet efter väldigt lite alkohol. Misshandel hemma tenderar att öka när alkohol är inblandat, fallskador lika så, sexuella ofredanden i offentliga miljöer verkar vara vanligare om alkoholen flödar osv. Det är tråkiga bieffekter av alkoholen så därför tycker jag inte att spritdrycker behöver en internationell dag. Drick om du vill, men ta ansvar för dina handlingar. Kom ihåg att alkoholen inte tar ansvar för något alls, alkoholen är dessutom jämlik, den skiter i kön, etnicitet, kulturell bakgrund, ålder osv. För stort intag och det kan gå illa oavsett, och när blir det för stort? Hoppas du inte testar vad du klarar utan vet när du ska säga nej tack. Bara lite funderingar en tisdags natt appropå internationella Gin & Tonic dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar