onsdag 3 april 2013

Är jag Normal? Är du normal? Vem är normal?

 Läste på Aftonbladet om Robbie Rogers, amerikansk landslagsspelare i europeisk fotboll som "kommit ut" som homosexuell. Han har nu slutat med fotboll för det går tydligen inte att vara homosexuell och fotbollsspelare på elitnivå om man är man.
 
I kvinnlig lagidrott verkar det vara ganska så okej att tala om att man är homosexuell men inte lika okej i manlig lagidrott. Jag tror ju att degt finns betydligt fler manliga elitfotbollsspelare än Robbie som inte är hetrosexuella. Varför ska dom behöva hålla det hemligt? Absolut så finns det många tankar om homosexualitet i världen, på vissa håll är det i lag förbjudet, på vissa håll är det en stor synd och på vissa håll så tycker man det bara är äckligt fast man inte är religiöst aktiv eller bor iett land där det inte är ett brott.
 
I länder där det är förbjudet så har jag full förståelse för att man vill hålla det hemligt då man riskerar straff. Jag tycker ändå att FN borde göra klart för dessa länder vad det står om mänskliga rättigheter i FNs stadgar. Om man ingår i eller där organisationer som tycker det är synd finns nära en själv så har jag också en förståelse för att det kan vara svårt. Jag tycker att regeringen ska gå in och tala om varför man skrivit på FNs stadgar vad det gäller mänskliga rättigheter. Men det som kan betraktas som bara homofobi och som nog är ganska vanligt, där borde det gå att få folk att acceptera homosexualitet och det borde inte vara lika svårt att "komma ut". Hur tänkte jag nu? Jag kan tycka det är märkligt att man håller på och hånar, kränker och misshandlar människor som vill vara lyckliga i sin person även om man gillar personer av samma kön. Hör ofta människor säga att det är ju äckligt att se två tjeer eller två killar hångla. Kan man ju tycka. Jag tycker det är äckligt att se fulla grabbar stå och sluddra förslag till tjejer och gärna ta dom lite på rumpan eller brösten för att visa att förslagen är allvarligt menade. Skulle jag börja slå eller kränka dom personerna då? Nä, varför? Jag har full förståelse och jag uppmanar gärna er tjejer att klappa till grabbar/gubbar som beter sig så för dom ger oss andra dåligt rykte också! Men jag går ju inte fram och misshandlar en sådan grabb/gubbe. Jag kan ju inte bestraffa ett fel med ett ännu värre fel, eller? Men jag kan uppmana till det? Ja det kan jag för om någon inte fattar att de passerat en gräns så måste det väl vara okej för gränsägaren att tydliggöra vart den går!
 
Tillbaka till idrotten. Skulle det bara vara i kvinnlig idrott som det finns homosexuella? Många skällde på Liston Söderberg när han var elittränare för hans uttalanden om invandrare, homosexuella och andra som inte passade in i hans syn på idrottare. Är det skillnad på att stå öppet för sina åsikter jämfört med att hålla dem tysta för det är ändå den normen vi idrottar efter så man behöver ju inget säga. Fördelen med det är att ingen då kan beskylla mig för att ha fördomar. Om man har åsikter som man inte vill framföra men som man kan ha för det har ju alla andra inom mitt gebit, har man inte då erkännt för sig själv att man har fel?
 
Robbie som spelade i Amerikanska landslaget kan ju inte varit en dålig fotbollsspelare. Tydligen så blev han en sämre spelare när han talade om att han är homosexuell så han valde att sluta för det funkar tydligen inte att vara homosexuell och manlig elitidrottare. Hur kommer det sig att det är okej i idrottsvärlden att vara kvinna, homosexuell och elitidrottare men att det inte är okej att vara man, homosexuell och elitidrottare?
 
När man hör folk prata och ser folk skriva så får jag lite funderingar kring varför är det så här? Varför är det inte okvinnligt att vara homosexuell när det verkar vara omanligt att vara det? Fjolla, kärring, bögjävel är ju typiska ordval för någon som inte presterar det man kräver på en idrottsaréna. Jag har däremot aldrig hört någon skrika fjolla, gubbe, jävla flata efter kvinnliga idrottare som inte presterar det man kräver.
 
Jag har hört det förut så kom gärna med det igen! Män är ju sedan stenåldern den som försvarar sin kvinna, sitt hem sina ägodelar, det är alltid männen som gått i krig och försvarat sitt land. Det är alltid männen som gjort det tunga arbetet osv. Okej Försvara din grotta, ut och fixa mat som den jägare du är. När jag tänker på det så ser jag oftare kvinnor än män på Ica. Hmmm, har kvinnorna tagit matfixarjobbet ifrån oss? Försvara din kvinna. Din? Ja kanske man kan säga men förhoppningsvis är hon allra mest sin egen och låter ingen äga henne. Fånigast av allt är pratet om att männen går ut i krig och försvarar sitt land. Va? Det kan du inte säga Johan att det är många kvinnor som gör! Nä det kan jag inte men om männen bara försvarar sitt land så måste det ju vara kvinnorna som anfaller eller? Det gör ju inte männen vad det låter som, de bara försvarar ju. Kanske är därför kvinnor inte väljer militärutbildningh lika mycket som män, de har kommit på om alla bara försvarar så anfaller ingen och då behöver man ju inte försvara så då kan man ju göra vettigare saker. Tänk om det enligt traditionen varit kvinnor som försvarat sina byar, stammar, länder. Hade vi sett någon kvinnlig Hitler då? Jag tror inte det. Omöjligt är det inte, det finns maktgalna kvinnor med. Altså! Dessa kriterier för vad som är manligt gör att jag inte köper att vi ska leva efter normativa levnadsmönster. Låt folk vara som de är. Oavsett sexuell läggning, kön, etnicitet osv.
 
Men va fan Johan. Man måste ju ha en gräns för vad som är normalt så att man kan ta hand om det onormala fattar du väl! Nä det fattar jag inte. Jag tycker man ska ta hand om sådant som inte är friskt och hjälpa de människor som är sjuka på riktigt. Jag funderar bara lite fritt som vanligt. Du är en man i femtioårsåldern, vit, hetrosexuell, kristen för att det har din släkt alltid varit. Du har jobb, hus, bil, och gör någon utlandsresa någon gång om året, gärna Tailand. Du är gift och har barn. Är det den normen som vi män ska rätta oss efter? Du kanske jobbar mycket, varvar gärna ner med alkohol, gärna lite för ofta för att du ska skryta om det, Du tycker ditt liv är lite tråkigt och ökar på spänningen lite med en kvinna på jobbet. Du har inga problem med att sätta dig i kyrkbänken ett par gånger i månaden och vid kyrkkaffet berätta hur bra du och frugan har det fast alla vet vad du gör men ingen pratar om det för du lägger ju mer än tionde till kyrkan. Är det mer "normalt" än att våga bryta normerna runt omkring och leva ett liv som gör en lycklig?
 
Är det så viktigt vem man blir kär i? Tänk om du är homosexuell, du kanske bara inte träffat den rätta än? Än så länge har jag bara känt atraktion mot kvinnor men vad skulle hända om jag blev kär i en man? Skulle jag ta livet av mig? Nä, jag har levt för länge för att lyssna och ta dumheter som sanningar men om en ung människa kommer på att hen inte kan leva efter de normer som vi runt omkring cementerar så kan den unga människan få det jobbigt. Är det inte vår plikt som vuxna att ta vårat ansvar och tala om för den unga att du är helt perfekt, att bli kär är ett tillstånd som man knappast undkommer och det är ju oftast en ganska angenäm känsla om man känner att man är fri att bli kär.
 
Vi vill så gärna att våra ungdomar ska hålla på med idrott, vara med i kyrkans ungdomsgrupper, angagera sig i föreningar. Vi vill det för att de ska ha en bra fritid och ha något meningsfullt att sysselsätta sig med. Om det inte finns en värdegrunds idé där alla människor är lika värda oavsett, sexuellläggning, kön, religion, etnicitet osv. så kan jag känna att den verksamheten är allt annat än meningsfull. Den är inte bara meningslös den är destruktiv och då vill inte jag ha mina barn där, då får de hellre dra runt på byn och ha tråkigt. Men Johan! Så kan du väl inte säga. Klart jag kan, inget som jag önskar men hellre ett uttråkat barn än ett barn som tror att det är okej att kränka andra för att dom inte är lika "normala" som jag.
 
Om någon kan definiera vad som är normalt så ska vi nog se att det inte finns en ända fullt normal människa runt oss.När jag söker på ordet normal får jag fram att det är en organism eller mekanism som inte är avvikande rörande någon, flera eller alla egenskaper. Det betyder ju att man måste ha en utgångspunkt och fastställa vad som är normalt. Har normalt sett likadant ut alltid eller är det föränderligt? Vem bestämmer vad som är normalt? Har man funderat på vem som sagt att det är normalt? Funderar jag på vad jag tycker är normalt? Bara en tanke men att vara normal måste ju  vara att acceptera att jag är skapt som jag är, altså är jag mig själv är jag fullständigt normal även om du inte tycker att jag är det. Om man köper den defenitionen av normal så finns det ju ingen som helst anledning till att kränka, trycka ner, misshandla fullt friska människor bara för att man tycker att deras normalitet är onormal. Finns ingen anledning att kränka, trycka ner misshandla sjuka människor heller men man kanske måste använda ett visst tvång för att kunna vårda den sjuka.
 
Jag är inte förvånad över att det är just St. Paulis (Tyskt fotbollslag) supportrar som manifesterade mot homofobi. St.Pauli är ena änden av Reeperbahn (sexkvarteren i Hamburg). Jag är mer förvånad över att inte elitlagens supporterklubbar är med och manifesterar. Tänk om bästa spelaren i laget är homosexuell. Tänk om han slår in avgörande bollen i championleauge finalen. Måste vi bannlysa fotbollen då? Måste man stena alla bara för att risken finns att det faktiskt finns jätteduktiga fotbollsspelare som är homosexuella? Nää tänk om VM finalen avgörs med ett bögmål, då kan vi ju aldrig mer använda bög eller fjolla som skällsord i klacken, va fan gör vi då. Vi kan ju inte skrika upp och spela förhelvete din sjuksköterska, även om det yrket omanligt. Det är verkligen inte manligt att ha ett arbete med tunga lyft, ansvar för människors liv, dålig lön. Nä det är riktig kvinnogöra. Eller?
 
Bara lite tankar så här en tisdags natt och jag undrar hur lång gtid det tar innan någon manlig elitspelare följer Robbies och Anton Hyséns drag med att gå ut och tala om att, hej jag passar inte in i ert normtänk. Om det skulle vara Zlatan skulle man acceptera det mer än om det var Kim Källström? Har det betydels i det läget hur stor betydelse den personen har för sitt lag? 
 
Vem var det som du sa var normal? Hur vet du att hen är normal? Vad vet du om normal? Vad vet jag om normal? God natt!
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar